حاشیه‌های فربه‌تر از متن یک نوشته ماموران ارگ و سپیدار چرا ناشکیبایی می‌کنند؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 3 میران 1397 - ۰۲ میزان ۱۳۹۷

یک نوشته‌‌یی در رابطه به سفر رییس اجرایی به نشست سالانۀ سازمان ملل متحد در نیویارک که در یکی از روزنامه‌های کشور، منتشر شد، خاشیه‎‌ها جالب و واکنش‌های جدی مسوولان دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری را در پی‌داشت.
سخنگویان و برخی از نزدیکان گِرد و گوشۀ محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی پس از همگانی شدن این نوشته توسط ماموران ریاست اجرایی واکنش نشان دادند. هارون چخانسوری سخنگوی رییس حکومت وحدت ملی بلافاصله پس از نشر و همگانی شدن این نوشته mandegar-3واکنش نشان داد و در صفحۀ تویترش نگاشت:» رییس حکومت وحدت ملی به دلیل مصروفیت‌های بیش از حد نتوانست در نشست سازمان ملل متحد در نیویارک اشتراک کند.
او گفته که موضوع گفت‌وگوهای صلح و انتخابات، برای محمد اشرف غنی مهم‌تر از نشست سران کشورهای جهان در نیویارک بوده است.
هم‌چنان، شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رییس حکومت وحدت ملی، در صفحۀ فیسبوکش این نوشته‌ را»تحلیل‌ها و دلخوشی‌های خیالی دانسته است.
آقای مرتضوی در ادامه افزوده:» از چند هفته قبل شماری از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی مصروف تحلیل در رابطه به هیات افغانستان به نشست سالیانه سازمان ملل می‌باشند.
او گفته که همۀ کشورها در نشست‌های سالیانه در سطوح مختلف شرکت می‌کنند. چنانچه در گذشته و حال از افغانستان استاد دانش و داکتر صاحب عبدالله شرکت کرده اند.
او نیز تاکید کرده:» اولویت‌های مهم دیگری وجود دارند که سبب شد تا رییس جمهور جهت اشتراک در مجمع عمومی سازمان ملل به سفر امریکا نرود. اگر افسانه، قصه نویسی و خبرنگاری تفکیک شود دچار این همه خیال نویسی نمی‌بودیم».
اما این نوشته و کنایه گفتن‌های سخنگویان ارگ در صفحات اجتماعی واکنش شهروندان را نیز در پی داشت است.
آصف آشنا با توجه به نوشته‌های سخنگوی ارگ گفته است: « اشرف غنی به دلیل رد شدن تقاضای ملاقاتش از سوی دونالد ترامپ و معاونش، نتوانست به مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.
او افزود: اما، در همین مورد، هارون چخانسوری سخنگوی غنی گفته است، « رییس جمهور غنی به‌خاطر موضوعات حساس چون انتخابات و روند صلح به نشست عمومی سازمان ملل در نیویارک نرفت.»
او گفته است: اما، فقط ساعت پس از انتشار این گفتۀ چخانسوری در توییتر، برخی از رسانه‌های آزاد، به اسنادی دست یافتند که این گفته‌‌های جناب سخنگو را آفتابی می‌کند.
اما، پرشس اصلی این است که چرا اشتراک رییس اجرایی و یک نوشته‌یی در رسانه‌ها از طرف مسوولان ریاست اجرایی به عنوان یک امتیاز مطرح می‌شود و مسوولان ارگ آن را هشدار تلقی می‌کنند؟
این نوشته تاجای سخنگویان ریاست جمهوری را دست و پاچه کرده است که حملات فیسبوک مسلح خود را در برابر گفته‌های این روزنامه و ماموران ریاست اجرایی راه‌اندازی کردند.
این نشان می‌دهد که شاید در عقب این گفته‌ها برنامه‌های باشد. برخی از رسانه‌ها اسنادی را منتشر کردند که گویا دونالد ترامپ در نشست نیویارک در خواست محمد اشرف غنی مبتنی به گفت‌وگو در حاشیه این نشست را رد کرده است و به همین دلیل آقای غنی نتوانسته در این نشست اشتراک کنند. اما این سخنان از طرف ارگ کذب خوانده شده است.
اما آیا همۀ ناتوانی‌ها و چالش‌های موجود با رفتن رییس اجرایی در نیویارک حل خواهد شد که ماموران ریاست اجرایی آن امتیاز تلقی کنند یا اشتراک نکردن رییس حکومت وحدت ملی می‌تواند ضعف‌ها و ناتوانی‌های ارگ را بیشتر از پیش بپوشاند. در حالی که در بیش از چهار سال عمر حکومت وحدت ملی هیچ پروژۀ عمرانی و بنیادی که برای شهروندان چشم‌گیر و قابل ملاحظه باشد از طرف حکومت وحدت ملی راه‌اندازی نشد و تنها سران حکومت وحدت ملی انرژی خود را در جابجایی افراد در نهادهای حکومتی مصرف کردند. با این حال ناشکیبایی ماموران دو نهاد ناشی از چیست؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.