کمیسیون انتخابات: هیـچ نامـزدی حـق انصـراف نـدارد

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 11 میزان 1397 - ۱۰ میزان ۱۳۹۷

با آغاز مبارزات انتخابات مجلس نماینده‌گان، برگزاری و نشست‌های کمپاینی افزایش یافته و هر روز نامزدان با برگزاری نشست‌های بزرگ در تلاش اند تا از طریق قدرت‌نمایی، حریفان شان را در میدان تبلیغات ببرند و یا هم وادار به انصراف کنند.
در چند روز گذشته، شماری از نامزدان موفق شدند، برخی دیگری از نامزدان را وادار به انصرف به نفع خود کنند.
mandegar-3این نامزدان حریفان خود را با دادن «وعده‌هایی» وادار کردند تا به نفع آنان از ادامۀ مبارزات انتخاباتی انصراف دهند.
در برنامه‌های انصراف، نامزدان پیشتاز از نامزدان انصراف شده خواستند تا هواداران‌شان را تشویق کنند به پای صندوق‌های رأی رفته و به نفع شان رأی بدهند.
تاکنون در کابل شاید بیش از ده نامزد عدم حضور خود در انتخابات را اعلام کردند و گفتند که به نفع فلان نامزد از ادامۀ مبارزات انتخاباتی دست می‌کشند.
با این حال، مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند، انصراف یک نامزد به نفع نامزد دیگر، هیچ نفعی برای نامزد دومی ندارد، زیرا اوراق رأی‌دهی پیش از این چاپ شده و از سوی هم، مطابق قانون انتخابات، رأی در افغانستان غیر قابل انتقال است.
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تاریخ نهایی انصراف هشت اسد تا ده سرطان مشخص شده بود. پس از این تاریخ و اعلام لیست نهایی، هیچ نامزدی حق انصراف را ندارد.
ابراهیمی در ادامۀ این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: «چند روز پیش یک نامزد از ولایت بامیان جهت انصراف از نامزدی به کمیسیون مراجع کرده بود. مسوولان در کمیسیون به او توضیح دادند که انصرافش هیچ معنایی ندارد و پذیرفته نمی‌شود».
به گفتۀ او: انصراف یک نامزد به نفع نامزد دیگر، هیچ نفعی برای نامزد اولی و دومی نخواهد داشت، زیرا نام تمامی نامزدان در اوراق رأی‌دهی چاپ شده است.
نامزدان باید ۲ درصد رأی را تکمیل کنند
سخنگوی کمیسیون انتخابات در ادامۀ گفت‌وگو با ماندگار می‌گوید: «نامزدان پیش از نامزدی سی هزار افغانی را به عنوان ضمانت به حساب بانکی دولت گذاشته بودند، اکنون نامزدانی که موفق به کسب ۲ درصد رأی از محلی که کاندیدا استند، نشوند، این پول برای‌شان بازگردانده نمی‌شود».
ابراهیمی گفت: نامزدانی که ۲ درصد رأی را کسب کند، اما برنده نشود، مبلغ سی‌هزار افغانی به آنان بازپس داده می‌شود.
۸۰۳ نفر از کابل که ۶۸۴ مرد و ۱۱۹ زن می‌باشند، نامزد اند و از کل افغانستان ۲۵۶۵ که ۴۱۱۷ نفر زنان تشکیل می‌دهد، نامزد هستند.
بر بنیاد تقویم اعلام شدۀ کمیسیون انتخابات، مبارزات نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان در ۳۳ ولایت ۶ میزان رسماً آغاز و تا ۲۰ روز ادامه می‌یابد و دو روز پیش از برگزاری انتخابات یعنی به تاریخ ۲۵ میزان پایان می‌یابد.
در صورتی که نامزدان در جریان مبارزات انتخاباتی خود تخلفی را مرتکب شوند، از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیتۀ رسانه‌های کمیسیون انتخابات، متخلف شمرده شده و طبق کارشیوه‌ها و قانون انتخابات مورد ‌پیگرد قرار می‌گیرند.
در هفتۀ گذشته نزدیک به شصت تن از نامزدان متخلف از نشانی کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات جریمۀ نقدی شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.