وزارت معارف: تنخـواه آمـوزگاران از طـریق مـوبایل پـرداخت مـی‌شود

گزارشگر:چهار شنبه 18 میزان 1397 - ۱۷ میزان ۱۳۹۷

براساس تفاهم‌نامه‌یی که بین وزارت‌های معارف و مخابرات به امضا رسیده، قرار است که پس از این تنخواه آموزگاران و کارمندان وزارت معارف از طریق موبایل پرداخت شود.
وزارت‌های مخابرات و معارف دیروز سه‌شنبه در یک نشست مشترک خبری در کابل تفاهم‌نامۀ پرداخت تنخواه معلمان از طریق تلفن‌های همراه را امضا کردند.
mandegar-3براساس این تفاهم‌نامه، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی با امضای پیمان‌های جداگانه با شرکت‌های مخابراتی «روشن»، «افغان بیسیم» و «سلام» متعهد شده است تا پرسونل معارف را بایومتریک کرده معاشات معلمان را پس از اجرا از طریق تلفن‌های همراه پرداخت کند.
شهزاد آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در این نشست خبری گفت که روند بایومتریک پرسونل معارف که برای هر کارمند ۷۰ تا ۱۲۰ افغانی هزینه خواهد داشت از روزهای بعد آغاز خواهد شد.
آریوبی می‌گوید که پس از پایان پروسۀ ثبت بایومتریک پرسونل معارف با توجه به آنکه گوشی‌های همراه در سراسر کشور قابل دسترس است، معلمان از طریق سه شرکت از اجرای معاشات‌شان اطلاع حاصل کرده و بدون دخالت معتمدین خواهند توانست از نزدیک‌ترین نماینده‌گی بانک‌ها معاش دریافت کنند.
او سیستم پرداخت تنخواه از طریق تلفن‌های همراه را یک سیستم کم هزینه و موفق در منطقه خوانده گفت که پیش از این پروسۀ امتحانی این سیستم در سه ولایت کشور به موفقیت اجرا شده است.
همچنان، دکتر میرویس بلخی وزیر معارف نیز تطبیق سیستم پرداخت تنخواه معلمان از طریق تلفن‌های همراه را یک گام اصلاحی در سکتور معارف عنوان کرد.
آقای بلخی گفت که تاکنون به دلیل برقراری سیستم‌های سنتی پرداخت تنخواه همچون سیستم معتمدی معاشات سر وقت به دسترس معلمان و پرسونل معارف در نواحی دور دست نرسیده و در مسیر به نام‌های مختلف پول‌های غیر مجاز از آموزگاران دریافت می‌شد.
او سیستم سنتی معتمدی در اجرای معاشات را اصلاح‌پذیر ندانسته گفت که وزارت در تلاش حذف تدریجی این سیستم بر آمده و با تطبیق «مبایل منی» یا سیستم پرداخت تنخواه از طریق تلفن می‌خواهد روند اجرای آن را تسریع ببخشد.
آقای بلخی ده سال پیشرو را که به گفتۀ او، دهۀ معارف یاد شده است، فرصتی برای بروز اصلاحات و معیاری سازی معارف خوانده تأکید کرد که برنامه‌های مختلف اصلاحی در این وزارت روی دست گرفته خواهد شد.
سرپرست وزارت معارف هر چند از معیاری نبودن معارف افغانستان در سطحی که کشورهای همسایه قرار دارند، انتقاد کرد اما گفت با سیستم تکنالوژیکی که امروزه وارده بازار شده، معارف افغانستان بدون آنکه یک مسیر طویل برای معیاری شدن را بپیماید، می‌تواند به انکشاف دست یابد.
گفتنی است که روند پرداخت تنخواه معلمان که از چندی به این سو بانکی شده است به دلیل کمبود دسترسی مردم در ساحات دور دست به نماینده‌گی بانک‌ها باعث دخالت معتمدین در این روند شده و با فساد و سکته‌گی‌های جدی مواجه است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.