کمیسیون انتخابات: نتیجۀ انتخابات ۲۹ قوس اعلام می‌شود

گزارشگر:چهار شنبه 2 عقرب 1397 - ۰۱ عقرب ۱۳۹۷

عبدالبدیع صیاد دیروز در یک نشست خبری به مردم اطمینان داد که کمیسیون آرای پاک و تقلبی را از هم جدا خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد که افراد متقلب با رأی مخدوش وارد مجلس آینده افغانستان شوند.
او از نارسایی‌ها و مشکلات فنی که باعث زمان‌گیر شدن روند انتخابات و محروم ماندن شماری از افراد واجد شرایط در استفاده از حق رأی خود، عذرخواهی کرد و مسوولیت بخش زیادی از چالش‌های روز انتخابات را نیز به گردن نیروهای وزارت آموزش و پرورش انداخت که به عنوان مجری mandegar-3برای همکاری در رأی‌گیری به این کمیسیون معرفی شده بودند.
او تأکید کرد که شماری از کارمندان وزارت آموزش و پرورش تهدید شده بودند که اگر در مراکز اخذ آرا حضور پیدا کنند آن مراکز هدف حملات انتحاری قرار خواهند گرفت و به همین دلیل برخی مجریان رأی‌گیری در روز انتخابات سر صندوق‌ها حاضر نشدند.
رییس کمیسیون انتخابات همچنان گفت که در مجموع چهار هزار و ۹۰۰ مرکز رأی‌گیری برای انتخابات فعال شدند که تاکنون آرای چهار هزار و ۸۰۰ مرکز به دست کمیسیون رسیده است و ۱۰۰ مرکز دیگر تا پایان وقت دیروز آرای‌شان به ما رسید.
با حذف ولایت قندهار از دور رقابت‌های انتخاباتی به علت مشکلات امنیتی پیش آمده و موکول شدن برگزاری انتخابات در این حوزه به هفتۀ آینده، کمیسیون اعلام کرده بود که پنج هزار و ۱۰۰ مرکز رأی‌گیری در روز انتخابات فعال می‌شود.
آقای صیاد با اشاره به این که ورود اطلاعات به سیستم‌های رایانه‌یی برای راستی آزمایی صحت آرا آغاز شده است گفت که در بارۀ اعتبار یا عدم اعتبار آرایی که بارکد دستگاه بیومتریک ندارند بعد تصمیم‌ گرفته خواهد شد که این نوع از آرا معتبر باشد یا خیر.
شماری از احزاب سیاسی افغانستان دو روز در یک کنفرانس مطبوعاتی از کمیسیون انتخابات خواستند که آرای بدون ثبت در دستگاه بیومتریک را باطل اعلام کند و آنان اعتبار این دسته از آرا را نخواهند پذیرفت.
کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان هم اعلام کرده است که تاکنون پنج هزار شکایت در این کمیسیون ثبت شده است و دیروز آخرین روز برای ثبت شکایت‌ها بود.
انتخاباتِ غزنی و کندهار
معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی می‌گوید که مردم افغانستان به‌رغم همه‌ چالش‌ها و تهدیدات، شجاعانه و هوش‌مندانه به پای صندوق‌های رأی رفتند و کمیسیون‌های انتخاباتی مکلف به حفاظت از آرای مردم هستند.
محمد سرور دانش که دیروز در محفل تجلیل از روز جهانی استندرد صحبت می‌کرد، گفت: مردم افغانستان به‌رغم همه‌ چالش‌ها و تهدیدات، شجاعانه و هوش‌مندانه به پای صندوق‌های رأی رفتند و برای ثبات کشور، مشروعیت نظام و تقویت دموکراسی جوان کشور آرای خود را برای نامزدان مورد نظر‌‌شان استعمال کردند.
دانش تأکید کرد که کمیسیون‌های انتخاباتی مکلفیت دارند تا از رأی مردم افغانستان به خوبی صیانت کنند.
آقای دانش در ادامۀ سخنانش گفت که کمیسیون انتخابات به‌زودترین فرصت ممکن انتخابات در ولایت‌های کندهار و غزنی را نیز برگزار کند تا هیچ شهروند افغانستان از حق استعمال رأی‌شان محروم نشوند.
آقای دانش همچنان گفت که تمام مردم افغانستان منتظر اعلام نتایج از سوی کمیسیون انتخابات هستند.
انتخابات مجلس نماینده‌گانِ افغانستان در روزهای ۲۸ و ۲۹ میزان در ۳۲ ولایت از مجموع ۳۴ کشور برگزار شد و ولایت‌های کندهار و غزنی هر کدام به ترتیب به دلیل امنیتی و اختلافات قومی از این روند باز ماندند.
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که به‌جز ولایت‌های کندهار، بادغیس و آرای ریخته شده در روز دوم انتخابات، چهار میلیون تن در انتخابات رأی داده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.