دیدار طالبان با خلیل‌زاد

گزارشگر:دو شنبه 16 میزان 1397 - ۱۵ میزان ۱۳۹۷

طالبان برگزاری نشستی میان نماینده‌گان‌ خود و نمایندۀ ویژۀ امریکا برای مصالحه در افغانستان طی سفرش به قطر را رد نکرده اند.
روزنامۀ دیلی تایمز گزارش داده است، وزارت خارجۀ امریکا اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا از ۴ تا ۱۴ اکتبر سرپرستی هیأتی را در امور افغانستان، پاکستان، امارات، قطر و عربستان بر عهده دارد.
mandegar-3منابع آگاه به دیلی تایمز گزارش داده‌اند که این نماینده ویژه امریکا احتمالاً روز دوشنبه یا سه‌شنبه از اسلام‌آباد دیدار می‌کند. این دومین دیدار او از پاکستان در پنج هفتۀ اخیر خواهد بود. خلیل‌زاد پیش از این مایک پامپئو، وزیر خارجۀ امریکا را در سفرش به اسلام‌آباد در ۵ سپتامبر همراهی کرده بود.
در بیانیه‌یی که از سوی وزارت خارجۀ امریکا منتشر شده، ‌آمده است: ماموریت خلیل‌زاد، هماهنگی و سرپرستی اقدامات آن کشور برای آوردن طالبان پای میز مذاکره است. او همین وظیفه را در خصوص دولت افغانستان و سایر طرف‌ها نیز بر عهده دارد تا بهترین راه را برای دست‌یابی به توافقی بر سر درگیری‌ها و بر مبنای مذاکرات بیاید.
این دیدار نخستین سفر او از زمان انتصابش به عنوان نمایندۀ ویژه امریکا است و نشان می‌دهد که دولت آن کشور می‌خواهد از روند صلح افغانستان حمایت کرده، آن را تسهیل کند و در آن شرکت داشته باشد.
با اینکه هیچ اظهار نظر رسمی‌یی دربارۀ احتمال دیدار نمایندۀ امریکا با نماینده‌گان طالبان در قطر صورت نگرفته، منابع طالبان از احتمال برگزاری چنین نشستی صحبت کرده‌اند.
یکی از منابع طالبان در پاسخ به سوالی دربارۀ احتمال دیدار خلیل‌زاد با نماینده‌گان سیاسی طالبان در دوحه گفت: «نمی‌خواهم در این شرایط، در این باره اظهار نظر کنم».
منابعی از میان طالبان پیش از این به دیلی تایمز گفته بودند که برای دور دوم مذاکرات با امریکا آماده هستند.
نخستین دیدار این دو طرف که در ماه جنوری سال جاری برگزار شد، گامی بزرگ در سیاست امریکا برای دیدار رو در رو با طالبان بود تا راهکاری سیاسی برای حل مسأله درگیری افغانستان بیایند.
منابع طالبان اظهار کرده اند، پیش‌بینی ‌می‌شد که دیدار دوم میان دو طرف در ماه سپتامبر برگزار شود، اما از آنجا که امریکایی‌ها منتظر انتصاب خلیل‌زاد به عنوان نمایندۀ ویژه بودند، این نشست در آن زمان برگزار نشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.