فرصتی دیگر برای تقلب مسوولان در فیفا: هیچ نهادی از روند رأی‌دهی نظارت نخواهد کرد

گزارشگر:ناجیه نوری/ سه شنبه 10 میزان 1397 - ۰۹ میزان ۱۳۹۷

در ۲۸ میزان نهادهای ناظر برانتخابات، برای نظارت از پروسۀ رأی‌دهی، هیچ ناظر نخواهند داشت.
مسوولان برخی از نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که اگر کشورهای کمک‌کننده برای پروسۀ انتخابات افغانستان، آنان را کمک نکنند، نظارت از بزگزاری انتخابات با mandegar-3چالش جدی مواجه خواهد شد.
به گفتۀ مسوولان این نهادها، اگر کشورهای کمک‌کننده برای انتخابات افغانستان و جامعه جهانی آنان را حمایت مالی نکنند، توان نظارت از این روند نخواهند داشت. مسوولان این نهادها خاطر نشان می‌کنند: «سال‌های پیش جامعه جهانی و چند نهاد بین‌المللی ما را از لحاظ مالی حمایت می‌کرد و کارمزد ناظران ما را که یک روز می‌باشد، این نهادها پرداخت می‌کردند، اما اکنون ما با چندین نهاد خارجی در این خصوص صحبت کردیم؛ ولی تاکنون هیچ یک از این نهادها حاضر نشدند کارمزد ناظران را بپردازند».
به گفتۀ این مسوولان نظارت ناظران نهادهای «فیفا»، «تیفا» و «اگوا» در برگزاری یک انتخابات سالم و شفاف کمک‌کننده است و حضور این ناظران سبب می‌شود تا کارمندان کمیسیون انتخابات و ناظران نامزدان دست به تقلب نزنند.
به گفتۀ مسوولان در این نهادها در این دور انتخابات پارلمانی هیچ ناظری از طرف آنان در روز انتخابات حضور نخواهند داشت.
یوسف رشید رییس اجرایی فیفا به روزنامه ماندگار می‌گوید، به دلیل مشکلات مالی و نبود بودجه در این بخش نهادهای ناظر نمی‌توانند در روز برگزاری انتخابات از روند رای‌دهی نظارت کنند.
رشید می‌گوید که با چندین نهاد خارجی در این خصوص صحبت کرده اند، اما تاکنون هیچ نهاد خارجی یا بین‌المللی حاضر نشدند تا آنان را در این راستا کمک مالی کند.
رییس فیفا می‌گوید: «احزاب سیاسی و نامزدان پارلمان با آنان تماس گرفتند، اعلام حمایت کردند و گفته اند که برای نظارت نهادها ناظر را کمک می‌کنند و افرادی را به عنوان ناظر به این نهادها معرفی می‌کنند».
رشید می‌گوید: «اما ما نمی‌خواهیم که ناظر ما از میان حامیان نامزدان و یا احزاب سیاسی باشد، زیرا نظارت حامیان نامزدان و احزاب سیاسی مورد تایید مردم افغانستان نخواهد بود».
نهادهایی که قرار است در روز برگزاری انتخابات، از پروسۀ رأی‌دهی نظارت کند، «فیفا»، «تیفا»، «اگوا» شماری از نهادهای مدنی می‌باشد.
آگاهان سیاسی حضور نداشتن ناظران نهادهای ناظر بر انتخابات را فرصتی برای تقلب دانسته می‌گویند: اگر ناظران نهادهای ناظر از روند رأی‌دهی نظارت نکرده نتوانند، بدون شک زمینه تقلب هم برای کارمندان کمیسیون و هم برای نامزدان فراهم خواهد شد.
به گفته آنان، عدم حضور ناظران این نهادها، اعتبار انتخابات را خدشه‌دار کرده و ممکن است که پس از اعلام نتایج مانند انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۰۳ به طرف بحران برویم که بدون شک مهار آن بسیار مشکل خواهد بود.
به باور این تحلیل‌گران، برای حل این مشکل هنوز فرصت داریم؛ بنابراین، خوب است که در این مورد با نهادهای بین‌المللی صحبت شود و آنان را از خطر تقلب گسترده آگاه سازیم تا این روند را بتوانیم نظارت درست کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.