مایکل بیری نخستین جایزۀ «همکاری‌ فرهنگ‌ها برای صلح» را به‌دست آورد

گزارشگر:چهار شنبه 4 میزان 1397 - ۰۳ میزان ۱۳۹۷

نخستین جایزۀ بین‌المللی ابن‌سینا «همکاری فرهنگ‌‌ها برای صلح « به مایکل بیری پژوهشگر و استاد دانشگاه اهدا گردید.
جایزه بین‌المللی ابن‌سینا «همکاری فرهنگ‌‌ها برای صلح» نخسین جایزه بین‏‌المللی صلح افغانستان می‏باشد که به ابتکار انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان راه‌اندازی شده است.
mandegar-3این جایزه به منظور ارج نهادن به کارکردها و فعالیت‏های افراد و نهادهای که در زمینۀ رشد گفت‌و‌گوهای میان‏فرهنگی و حل اختلافات سیاسی و اجتماعی تلاش نموده‌اند اهدا می‌گردد.
نخستین جایزه ابن‌سینا و همکاری‌ها برای صلح به استاد مایکل بیری اهدا گردید. جایزۀ مذکور به نام شیخ الرییس ابوعلی سینا، یکی از دانشمندان حوزۀ مشترک تمدنی منطقه که نخستین گام‏ها را برای نزدیکی فرهنگ‏ها به ‌ویژه در حوزه فلسفه و حکمت برداشته، نامگذاری شده است.
دکتر بیری، تمام نقاشی‌های بازمانده بهزاد در مجموعه‌های غرب‌آسیا، اروپا و امریکای‌شمالی را برای نمایش در هرات و کابل ردیابی و بازیابی نموده است. زیرنویس‌های دیواری و فهرست‌نامۀ جامع که در آینده نزدیک نشر خواهد شد – در چهار زبان فارسی، پشتو، انگلیسی و فرانسوی – این را توضیح می‌دهند که چگونه بهزاد به برجسته‌ترین هنرمند مکتب هنری هرات مبدل گشت. دکتر بیری توانست که اثباتِ دیداری از روابط نزدیک دوستی میان بهزاد و مولانا جامی (۷۹۳ ش- ۸۷۱ش) از معروف‌ترین شاعران هرات آن عصر (که مشاور روحانی سلطان نیز بود) را دریابد
هدف از اهدا جایزه صلح ابن سینا، گرامی داشت از فعالیت‌های بشردوستانه مایکل بیری در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق و هم‌چنان قدردانی از تلاش‌های او در راستای ایجاد فضای گفت‌و‌گو، ‌تبادل میان فرهنگی و همزیستی مسالمت آمیز است.
ابو علی سینا حکیم، پزشک و دانشمند بزرگ که در جهان غرب به نام(Avicenna) شناخته شده است، زاده سال ۳۹۶ خورشیدی در افشانه، روستایی نزدیک بخارا (ازبیکستان امروز) پایتخت سلطنت دودمان سامانیان در آسیای مرکزی و خراسان است. مادرش ستاره از بخارا و پدرش عبدالله، دانشمند صاحب حرمت بلخ، از شهرهای مهم سامانیان و ولایت امروزی افغانستان بود. او در سال ۴۱۶ خورشیدی در همدان یکی از شهرهای سلسله آل‌بویه در غرب ایران فعلی در گذشت و در همان شهر به خاک سپرده شد. زنده‌گی و آثار ابن‌سینا نماد خوبی از روابط میان فرهنگی بود. آثار وی تمام مرزهای قومی، زبانی، و جغرافیایی را عبور نمود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.