انتخابات مجلس نماینده گان بدون استفاده از انگشت‌نگاری برگزار می‌شود/ تیــفا: انگشت‌نگاریِ بدون آماده‌گی چالش‌ها را بیشتر می‌سازد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/شنبه 14 میزان 1397 - ۱۳ میزان ۱۳۹۷

نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان از عدم آماده‌گی‌های لازم برای استفاده از سیستم بایومتریک/انگشت‌نگاری در انتخابات پیش‌رو خبر می‌دهند.
نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: استفاده از بایومتریک در انتخابات پیش‌رو با مشکلات زیاد روبه‌رو است.
mandegar-3به گفتۀ او، نهادهای انتخاباتی استفاده از انگشت‌نگاری را در انتخابات پیش‌رو اطمینان بخش و موثق نمی‌دانند زیرا آماده‌گی‌های لازم برای استفاده از انگشت‌نگاری در این روند گرفته نشده است.
آقای ایوب‌زاده می‌گوید: «اگر استفاده از سیستم انگشت‌نگاری با چنین وضعیتی صورت گیرد، چالش‌های زیادی را خلق خواهد کرد».
رییس بنیاد انتخابات آزاد یا تیفا با تاکید براین ‌که انتخابات باید برگزار شود، گفت: «انتخابات با استفاده از بایومتریک یا بدون استفاده از این سیستم باید برگزار شود». به گفتۀ او، برگزار نشدن انتخابات به‌معنای رفتن افغانستان‌ به‌طرف یک بحران بزرگ است.
او گفت: تکمیل نبودن خریداری ابزار انگشت‌نگاری، مشکلات انتقال این ابزارهای به ولایت‌های و شارژ ابزار مذکور، آموزش کارمندان و آگاهی‎دهی در رابطه به مدیریت آن از دیگر چالش‌های است که مشکلات را بیشتر از پیش ساخته است.
او آماده‌گی‌های تخنیکی استفاده از سیستم انگشت‌نگاری در انتخابات را ناکافی می‌داند و می‌افزاید: تا هنوز ۴ هزار ماشین انگشت‌نگاری وارد کشور شده است، اما نیاز به ۲۱ هزار ابزار است و این مورد ما را نگران ساخته و به این باور رسیده ایم که شاید نتوانیم در انتخابات پیش‌رو از سیستم انگشت‌نگاری استفاده کنیم.
در همین حال، اما عزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات از آماده‌گی‌های لازم برای برگزاری انتخابات در ۲۸ میزان خبر داده می‌گوید: «۷۳۰۰ قلم مواد انتخاباتی به ۳۳ ولایت کشور انتقال یافته است و کمیسیون‌های ولایتی در هماهنگی با نیروهای امنیتی مواد را به ولسوالی‌ها انتقال می‌دهند».
آقای ابراهیمی می‌گوید: کمیسیون انتخابات ۷ هزار ۳۸۴ مرکز رأی‌دهی را برای نام‌نویسی به نهادهای امنیتی پیشنهاد کرده بود، اما تنها امنیت ۵ هزار و ۱۰۰ مرکز از طرف نیروهای امنیتی تأمین شده و نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان در آن صورت گرفت. به گفتۀ او، در ۵ هزار و ۱۰۰ مرکز که بیست و یک‌هزار محل می‌شود، انتخابات برگزار خواهد شد.
به گفتۀ معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات: بر اساس نبود امنیت در برخی از ساحاتی که بیرون از کنترل دولت قرار دارند و ‌خطر جان مردم تهدید می‌کند، انتخابات برگزار نخواهد شد.
او گفت: مواد انتخاباتی، غرفۀ رأی‌دهی، رنگ و ورق‌های رأی‌دهی و هم‌چنان، ورق‌های رهنمایی به ۳۳ ولایت کشور انتقال یافته است.
از سویی هم، فضل‌الرحمان اوریا، سخنگوی ایتلاف بزرگ ملی، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: دولت برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عاری از تقلب به مردم و ایتلاف بزرگ ملی تعهد سپرده تا انتخابات به اساس انگشت‌نگاری برگزار شود. به گفتۀ او، برای احزاب و نهادهای ناظر صلاحیت نظارت از روند را انتخابات را داده است.
آقای اوریا با تاکید بر این‌ که انگشت‌نگاری در انتخابات شفافیت را تضمین می‌کند، افزود: در پهلوی انگشت‌نگاری، نظارت احزاب، ایتلاف‌ها و نهادهای ناظر از این روند نیز حتمی است.
سخنگوی ایتلاف بزرگ ملی، تاکید می‌کند که سیستم انتخابات «منسوخ» شدۀ دوره‌های گذشته دیگر برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست و هیچ بهانه‌یی برای جلوگیری از انگشت‌نگاری در هیچ محلی رأی‌دهی برای ایتلاف بزرگ ملی قابل توجیه نمی‌باشد. او گفت: برگزاری انتخابات در ۲۸ میزان خط قرمز ما نیست، اما انتخاباتی که برگزار می‌شود باید شامل استفاده از سیستم انگشت‌نگاری، نظارت ایتلاف، احزاب و نهادهای ناظر باشد.
این در حالی است که گونتر مول، رییس شرکت آلمانی «درمالوگ» که ماشین‌های انگشت‌نگاری را به انتخابات پارلمانی کشور وارد می‌کند گفته است: «مسوولان حکومت افغانستان، از او درخواست «سورس کود نرم افزار بایومتریک» را کرده‌اند. اما او گفته که تا هنوز در این رابطه تصمیمی گرفته نشده است».
آقای مول افزوده که تاکنون بیش از ۴ هزار ماشین بایومتریک در اختیار مسوولان حکومت افغانستان قرار گرفته است و به‌زودی این رقم به ۲۴۰۰۰ ماشین می‌رسد.
او گفته است، ماشین‌ها، معلومات و اثر انگشت افراد را راجستر می‌کنند و قادر هستند به صورت آفلاین و آنلاین کار کنند. زمانی که ماشین‌ها به «سرورشان» وصل می‌شوند تمام معلومات‌ را در یک منبع ذخیره می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها هزینه کلی این سامان آلات بالغ بر ۱۵ میلیون یورو می‌رسد و استفاده از آن میزان تقلب در انتخابات را پایین می‌آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.