پس از نشر گزارشِ ماندگار: روند نظـارت از پـروسۀ انتخـابات حمـایت مالی شـد

گزارشگر:ناجیه نوری / شنبه 14 میزان 1397 - ۱۳ میزان ۱۳۹۷

روزنامۀ ماندگار در شمارۀ روزسه شنبه، ۱۰ میزان خود گزارشی را نشر کرد که در آن واضح شده بود، کشورهای حامی پروسۀ انتخابات افغانستان، نهادهای ناظر انتخاباتی را دستگیری مالی نمی‌کنند.
پس از نشر این گزارش، نهادهای تمویل کنندۀ انتخابات افغانستان با نهادهای ناظر صحبت و روند نظارت از انتخابات را حمایت مالی کرده اند.
mandegar-3یوسف رشید رییس فیفا ضمن قدردانی از کارهای روزنامۀ ماندگار در زمینۀ روشن ساختن زمینه های برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه می‌گوید: «جا دارد که از رسالت روزنامه ماندگار قدردانی کنیم؛ زیرا گزارش روزنامه ماندگار در این پیوند به ما کمک کرده تا نهاد ان.دی.آی به نهادهای ناظر در قسمت استخدام ناظران کمک مالی کنند»
او تاکید کرد که بعد از نشر گزارش ماندگار نهادهای کمک کننده به سراغ نهادهای ناظر انتخاباتی آمدند.
در گزارش ماندگار از قول فیفا آمده بود: اگر کشورهای کمک‌کننده برای پروسه انتخابات افغانستان، آنان را کمک نکنند، نظارت از برگزاری انتخابات با چالش جدی مواجه خواهد شد.
به گفتۀ مسوولان دراین نهاد اگر کشورهای کمک‌کننده برای انتخابات افغانستان و جامعه جهانی ما را حمایت مالی نکند، ما توان نظارت از این روند نخواهیم داشت. زیرا سال‌های پیش جامعه جهانی و چند نهاد بین‌المللی ما را از لحاظ مالی حمایت می‌کرد و کارمزد ناظران ما را که یک روز می‌باشد، این نهادها پرداخت می‌کردند، اما اکنون ما با چندین نهاد خارجی در این خصوص صحبت کردیم، اما تاکنون هیچ یک از این نهادها حاضر نشدند کارمزد ناظران را بپردازند.
به گفتۀ یوسف رشید: «پس از نشر این گزارش روزنامه ماندگار، دفتر ان. دی. ان با ما جهت امضا قرار تماس گرفتند که براساس این قرارداد کارمزد ۱۰۰۰ ناظر ما را پرداخت خواهند کرد».
در همین حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: قرار براین شده تا نهاد بین‌المللی ان.دی.آی پنج نهاد نظارت‌کنندۀ در روند انتخابات را حمایت مالی کند.
او گفت: «نهادبین‌المللی ان.دی.آی کار مزد ۶۰۰۰ ناظر را پرداخت خواهد کرد، نهادهای فیفا، تیفا، ابرار، مجتمع جامعه مدنی و… را در زمینۀ استخدام ناظرین در روز انتخابات حمایت مالی خواهد کرد».
رفیعی، ۶۰۰۰ ناظر را بر ای نظارت در روز انتخابات کافی دانسته می‌گوید: در کل افغانستان ۵۰۰۰۱ سایت انتخاباتی وجود دارد، پس ۶۰۰۰ ناظر برای نظارت این روند کافی‌ خواهد بود.
اما، یوسف رشید حمایت ۱۰۰۰ ناظر این نهاد از سوی ان.دی.ای را کافی ندانسته می‌گوید: فیفا یکی از سابق‌ترین نهادهای نظارت‌کنندۀ روند انتخابات است. بنابراین، ۱۰۰۰ برای این نهاد جهت گزارش‌دهی به هیچ عنوان کافی‌نیست.
رشید تاکید کرد: ان.دی.ای باید روی نهادهای سرمایه‌گذاری می‌کرد که این نهادها در بخش انتخابات تخصصی بوده و سابقه کار داشتند؛ اما این بار به نهادهای اجازه نظارت داده شده که آنان هیچ تجربۀ در زمینه انتخابات ندارند.
رییس فیفا همچنان گفت: شماری از نامزدان از نشانی نهادهای ناظر در برخی از ولایات با مردم تماس گرفته و از میان مردم زیر نام نهادهای ناظر، ناظر گزینش کردند از سوی هم برخی از نهادها با نامزدان توافق کردند که برای افراد وابسته به نامزدان زیر نام ناظران این نهادها از کمیسیون اعتبارنامه بگیرند که بدون شک این اقدام روند نظارت را زیر سوال خواهد برد.
او ادعا دارد که برخی از نهادها زیر نام فیفا در بعضی از ولایات ناظر جمع‌آوری کرده و از نهاد ان. دی. آی هم کمک مالی دریافت کرده‌اند.
رشید تاکید کرد: ما از حکومت می‌خواهیم که جلو این گونه اقدامات غیر قانونی این نهادها را بگیرند.
قرار است تا دو هفته دیگر در ۲۸ میزان انتخابات پارلمانی برگزار شود، با‌آنکه احزاب و جریان‌های سیاسی اخطار دادند که اگر خواست‌های آنان که همانا بایومتریک انتخابات است، برآورد نشود، جلو برگزاری انتخابات را خواهند گرفت، اکنون باید منتظر شد و دید که آیا حکومت در ۲۸ میزان که آن را کمیسیون انتخابات برای خود خط سرخ اعلام کرده است، برگزار خواهد شد یا خیر.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.