انتخابات ۲۸ میزان و چــالش‌هایِ حــل‌ناشده

گزارشگر:دو شنبه 23 میزان 1397 - ۲۲ میزان ۱۳۹۷

چند روزِ دیگر به انتخابات پارلمانی باقی مانده و مردم روز شنبه، بیست‌وهشتمِ میزان، به پای صندوق‌های رای می‌روند؛ اما مشکلات و چالش‌هایی پیشِ رویِ آن‌ها در آن‌روز همچنان وجود دارد. نگرانی از هدف قرار گرفتنِ مراکز رای‌دهی در مناطق مختلف، بزرگ‌ترین دغدغه است؛ چنانی که در روزهای مبارزات انتخاباتی، شماری از محافل و کمپاین‌هایِ انتخاباتی مورد حملاتِ انتحاری و انفجاری قرار گرفته‌اند. این نگرانی اکنون سایه افکنده است که در روز رأی‌دهی نیز در مراکز رای‌دهی چنین اتفاقاتی بیـفتد.
جدا از مسایل امنیتی، هنوز کمیسیون انتخابات نتوانسته است که مواد انتخاباتی را به بیشترِ ولایت‌های کشور برساند. شاید در چند روزِ باقی‌مانده این مشکل تا حدودی رفع شود؛ اما این نگرانی وجود دارد که در روز انتخابات نبودِ امکاناتِ انتخاباتی از مهم‌ترین جنجال‌های آن روز شمرده شود.
مشکل و معضلِ دیگر این است که هیچ آماده‌گی‌یی برای استفاده از ابزارهای مُدرن برای بایومتریک شدنِ رای‌دهنده‌گان وجود ندارد. چنان‌که به نظر می‌رسد، فقط در سطح شهر کابل تعدادی از کارمندان کمیسـیون انتخابات آموزش‌هایِ فشرده و ناقصی را برای استفاده از ابزارهای بایومتریک دیده‌اند تا آن را به کار ببرند؛ اما در سایر ولایت‌ها هنوز روند آموزش‌دهی اسـتفاده از بایومتریک شروع نشده و ممکن نیست که چنین چیزی در چند روزِ باقی‌مانده عملی‌ گردد. این مسأله از همین حالا سببِ بحث‌ها و جنجال‎هایی شده است.
در حالی که توافق شده ‌بود که انتخابات بر اساسِ سیستمِ بایومتریک برگزار می‌شود، هنوز سوالاتِ زیادی پاسخ نیافته‌اند: اول این‌که اگر چنین نشود چه اتفاقی خواهد افتاد، و اگر انتخابات بر اساس سیستم بایومتریک برگزار شود، کسانی که شناس‌نامه‌های‌شان را «ستیکر» نزده‌اند می‌توانند در انتخابات شرکت کننـد یا خیر؟
دلیلِ دیگری که به عنوان مشکل پیش رویِ کمیسیون انتخابات قرار گرفته این است که میلیون‌ها شناس‌نامۀ جعلیِ «ستیکر زده» وجود دارند که ممکن استفاده از آن‌ها مشکلاتی را در روند انتخابات ایجاد کنـد. با این‌همه اگر انتخابات روز شنبه دایر گردد، مشکلاتی که مطرح شده، همچنان به قوتِ خود باقی‌ست به‌خصوص این‌که از بایومتریک به شکل ناقصِ آن در کابل استفاده خواهد شد و در ولایت‌ها هیچ خبری از آن نخواهد بود.
مسلماً حالا فرصت برای این‌که مشکلات را تماماً حل کنیم و بر آن‌ها فایق بیاییم، اندک است و از همین‌رو قابل درک است که انتخاباتِ روز شنبه با مشکلاتی مواجه خواهد شد که بیشترِ آن‌ها تخنیکی اند. بنابراین پیشنهادِ ما به مسوولانِ کمیسیونِ انتخابات این است که باید هرچه زودتر به این مشکلات در سطحِ مسوولیت‌هایِ آن نهاد بپردازند و نهادهای امنیتی کشور نیز باید مراقبِ اوضاعِ امنیتی باشند تا دست‌کم مردم با خاطرِ راحت به انتخاب‌شان بپردازند.
اگرچه برخی صداها بلند شده است مبنی بر این‌که باید انتخابات برای چند روزِ دیگر به تعویق بیفتد تا مشکلاتِ تخنیکی تماماً رفع گردد؛ اما بدون شک تعویق نمی‌تواند راه به جایی ببرد جُز این‌که جنجال‌هایِ تازه‌تری را خلق کند. بنابرین تنها راهی که باقی می‌ماند این است که: تا پنج روزِ دیگر کمیسیون انتخابات کاملاً آمادۀ برگزاری انتخابات به روشـی باشد که بتواند مشکلاتِ ناشی از ضعف‌های تخنیکی را حل کنـد.
یقیناً چنین مهمی در قـدمِ اول به اراده و خواستِ سیاسیِ ارگ بسته‌گی دارد و بایسـتی چنین اراده‌یی در این نهادِ مهم و قدرتمند شکل بگیرد. در غیر این صورت، داستانِ انتخاباتِ پارلمانی همانی خواهد شد که نباید شود!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.