کارگردان امریکایی مستند احمدظاهر را می‌سازد

گزارشگر:چهار شنبه 4 میزان 1397 - ۰۳ میزان ۱۳۹۷

mandegar-3سام فرنچ، فلم‌ساز امریکایی، قرار است فیلم مستندی از «احمدظاهر» خواننده نامدار و مشهور کشور را بسازد.
آقای فرنچ در کارنامه‌اش فیلم “بچه‌های بزکشی” را دارد که در کابل ساخته شد و موضوع اصلی‌اش هم افغانستان است. “بچه‌های بزکشی” در سال ۲۰۱۳ نامزد بخش فیلم‌های کوتاه اسکار شد و بازیگران اصلی آن، دو کودک افغانستانی؛ جوانمرد پاییز و فواد محمدی در مراسم اسکار همان سال شرکت کردند.
سام فرنچ می‌گوید که ساخت مستند احمد ظاهر را به پیشنهاد شبنم ظاهر، یگانه دختر این هنرمند محبوب آغاز کرده است.
شبنم ظاهر ازدواج کرده، سه فرزند دارد و در واشنگتن زنده‌گی می‌کند. او در سال ۱۹۷۹ در روزی در کابل به دنیا آمد که خبر مرگ احمد ظاهر در کوچه‌های کابل پیچیده بود و ده‌ها هزارتن در خیابان‌‌های کابل به کاروان مراسم سوگواری و خاکسپاری او پیوسته‌بودند. به این ترتیب روز تولد او گره خورد با روز مرگ پدرش. شبنم می‌گوید خبر مرگ پدر باعث شد مادرش از هوش برود و زایمان زودرس داشته باشد. یک سال بعد او و مادر کابل را ترک کردند و به امریکا مهاجرت کردند.
شبنم ظاهر حدود چهار سال پیش برای ساختن مستند احمد ظاهر دست به کار شد. او به دنبال فیلم‌ساز حرفه‌‌یی بود که بتواند مستندی “شایسته” پدرش بسازد. دلیلش این بود که خودش پدرش را بیشتر بشناسد و هم‌چنان افغانستان آن دوره را به خوبی بفهمد. اما اخیرا با سام فرنچ توانست به توافق برسد تا این مستند طوری ساخته شود که برای مخاطبان در سراسر جهان جذابیت داشته باشد.
اما فیلمی درباره داستان احمد ظاهر برای مخاطبان سراسر جهان چه جذابیتی خواهد داشت؟
سام فرنچ می‌گوید: داستان احمد ظاهر هم‌چنان داستان یک دوره تاریخی خاص در افغانستان است؛ سال‌های قبل از آغاز جنگ دراز دامن که دهه‌هاست جریان دارد. اما بسیاری‌ها در جهان در این مورد چیزی نمی‌دانند.
او می‌گوید:”این فیلم به دلیلی به مخاطبان جهانی جذابیت دارد که نشان خواهد داد که این کشور چقدر نسبت به آنچه که در اخبار و رسانه درباره‌اش گفته می‌شود، متفاوت است.”
احمد ظاهر پسر عبدالظاهر، نخست وزیر در زمان سلطنت ظاهر شاه در سال ۱۹۴۶ در کابل متولد شد و در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی شهرت پیدا کرد. شبنم می‌گوید: این سال‌ها “عصر طلایی” افغانستان بود. این مستند هم دوره زمانی تولد تا مرگ احمد ظاهر ( ۱۹۴۶-۱۹۷۹) را در‌بر دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.