«کرزی از امریکایی‌ها مصونیت شخصی می‌خواست»

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۴ جدی ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی در سفرش به امریکا در تلاش کسب منافع شخصی و گروهی  بود و می‌خواست پس از پایان دورۀ ریاست‌جمهوری‌اش، مصونیت داشته باشد.
برخی آگاهان با بیان این مطلب می‌گویند که آقای کرزی نتوانست در این سفر خواست‌های‌اش را بر آورده سازد و با دست خالی بر می‎‌گردد.
رییس‌جمهور کرزی، روز سه شنبۀ هفتۀ گذشته در رأس یک هیأت بلندپایه عازم واشنگتن شد و با بارک اوباما رییس‌جمهور، هیلاری کلینتون وزیر خارجه و لیون پانیتا وزیر دفاع امریکا و برخی مقام‌های دیگر این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرد.
اما آگاهان معتقد استند که رییس‌جمهور افغانستان در این سفر هیچ دست‌آورد قابل ملاحظۀ نداشته است.
داکتر محی‌الدین مهدی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، رییس‌جمهور تصمیم داشت در این سفر اوباما را متقاعد سازد تا در قدرت باقی بماند، اما چنین نشد و دست‌آ‌وردی در این خصوص، نصیب آقای کرزی نگردید.
او تأکید کرد، حتا پیش آمد امریکایی‌ها با حامد کرزی و تیم‌اش چندان مناسب نبود، بنابراین آنچه را که رییس‌جمهور آرزو داشت، به دست نیاورد، پس می‌توان گفت که سفر رییس‌جمهور هیچ دست‌آوردی نداشت.
به گفتۀ داکتر مهدی، امریکا یکبار دیگر رییس‌جمهور را مجبور ساخت که به زبان خود بگوید: انتخابات به موقع و مطابق قانون اساسی کشور برگزار می‌شود.
این عضو مجلس افزود، زمانی‌که کرزی به افغانستان باز گردد به دلیل نارضایتی‌اش از این سفر یکبار دیگر حرف‌هایی را که قبلاً در مورد امریکا می‌گفت، بار دیگر تکرار خواهد کرد و با شعارهای تکراری وانمود خواهد کرد که یک شخصیت ملی است.
در همین حال، فضل‌الرحمان اوریا عضو ایتلاف ملی افغانستان می‌گوید، یک خواست رییس‌جمهوری، به دست‌آوردن امیتازهای گروهی، خانواده‌گی و شخصی بود که در این سفر نتوانست به آن برسد.
او افزود، حامد کرزی نه تنها نتوانست از این سفر امتیازی کسب کند، بل مجبور به تعهد برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه نیز شد.
اوریا تاکید کرد، وعده‌هایی‌که حامد کرزی در این سفر به اوباما داد، عملی نخواهد شد؛ زیرا وعده و حرف‌های کرزی مانند گذشته در حد حرف باقی خواهد ماند؛ ولی مسالۀ مهم این است که حامد کرزی با دست خالی به امریکا رفته بود و با دست خیلی برخواهد گشت.
این عضو ایتلاف ملی اضافه کرد، حامد‌ کرزی با آرزوهایی دور و دراز به این سفر رفته بود، اما تمام آن آروزها نقش بر آب شد و حتا مجبور به پذیرفتن برگزاری انتخابات نیز شد.
وی اظهار داشت، حامد کرزی می‌خواست قدرت سیاسی را به خانوادۀ خود منتقل کند، اما امریکایی‌ها با این خواست او موافقت نکردند، پس می‌توان گفت که رییس‌جمهور از این سفر امتیازی به نفع خود کسب کرده نتوانست.
به گفتۀ وی، این‌که حامد کرزی پس از سال ۲۰۱۴ معاش ملی داشته باشد، اینکه مصونیت قانونی داشته باشد و اینکه تحت بازپرس قرار گیرد یا خیر، مربوط به دولت آیندۀ افغانستان خواهد بود.
اوریا تصریح کرد، رییس‌جمهور در خصوص این مسایل می‌خواست یک نوع تضمینی را از امریکایی‌ها به دست آورد که چنین نشد، زیرا تصمیم در خصوص این مسایل مربوط به دولت آینده افغانستان است، نه امریکایی‌ها.
این عضو ایتلاف ملی بیان داشت، هر چند پیام و خواست امریکایی‌ها در این سفر از حامد کرزی برگزاری یک انتخابات شفاف و صداقت در مذاکرات بین‌الافغانی بود، اما غیر ممکن است که رییس‌جمهور و تیم‌اش از منافع شخصی دست کشیده و بخواهند چنین گام‌های مثبتی را بر دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.