شورای امنیت: کنتـرل بر قاچـاق دالـر به ایـران بیشتـرمی‌شـود

گزارشگر:چهار شنبه 28 سنبله 1397 - ۲۷ سنبله ۱۳۹۷

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که کنترل و نظارت بیشتر را در تمامی خطوط مرزی این کشور برای جلوگیری از قاچاق دالر انجام خواهد داد، این روند بخصوص در خط مرزی میان افغانستان و ایران و تشدید خواهد شد.
عتیق‌الله نوشیر، سرپرست مشاور امنیت ملی افغانستان در دیدار با مسوولین بانک مرکزی افغانستان در رابطه با شیوۀ چگونه‌گی جلوگیری از قاچاق دالر، گفته است که قاچاق دالر و انتقال آن از مرزهای افغانستان به خارج تحت بررسی جدی قرار دارد.
mandegar-3آقای نوشیر گفته است که «به ارگان‌های ذیربط هدایت داده خواهد شد که به شمول خط فرضی دیورند کنترل و نظارت‌شان ‌را در تمامی خطوط مرزی به‌خصوص خط مرزی میان افغانستان و ایران تشدید بخشند.»
براساس مقررات افغانستان در مورد کنترل و گزارش‌دهی انتقال پول، اسعار و اسناد قابل معامله بی‌اسم در گمرک‌های مرزی «شخصی که کشور را ترک می‌نماید، نمی‌تواند پول اسعار، اسناد قابل معامله بی‌اسم، طلا یا سایر فلزات قیمتی یا احجار کریمه به ارزش بیش از ۲۰ هزار دالر آمریکایی یا معادل آن به سایر اسعار را با خود انتقال دهد یا برای انتقال اقلام مذکور به خارج از کشور از طرق حمل و نقل بار و کالا، ارسال پستی یا سایر روش‌های انتقالات فیزیکی به نحوی از انحاء استفاده نماید.»
در تازه‌ترین مورد از قاچاق ارز به خارج، مقام‌های محلی ولایت هرات در غرب افغانستان اعلام کردند که در سه ماه گذشته ۵۰نفر را به اتهام قاچاق دالر در مرز اسلام‌قلعه میان افغانستان و ایران بازداشت کرده‌اند.
جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات گفته است که دیروز( دوشنبه ۲۶ سنبله/ شهریور) نیز یک قاچاقچی ارز در مرز ایران بازداشت شده است. این شخص ۳۸هزار دالر را در یک خودرو جاسازی کرده و قصد داشت این مبلغ را به ایران منتقل کند.
به گفتۀ سخن‌گوی والی هرات تمام افرادی‌که قبل از این بازداشت شده بودند، به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده‌اند. به گفتۀ او افراد متهم به قاچاقاق دالر حدود ۱۰الی ۱۵هزار دالر هستند.
درماه‌های اخیر با کاهش سریع نرخ برابری ریال ایران در برابر ارزهای خارجی، گفته می‌شود روزانه حدود سه میلیون دالر از افغانستان به ایران قاچاق می‌شود. خلیل صدیق، رییس بانک مرکزی افغانستان گفته که بانک مرکزی مسوول کنترل قاچاق ارز به ایران نیست.
قیمت دالر در مقابل افغانی در روزهای اخیر به طرز بی‌سابقه افزایش یافته و از ۷۳ به بیش از ۷۵ افغانی رسیده است. در عین حال، رییس بانک مرکزی افغانستان این افزایش را «کاذب» خوانده و گفته که «محتکران و قاچاقچیان ارز» باعث کاهش ارزش افغانی در بازار شده‌اند.
رییس بانک مرکزی از مردم خواسته که معاملات روزانۀ را با افغانی انجام دهند و تاکید داشته است که کاهش ارزش افغانی موقتی است. او گفته است:»محتکران شناسایی و از طریق مراجع قانونی به پنجه قانون سپرده می‌شوند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.