آیـا حمـله به عبـدالرازق کار طالبـان بـود؟

- ۲۹ میزان ۱۳۹۷

جنرال عبدالرازق فرمانده مقتول پولیس قندهار، سال گذشته مدعی شد که ۳۵ بار توسط طالبان مورد حمله قرار گرفته است. او پس از این سخنان، چندین‌بار دیگر نیز مورد سوء قصد قرار گرفت که تعبیه مواد منفجره داخل میک یا میکروفون خبرنگاری، از این دسته بود. بدون شک عبدالرازق بیشتر از همه کسانی که مدعی جنگ با طالبان هستند، طالب کشت. او طالب کشت و کشت تا سرانجام امنیت نسبی در قندهار تأمین شد. فراموش نکنیم که عبدالرازق در خانۀ زنبور دست به این کار زد و باید تعجب کرد که او تاکنون چگونه زنده مانده بوده است. نگارنده mandegar-3خود اهل قندهار است و بیش از همه، با روحیات مردم این منطقه آشنا است. امکان ندارد شما به کسی آسیب برسانید اما بازمانده‌گان او، قصد آسیب رساندن به شما را نکند.
در این هم نباید تردید که عبدالرازق، ده‌ها و بلکه صدها تن از جنگجویان طالبان را به قتل رساند و شهرت و محبوبیت او نیز از همین بابت است.
آیا این عاقلانه است که تصور کنیم طالبان قصد «غچ» یا انتقام از عبدالرازق را نداشته‌اند؟ کشتن عبدالرازق برای طالبان، از نان شب برای این گروه واجب‌تر بود. بنابراین، او روز پنجشنبه ۲۶ میزان، توسط یکی از نفوذی‌های این گروه در ساختمان دفتر والی این ولایت، هدف قرار گرفت
و جانش را از دست داد. بلافاصله از وقوع این حادثه، تیوری توطیه شکل گرفت که گویا عبدالرازق به دستور و یا توسط «میلر» فرمانده کل نیروهای امریکایی کشته شده است. در این‌که فرماندهان و نظامیان امریکایی حیله‌گر و جنایت‌پیشه‌اند، شکی نیست اما آنان طبق یک برنامه کار می‌کنند و قرار نیست یکی از افراد پُر نفوذی مثل عبدالرازق را علناً تیرباران کنند. اگر عبدالرازق را بازوی پُرتوان امریکایی‌ها ندانیم، بلکه او برای امریکایی‌ها بسیار با ارزش بود. رازق، روزها و هفته‌ها در کنار امریکایی‌ها به‌سر می‌برد و در مکان‌های حساس و مهم آنان حضور می‌یافت. اگر امریکا قصد از میان برداشتن او را داشت، چنان بلایی بر سرش می‌آورد که تا ماه‌ها کسی از آن خبر نمی‌شد. از طرف دیگر، ده‌ها نفر از جمله «زلمی ویسا» والی زخمی قندهار گواه این حادثه بوده‌اند. همه متفق‌اند که یک فرد مسلح به‌سوی آنان تیراندازی کرده است. سوال این است که این فرد مسلح کی بوده است؟ نام این مهاجم که کمتر از ۲۰ سال داشت، «ذبیح‌الله» بود. او نزد طالبان با اسم مستعار «ابودجانه» شناخته می‌شد. این‌که عامل نفوذی طالبان چگونه به استخدام نیروهای دولتی درآمده بود و روز حادثه چگونه خود را به عبدالرازق و سایر مقامات دولتی رساند، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد اما با شناختی که نگارنده از سرزمینش دارد، طالبان از نفوذ گسترده در جنوب افغانستان برخوردارند.
کمتر جایی است که این گروه در آن حضور یا نفوذ نداشته باشد. اصلاً بخشی از مردم جنوب افغانستان اگر نگوییم طالبان مسلح‌اند بلکه می‌توان گفت که تفکر طالبانی دارند و اگر زمینه‌اش فراهم شود، مسلح هم می‌شوند و در کنار طالبان قرار می‌گیرند. مناطق روستایی جنوب افغانستان، مملو از طالبان بوده و از آسمان و زمین این مناطق، طالب می‌بارد. به عبارت دیگر، کمتر قشری از اقشار در جنوب افغانستان پیدا می‌شود که طالبان در آن نفوذ نداشته باشند. البته در حال حاضر، بیشتر مناطق افغانستان همین وضعیت را دارد.
به‌هرحال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز در یک نوار صوتی ۱۳ دقیقه‌یی، تمام جزییات عملیات طالبان را که منجر به کشته شدن عبدالرازق شد، شرح داده است. سخنگوی طالبان با صراحت تأکید می‌کند که کشتن عبدالرازق، برای آنان بسیار مهم بود و عامل نفوذی آنان نیز فقط برای کشتن رازق مأموریت یافته بود. افزون بر این، طالبان، ویدیوی مکمل عامل حمله به عبدالرازق را پخش کردند. ابودجانه در این ویدیوی هفت دقیقه‌یی، طی پیامی، سایر جوانان را نیز به‌زعم او به جهاد علیه دولت و نیروهای خارجی دعوت می‌کند. او با لهجه پشتوی جنوب‌شرقی حرف می‌زند که احتمال طراحی حمله به جان عبدالرازق را توسط «شبکۀ حقانی»، تقویت می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، شبکۀ حقانی بخشی از بدنه طالبان در جنوب‌شرق افغانستان و مناطق قبایلی پاکستان است که به شدت تحت نفوذ سازمان اطلاعات پاکستان یا «آی.اس.آی» قرار دارد.
در این ویدیو، تمرینات نظامی ابودجانه نیز به تصویر کشیده شده که عمدتاً تمرین تیراندازی است. همین آدم روز پنجشنبه به‌سوی عبدالرازق و سایر مقامات دولتی شلیک کرد و سپس کشته شد. جسد او اکنون در اختیار نهادهای امنیتی افغانستان قرار دارد. با این توضیح، جای برای سوال باقی نمی‌ماند که حادثه روز پنجشنبه قندهار، کار طالبان نبوده باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.