ایتلاف بزرگ احزاب سیاسی: بـدون استـفاده از انـگشت‌نگـاری یـک‌ رأی هـم قابـل قبـول نیست

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 15 میزان 1397 - ۱۴ میزان ۱۳۹۷

ایتلاف احزاب سیاسی می‌گوید، در مراکزی که امکان استفاده از انگشت‌نگاری وجود ندارد، باید آرای آن باطل اعلام گردد.
ایتلاف احزاب سیاسی، از تصمیم حکومت و کمیسیون انتخابات در رابطه به استفاده از سیستم انگشت‌نگاری در انتخابات مجلس نماینده‌گان، استقبال کرده، اما از کمیسیون می‌خواهند در مراکزی که از سیستم انگشت‌نگاری استفاده نمی‌شود، آرای آن باطل اعلام گردد.
mandegar-3اعضای ایتلافی احزاب سیاسی، دیروز شنبه، ۱۴ میزان با نشرخبرنامه‌یی، استفاده از سیستم انگشت‌نگاری در انتخابات پارلمانی را «پیشرفت خوب» دانسته، می‌گویند: در مورد چگونه‌گی استفاده انگشت‌نگاری، پیشنهاداتی را به کمیسیون انتخابات داده‌اند.
در اعلامیه این ایتلاف آمده است: «استفاده از تکنالوژی انگشت‌نگاری در شهرها و مراکز و محلاتی که انترنت وجود دارد، باید به صورت آنلاین باشد؛ زیرا استفاده آفلاین با موج بزرگی از آرای تکراری و باطل روبرو شده که تصفیه آن باعث دشواری‌های زیاد می‌شود».
هم‌چنان، احزاب سیاسی خواستار باطل اعلام شدن آرای آن مناطقی اند که در آن‌جا برای شناسایی رای‌دهنده‌گان از «انگشت‌نگاری « استفاده نمی‌شود.
اعضای ایتلاف احزاب سیاسی می‌گویند که حضور ناظران احزاب سیاسی و نهادهای مدنی در «تفتیش صندوق‌هایی که در آن رأی تکراری وجود دارد و صندوق‌های که تعداد آرای آن متفاوت با آمار از دستگاه بایومتریک است» حتمی است.
این احزاب، ثبت نشان انگشت، عکس رای‌دهند و شناس‌نامه‌ فرد رأی‌دهنده را برای جلوگیری از تقلب ضروری می‌دانند و از کمیسیون می‌خواهند برای آن عده از شهروندانی که واجد شرایط رای‌دهی هستند؛ اما ثبت نام نکرده‌اند، سهولت‌های لازم را برای شرکت در انتخابات فراهم کند.
این احزاب تأکید می‌کنند که این افراد باید هویت خویش را در زمان رای‌دهی تثبیت نمایند و واجد شرایط راهی‌دهی باشند.
ایتلاف احزاب سیاسی هشدار داده‌اند، در صورتی که کمیسیون برای آنان ثابت نسازد که جلو آرای تکراری و تقلبی گرفته شده، پروسه را قبول نخواهند کرد.
در خبرنامه ذکر شده است که احزاب وجریان های سیاسی یک‌سال پیش به‌خاطر برگزاری انتخابات شفاف طرح‌های خود را به حکومت وکمیسیون انتخابات تسلیم کرده‌اند که شامل تغییر سیستم انتخابات به «ام دی آر» (رای قابل انتقال)، انگشت نگاری رأی‌دهنده‌گان و نظارت موثر از روندانتخابات را در بر می‌گرفت که اکنون با گذشت چندین ماه مساله انگشت‌نگاری را قبول کرده است، اما نکاتی در مورد است که باید به آن اشاره شود .
از سویی هم، مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که تمام دستگاه‌های انگشت‌نگاری و وسایل تکمیلی آن به دفتر مرکزی این کمیسیون رسیده است.
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات گفته که ۲۲ هزار دستگاه انگشت‌نگاری همراه با وسایل تکمیلی آن به مرکز کمیسیون انتخابات رسیده است.
آقای ابراهیمی می‌گوید که ۱۸ هزار دستگاه دیگر انگشت‌نگاری به‌تاریخ سیزدهم میزان، به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات در کابل رسیده است. در حالی که حدود چهار هزار دستگاه انگشت‌نگاری در نخستین محموله به کشور رسیده بود.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی با اشاره به چالش‌ها و عدم آماده‌گی‌های لازم استفاده از سیستم انگشت‌نگاری در انتخابات پیش رو ابراز نگرانی کرده‌اند.
این نهادهای تاکید می‌کنند که کمیسیون انتخابات آماده‌گی‌های لازمی برای استفاده از انگشت‌نگاری در انتخابات را روی دست ندارد.
۳۵ حزب سیاسی کوچک و بزرگ با تشکیل ایتلاف، از کمیسیون انتخابات خواستند که به تمام احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، حق نظارت کامل به «سرور و دیتای مرکزی» بدهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.