تصمیـم تـازۀ پاکستـان بـرای مهـاجـران افغـانستان

گزارشگر:یک شنبه 8 میزان 1397 - ۰۷ میزان ۱۳۹۷

mandegar-3فواد حسین چودری وزیر امور اطلاع رسانی و رسانه‌های پاکستان با اعلام مصوبات اخیر کابینه فدرال دولت این کشور در خصوص مهاجران افغانستان می‌گوید که حدود ۸۹۰ هزار مهاجر افغانستانی در پاکستان دارای کارت اقامت قانونی و۵۰۰ هزار تن دیگر نیز بدون کارت هستند.
به گفتۀ او: تصمیم گرفته شد که در خصوص این قشر، برنامۀ راهبردی جامع تهیه شود.
پاکستان همزمان با اقامت مهاجران قانونی از افغانستان، میزبان جمع زیادی مهاجر غیرقانونی نیز است.
اسلام آباد در سال جاری میلادی چندین بار، مهلت اقامت مهاجران افغانستان را تمدید کرده است.
پس از اوج‌گیری دامنه جنگ‌های داخلی افغانستان در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ چند میلیون تن از این کشور خارج شدند که بسیاری از آنان به پاکستان مهاجرت کرده و از آن زمان تا زمان حال در بخش‌های مختلف این کشور همسایه زنده‌گی می‌کنند.
کابل و واشنگتن همواره پاکستان را متهم کرده اند که برای جنگجویان گروه طالبان پناه داده که این اقدام بر تلاش‌های بازسازی در افغانستان تاثیر می‌گذارد.
افزون بر دامنۀ وسیع اعتراضات جهانی، گروه بزرگی از مهاجران افغانستان در سال ۲۰۱۶ از پاکستان به کشورشان بازگشتند اما سال گذشته، رقم مهاجران بازگشته به دلیل اوج‌گیری درگیری‌ها در افغانستان کاهش پیدا کرد.
عمران خان نخست وزیر پاکستان در نخستین سفر بین ایالتی خود به شهر کراچی در اواخر ماه سنبله، اعلام کرد: «در نظر است که به تمامی افغانستانی‌هایی که در خاک این کشور متولد شده‌اند، تابعیت کشورمان را اعطا کنیم و از این به بعد آنها مشکلی برای دریافت «کارت ملی» پاکستانی نخواهند داشت».
او گفته بود که دستور اعطای شهروندی به فرزندان اتباع افغانستانی و بنگلادشی را صادر کرده ام.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.