گفت‌وگوهای بدون پیش شرط با طالبان/ شورای عالی صلح: تاهنـوز گفت‌وگـویی انجـام نشـده است

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 8 میزان 1397 - ۰۷ میزان ۱۳۹۷

پس از آنکه دولت ترامپ در پی نتیجه گرفتن استراتژی خود در مقابله با گروه‌های تروریستی و بویژه طالبان افتاد، طراحان جنگ افغانستان این‌بار مورد گفت‌وگو با طالبان را پیشنهاد کردند که پذیرفته شد. تحرکات مقامات امریکایی نشان می‌دهد که این کشور از هر گزینۀ برای آمدن طالبان در پروسۀ صلح آماده است.
mandegar-3به تازه‌گی، مشاور ویژۀ امریکا در امور افغانستان گفته است که دولت ترامپ اندکی موضع خودش را تغییر داده تا در پروندۀ سازش با طالبان افغانستان پیشرفتی حاصل شود.
همزمان بااین، مسوولان در شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند که تا کنون هیچ گفت‌وگوی رسمی با طالبان صورت نگرفته است، اما تماس‌های غیررسمی دراین ارتباط جریان دارد.
دو روز پیش اعلام شده که قرار است نماینده‌گان دولت افغانستان با اعضای گروه طالبان در ریاض دیدار داشته باشند، اما گروه طالبان این خبر را رد کردند.
زلمی خلیل‌زاد، مشاور ویژۀ امریکا در امور افغانستان می‌گوید که واشنگتن اکنون «بدون تاکید روی پیش‌ شرط‌هایی که قبلاً ذکر شده بود»، گفت‌وگو می‌کند.
او می‌گوید: «این کار چشمگیر است. منفعت حیاتی، قطعی و مهم امریکا در حل مساله تروریسم است. همه‌گان از موضع ما مطلع هستند و ما خواستار رسیدن به راه‌حلی هستیم که ارزش ۱۷ سال جنگ و ثروتی که امریکا و سایرین هزینه کرده‌اند را داشته باشد».
آقای خلیل‌زاد پیرامون این که آیا باردیگر امریکا به پاکستان اعتماد می‌کند، می‌گوید: «مساله اعتماد نیست. ما دربارۀ سیاست بین‌المللی سخن می‌گوییم. پاکستان در حال حاضر می‌گوید که خواستار ورود به فصل جدیدی است و می‌خواهد به امریکا در رسیدن به این هدفی که من تشریح کردم، کمک کند و باید ببینیم چه پیش می‌آید».
در همین حال، آلیس ولز، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه می‌گوید، از آنجایی که پاکستان در مذاکرات با طالبان هیچ‌گونه پیشرفتی نکرده است، این مساله مایه نارضایتی ترامپ شده است.
او در گفت‌وگو با رسانۀ جئو نیوز گفته است: «رییس‌جمهور ما را موظف کرد تا به کمک پاکستان طالبان را به پای میز مذاکره بکشانیم. او از اینکه هیچ‌گونه پیشرفتی به دست نیامده است، ناراضی است. ما هنوز هم نتوانسته‌ایم تا راهی برای همکاری نزدیکتر با پاکستان به منظور تضمین آمدن طالبان به پای میز مذاکره بیابیم. این مسایل اهمیت فوق‌العاده‌ دارند. از طرف خودم اطمینان می‌دهم که همواره به دنبال استفاده از فرصت‌ها برای تقویت روابطمان باشم».
آلیس ولز دربارۀ دیدار قریب‌الوقوع وزیران خارجۀ پاکستان و امریکا در واشنگتن نیز گفت: آنان قصد دارند تا دربارۀ نکات مهمی دربارۀ همکاری مستحکم گفت‌وگو کنند. مساله مهم میان دو کشور این است که چطور روی مناسبات دو جانبه کار کرد. فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش انرژی و سایر حوزه‌ها در پاکستان وجود دارد و آمریکا به دنبال تقویت روابط تجاری خودش است.
او دربارۀ انتظارات از دولت جدید پاکستان نیز گفت: «انتظارات ما از پاکستان همانند دیگر کشورها در جنوب آسیاست. ما از سیاست حذف عوامل غیر دولتی از سیاست جنوب آسیا تبعیت می‌کنیم و خواستار از بین رفتن فعالیت‌های تروریستی و نیروهای نیابتی در این منطقه هستیم».
گفت‌وگویی انجام نشده است
در این حال، رییس شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که تاکنون هیچ گفت‌وگوی رسمی با طالبان صورت نگرفته است، اما تماس‌های غیررسمی دراین ارتباط جریان دارد.
کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح دیروز اعلام کرد که گزارش‌های مبنی بر گفت‌وگوی حکومت افغانستان و یا شورای عالی صلح با طالبان شایعه است و تاکنون حکومت افغاستان و این شورا هیچ نوع مذاکره مستقیم و رسمی با گروه طالبان نداشته است.
آقای خلیلی می‌گوید که شورای عالی صلح تلاش می‌کند تا زمینۀ این گفت‌وگوها را به عنوان یک نهاد مستقل ایجاد کند و در این مسیر پیشرفت‌های نیز داشته است. خلیلی گفت، بی‌اعتمادی‌ها میان طالبان، شورای عالی صلح و حکومت کاهش پیدا کرده است.
او تصریح کرد که انتظار دارد به زودی با تحریک طالبان به صورت مستقیم وارد گفت‌وگوهای صلح شود.
صغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز این خبر را رد کرده و می‌گوید که این خبر صحت ندارد.
او خاطرنشان کرده که چنین موضوعی از سوی دولت افغانستان تأیید نمی‌شود و هیچ مقامی با طالبان مذاکره نداشته است.
سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: «میان نماینده‌گان افغانستان و طالبان هیچ نشستی در عربستان سعودی صورت نگرفته است و این اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های غربی مبنی بر دیدار مقامات افغانستان و طالبان از اساس کذب بوده و به هیچ وجه صحت ندارد».
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که رویترز به تازه‌گی گزارش داده که نماینده‌گان طالبان و مقامات دولت در عربستان سعودی دیدار کرده و در مورد انتخابات پارلمانی و همچنان تبادله زندانیان بحث کرده‌اند.
رویترز تصریح کرده که در این دیدار حکومت افغانستان از طالبان خواسته تا در برگزاری انتخابات صلح آمیز همکاری کند و همچنان توافق شده تا زندانیان طالبان آزد شوند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای کوتاه دیدار میان هیات دولت کابل با نمایندگان این گروه شبه‌نظامی در عربستان را که با هدف بررسی اوضاع امنیتی پیش از انتخابات پارلمانی ۲۰ اکتبر برگزار شده بود، رد کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.