دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت: اوضاع افغانستان شکننده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 28 سنبله 1397 - ۲۷ سنبله ۱۳۹۷

دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به چالش‌های اخیر در افغانستان گفته‌ است که اوضاع امنیتی این کشور شکننده است و آمار تلفات نظامیان هنوز بلند است.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد؛ روز دوشنبه (۲۶سنبله) که در جلسۀ شورای امنیت سخن می‌زد، با ارایه گزارش سه‌ماهه از اوضاع افغانستان،‌ درباره تحولات اخیر سیاسی، امنیت، هم‌کاری‌های منطقه‌‌یی، مسایل حقوق بشر، هماهنگی کمک‌های توسعه‌‌یی، بازگشت mandegar-3پناهجویان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، روند انتخابات و آتش‌بس گفت: با وجود بعضی دستاوردها، اوضاع امنیتی در این کشور شکننده است و تلفات غیرنظامیان نیز کاهش نیافته است.
آقای گوتریش افزود:» اوضاع امنیتی هم‌چنان شکننده است؛ هرچند در جریان آتش‌بس در روزهای عید فطر، خشونت به‌گونۀ چشم‌گیری کاهش یافت؛ اما دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان بین پانزدهم ماه می و پانزده آگست، بیشتر از ۵۸۰۰ رویداد امنیتی را ثبت کرده است. این آمار ۱۰درصد کاهش را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.»
او گفت که ۶۷درصد از رویدادهای امنیتی در مناطق جنوب، جنوب شرق افغانستان به ثبت رسیده‌اند.
به گفتۀ او، درگیری‌های مسلحانه ۶۱درصد از رویدادهای امنیتی را تشکیل می‌دهند و این آمار ۱۴درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد.
دبیرکل سازمان ملل گفت:»در جریان تهیه این گزارش، هیچ تغییری در میزان کنترول دولت و طالبان بر اراضی به‌وجود نیامده است. طالبان شماری از حملات سازمان یافته را بر مراکز بعضی از شهرها راه اندازی می‌کنند و توانسته‌اند ولسوالی‌های جغتو و ده‌یک ولایت غزنی را تصرف نمایند.
او گفت: درگیری‌های شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی-دفاعی در ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان و ولایت زابل گزارش شد و در بعضی موارد نیروهای بین‌المللی نیز با راه‌اندازی حملات هوایی بر مواضع شورشیان به کمک نیروی‌های امنیتی-دفاعی شتافتند. در دهم ماه اگست، طالبان یک حملۀ تهاجمی گسترده بر شهر غزنی راه‌اندازی کردند و نیروهای امنیتی-دفاعی بعد از پنج‌روز درگیری توانستند طالبان را عقب برانند.»
در این گزارش دبیر کل سازمان متحد، به اعتراض‌های احزاب سیاسی مبنی بر آوردن اصلاحات در سیستم انتخابات نیز اشاره شده است:»احزاب سیاسی به خواست شان برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی اصرار می‌ورزند و شماری از جریان‌های سیاسی حتی تهدید کرده‌اند که در صورت پذیرفته‌نشدن خواست شان، این روند را تحریم خواهند کرد.»
گوترش بیان داشت که بعضی از چهره‌های اپوزیسیون، حکومت را به اقدام برای توطیه در برابر مردم شمال متهم می‌سازند.
او تأکید می‌کند که کشورها و نهادهای کمک‌کننده، ۵۷میلیون دالر کمک مالی اضافی را به روند انتخابات افغانستان تعهد کرده‌اند.
آقای گوترش دربارۀ آتش‌بس اخیر میان حکومت افغانستان و طالبان به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت:»حکومت افغانستان و گروه طالبان در ایام عید فطر یک آتش‌بس را اعلام کردند و این اقدام منجر به کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها در جریان این سه‌روز شد؛ ولی طالبان بعدآ تقاضای حکومت را برای تمدید این آتش‌بس رد کردند و دوطرف مجددآ عملیات‌های نظامی شان را از سر گرفتند.»
دبیر کل سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی از فعالیت‌های گروه «داعش در افغانستان نیز گفت:»گروه داعش» توانسته حضورش را در مناطق شرقی کشور حفظ کند؛ این گروه مسوولیت دست‌کم هشت حملۀ انتحاری را در ولایت ننگرهار به‌عهده گرفت به شمول دو حمله در شهر کابل و یک حمله در شهر گردیز. این گروه هم‌چنان به جنگ در برابر طالبان در مناطق شرقی ادامه داد؛ جنگ‌های شدید میان دو طرف در ولایت‌های کنر و ننگرهار گزارش شده است.»
در گزارش دبیرکل ملل متحد آمده است که تلاش‌های منطقه‌‌یی برای حمایت از روند صلح در افغانستان بعد از نشست دوم پروسۀ کابل آغاز شده‌اند.
گوترش دربارۀ تلفات غیرنظامیان گفت:»در پانزدهم ماه جولای، یوناما گزارش شش‌ماهه‌اش را دربارۀ حفاظت از غیرنظامیان در جریان درگیری‌های مسلحانه منتشر کرد. از تاریخ ۱جنوری تا ۳۰جون سال ۲۰۱۸، یوناما ۵۱۲۲ مورد تلفات غیرنظامیان را به ثبت رسانده است که از این میان، ۱۶۹۲ تن کشته شده‌اند و ۳۴۳۰تن دیگر زخم برداشته‌اند و در مجموع آسیب‌هایی که به غیرنظامیان در این مدت رسیده است، مشابه به سال ۲۰۱۷ است.»
بربنیاد گزارش یوناما، ۶۷درصد عامل این تلفات هراس‌افکنانی چون طالبان، گروه داعش و دیگر گروه‌ها بوده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.