یوناما: شهروندان افغانستان نباید از حق انتخاب نماینده‌گانِ خود محروم شوند

گزارشگر:شنبه 21 میزان 1397 - ۲۰ میزان ۱۳۹۷

mandegar-3دفتر نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل درافغانستان (یوناما) اعلام کرده که نیروهای امنیتی افغانستان در زمینه تأمین امنیت انتخابات مجلس نماینده‌گان که تا یک هفته دیگر برگزار می‌شود، پیشرفت‌های قابل ملاحظه داشته ‌اند.
در خبرنامه‌یی که از نشانی این نهاد نشر شده، آمده است: با در نظر داشت اینکه کمی بیشتر از یک هفته به انتخاب مجلس افغانستان باقی مانده است، یوناما خاطر نشان می‌سازد که با وجود چالش‌های امنیتی قابل توجه، پیشرفت‌های توسط نیروهای امنیتی کشور در عرصۀ فراهم کردن زمینه برای اکثریت شهروندان جهت استفاده از حق رأی، صورت گرفته است.
تادامیچی یاماموتو نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید: «نیروهای امنیتی افغانستان مسوولیت کامل امنیت پروسۀ انتخابات را به عهده دارند. تدابیر امنیتی لازم نیاز است تا حد امکان برای تعداد بیشتر واجدان شرایط فرصت فراهم سازد تا از حقوق اساسی خود استفاده کنند».

یاماموتو تأکید کرده که شهروندان افغانستان نباید از حق انتخاب نماینده‌گان و شکل‌گیری آیندۀ کشور خویش محروم یا مورد تهدید و ترس قرار گیرند.
نمایندۀ خاص از حملات اخیر در کشور علیه کاندیدان، تیم‌های آنان و رأی دهنده‌گان احتمالی یاد آوری کرده و گفته است: «هر گونه خشونت یا فشار در برابر رأی دهنده‌گان، کاندیدان یا مسوولان انتخاباتی قابل قبول نیست، و من آنرا به الفاظ واضح تقبیح می‌کنم.»
گفتنی است که روند مدیریت تأمین امنیت انتخابات پارلمانی به داخله واگذار شده تا در هماهنگی با کمیسیون انتخابات این مأموریت را انجام دهد.
وزارت امور داخله از چندین ماه بدین‌سو پروسۀ برنامۀ ملی امنیتی برای انتخابات را هماهنگی می‌کند. این برنامه با وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی همراه با ماموریت حمایت قاطع و مشوره با کمیسیون انتخابات ترتیب گردیده است.
یوناما همچنان از تخصیص منابع اضافی برای پرسونل امنیتی زن استقبال می‌کند تا مشارکت زنان توسعه یابد.
رهنمای مشترک برنامۀ امنیتی برای انتخابات در سال ۲۰۱۷ از سوی سه اداره مهم امنیتی و همچنان کمیسیون انتخابات و ادارۀ مستقل ارگان‌های محل به امضا رسید. بعد از این تعهد ادارات امنیتی افغانستان یک ارزیابی جدی امنیتی مراکز رأی‌دهی را انجام دادند.
این نخستین باری خواهد بود که امنیت انتخابات ۲۰ اکتوبر از طرف نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان به طور مکمل تأمین می‌گردد.
در حالی که نیروهای امنیتی نقش مهمی را در بخش امنیت این پروسه به عهده می‌گیرند، یوناما یادآوری می‌کند که نیروهای امنیتی افغانستان همچنان مسوولیت دارند تا در جریان اجرای وظایف از لحاظ سیاسی بی‌طرف بمانند.
در همین حال، نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله کشور اعلام کرده که ۵۴ هزار نیرو، شامل نیروهای اردوی ملی، پولیس و امنیت ملی افغانستان در روند تأمین امنیت مشارکت خواهند داشت. علاوه بر این نیروها، ناتو نیز اعلام کرده است که در تأمین امنیت انتخابات افغانستان یاری می‌رساند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.