کاغذها لبخند می‌آورند

- ۰۴ سنبله ۱۳۹۱

بخش نخست

سحر کمالی نفر

شاید همه‌گی دربارۀ نوشتن و نقش آن در کاهش فشارهای روانی، خاطرات و تجربیاتی را شنیده باشید. روان‌شناسان تایید می‌کنند نوشتن به ویژه در مواردی که در شرایط بدی هستید، به شما کمک می‌کند تا شاد شوید.
در عصر حاضر که تقریباً تمامی افراد در زنده‌گی روزمره با انواع فشارها و عوارض جسمی و روحیِ آن مواجه هستند، این تکنیک می‌تواند راهی ساده و بدون هزینه برای رسیدن به آرامش و هماهنگی باشد.
جدیدترین تحقیقات روی ۱۰۰ نفر از افرادی که قرارداد کاری‌شان پس از چند سال کار به پایان رسیده است، این مساله را تایید می‌کند. کارشناسان این گروه ۱۰۰ نفری را به سه دسته تقسیم کرده اند. از گروه اول خواسته شد پس از این واقعه از روز اول، شروع به نوشتن احساسات و تجربیات خود کنند. از گروه دوم خواسته شد عمیق‌ترین احساسات‌شان را در مورد از دست دادن شغل بنویسند و از گروه سوم خواسته شد اصلاً در مورد تجربیات و اتفاقاتی که برای‌شان افتاده است، چیزی ننویسند.
فکر می‌کنید چه اتفاقی افتاد؟ جالب است بدانید افرادی که در گروه دوم بودند و در مورد احساسات خود که شامل خشم و ناامیدی بود نوشتند، مشغول شدن در شغل جدید سریع‌تر اتفاق افتاد؛ یعنی بیش از ۲۵ درصد از آن‌ها در مدت ۳ ماه مشغول به کار جدید شدند. در گروه‌های دیگر با این‌که افراد به همین نسبت به دنبال کار بودند و تقریباً به همین میزان فُرم‌های درخواست پر کرده، در مصاحبه‌ها شرکت می‌کردند، میزان اشتغال بسیار کمتر بود.
محققان در این طرح معتقد اند نوشتن احساسات و تجربیات در موارد این‌چنینی به گونه‌یی عمل می‌کند که موجب تخلیۀ احساسات منفی شده و نه تنها تاثیر خوبی در شاد شدن دارد، بلکه از نظر جسمی نیز موجب کاهش فشارها شده و در طولانی‌مدت تاثیر قابل ملاحظه‌یی در هماهنگی و تنظیم فشار خون و سیستم ایمنی بدن دارد.
راه صحیح نوشتن
جالب است بدانید چنان‌چه نوشتن به شیوه‌یی صحیح و مناسب انجام شود، می‌تواند راهی ساده و بسیار موثر برای برطرف کردن مشکلات باشد. پیش از هر چیز باید بدانید انتخاب موضوع صحیح برای نوشتن حایز اهمیت است. نکتۀ مهم دیگر این است که برخی افراد فکر می‌کنند نوشتن اتفاقات خوب موجب تاثیر مثبت در زندگی و فکر آن‌ها می‌شود،

در صورتی که کارشناسان عقیده دارند نوشتن احساسات و اتفاقات منفی و بد به ویژه آن‌ها که ناراحت‌کننده‌تر است و افراد تمایلی ندارند آن‌ها را به دلایل شخصی و خاص با دیگران مطرح کنند، به مراتب مفیدتر و ثمربخش‌تر است.
باید توجه داشته باشید این کار ممکن است در دقایق اولیه به دلیل این‌که بیشتر و عمیق‌تر به موارد منفی فکر می‌کنید، بسیار سخت باشد و آزاردهنده تلقی شود، حتا بسیاری افراد در دفعات اولیه و نخستین دقایق به گریه می‌افتند، اما در دفعات بعدی بسیار لذت‌بخش خواهد بود؛ زیرا به شکستن و خُرد شدن احساسات منفی و تخلیۀ آن‌ها از جسم و روح کمک می‌کند. اما محققان اطمینان خاطر می‌دهند چنان‌چه به طور مداوم و پیوسته این کار را انجام دهید، نتیجه‌یی عالی خواهد داشت.
در عین حال، نوشتن دربارۀ مسایل ناراحت‌کننده به شما کمک می‌کند تا بتوانید از زاویه‌یی دیگر به مشکلات بنگرید؛ کاری که در فکر کردن و یا بازگوکردن آن برای دیگران اتفاق نمی‌افتد. نوشتن را مرحله به مرحله آغاز کنید، یعنی از شروع ماجرا تا پایان را بنویسید. فقط آن‌چه به فکرتان می‌رسد، بنویسید. لازم نیست در مورد آن به تجزیه و تحلیل بپردازید. به عبارت دیگر در حین نوشتن هیچ‌گونه تلاشی برای تغییر اوضاع یا کوچک جلوه دادن آن نکنید. در ضمن تلاش نکنید ناراحتی‌های خود را در زمان نوشتن ریشه‌یابی کنید. فقط مساله را همین‌طور که بوده و هست، بنویسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.