به‌مناسبت هفتمین‌سالیاد شهید صلح استاد ربانی

گزارشگر:مشتاق فخری/ سه شنبه 27 سنبله 1397 - ۲۶ سنبله ۱۳۹۷

درست هفت‌سال ‌پیش از امروز در روز (۲۹ سنبله)، زمان به سختی می‌گذشت و آسمان کابل کم کم آماده می‌شد به تحمل باروت سیاهی که انبوهی از درد بود و دردی جانکاه! ماه سنبله، یادآور دوحادثۀ تلخی است، تلخ‎ترین، ۱۸ سنبله مصادف است به شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور و ۲۹ سنبله مصادف به شهادت استاد برهان الدین ربانی ریس جمهور اسبق و رهبر فرزانۀ جهاد و مقاومت هم‌چنان، رییس شورای عالی صلح مردم افغانستان است.
mandegar-3استاد شهید یکی از بنیانگذاران نهضت اسلامی است که در مقابل الحاد، ظلم، بی‌عدالتی، فساد و…، در سخت‌ترین شرایط به مبارزه برخاست و در پیچ و خم این دشواری‌ها سوخت و ساخت و اما، ابرو خم نکرد.
کاروان جهاد و مبارزات برحق مردم افغانستان را موفقانه رهبری کرد و برای زعامت افغانستان مستقل، با ثبات و نیرومند انتخاب شد، اما دشمنان قسم‌خوردۀ این مروز و بوم نگذاشتند که جهاد مردم افغانستان به سرمنزل مقصود برسد، در این راه چه دسایسی که برای سرنگونی حکومت اسلامی به راه انداخته نشد و چه ناروایی‌هایی‌که روا نداشتند.
استاد شهید بازهم با ارادۀ آهنین به‌خاطر افغانستان و مردم‌اش، دست از دفاع برنداشت و با رهبری خردمندانه ادامه داد تا آن‌جاکه بازوی نیرومندش احمدشاه مسعود بزرگ (قهرمان ملی) را از دست داد و در پایان مقاومت بازهم برای رسیدن به یک افغانستان باثبات از هیچ نوع خودگذری دریغ نکرد و برای حفظ چوکی و قدرت هیچ نوع دلبسته‌گی نشان نداد و پس از سال ۱۳۸۰ بار دیگر با فداکاری و تعهد تمام، در شکل‌گیری دولت موقت نقش بزرگی ایفاکرد و قدرت را برای اولین‌بار در تاریخ کشور به‌گونۀ مسالمت‌آمیز تسلیم داد و خود در کنار دولت و مردمش ماند و برای آوردن صلح و ثبات حتی با دشمنان قسم‌خورده‌اش حاضر به ملاقات و گفت‌وگو شد. سرانجام به تاریخ ۲۹ سنبله توسط خون آشام‌ترین انسان‌های روی زمین به شهادت رسید و ملت و مردمش را سوگ نشاند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.