افغانستان؛ خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران

گزارشگر:شنبه 12 عقرب 1397 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۷

معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی می‌گوید که برخی زورمندان حکومتی و غیر حکومتی در ارتکاب جرایم علیه خبرنگاران از سپر معافیتی استفاده کرده‌اند.
سرور دانش، معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی می‌گوید، برخی زورمندان حکومتی و غیر حکومتی، قاچاقبران و قانون‌گریزان مرتک خشونت در برابر خبرنگاران شده‌اند؛ اما این‌گونه اشخاص از یک نوع سپر معافیتی استفاده کرده‌اند.
mandegarآقای دانش می‌گوید: «حکومت مطابق به قانون اساسی متعهد به تأمین آزادی بیان در کشور است و هرگونه خشونت با خبرنگاران را مغایر با سیاست نظام می‌داند؛ اما باید اعتراف کرد که فرهنگ معافیت در کشور به عنوان یک چالش مطرح است».
او از نهادهای عدلی و قضایی کشور خواست که اقدام‌های جدی و موثری را برای بررسی جرایم علیه خبرنگاران روی دست گیرند.
نجیب شریفی، رییس اجرایی کمیتۀ مصونیت خبرنگاران هم از تهدیدها علیه خبرنگاران ابراز نگرانی کرده و می‌گوید: «در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰ خبرنگاران و در سال ۲۰۱۸ تا اکنون ۱۴ خبرنگار در رویدادهای مختلف مورد هدف قرار گرفته اند و افغانستان در این دو سال خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران در سطح جهان شناخته شده است.»
آقای شریفی تأکید کرد که اگر حکومت برای جلوگیری از حمله بالای خبرنگاران توجه لازم نکند، دست آورد آزادی بیان در کشور با خطر جدی مواجه خواهد شد و خبرنگاران دیگر توان پرداخت هزینه جانی ندارند.
او همچنین به موضوع صلح در کشور اشاره کرد و بیان داشت که در گفت‌وگوهای صلح موضوع مصونیت خبرنگاران و جهت حفظ دست‌آوردهای آزادی بیان باید به عنوان یک اصل غیر قابل معامله به گونه جدی در نظر گرفته شود.
در عین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیام ویدیویی به مناسبت «روز جهانی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران» از افزایش خشونت علیه خبرنگاران ابراز نگرانی کرد.
آقای گوترش در این پیام می‌گوید که تنها در سال جاری ۸۸ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند.
او می‌گوید: «در یک دهه اخیر بیش از هزار خبرنگار در هنگام انجام وظایف مهم شان کشته شده‌اند».
دبیرکل سازمان ملل بیان داشت که از هر ۱۰ پروندۀ قتل خبرنگاران، ۹ پرونده آن حل ناشده باقی مانده و هیچ کسی هم مسوول آن شناخته نشده است.
آقای گوترش، از حکومت‌های جهان می‌خواهد که خشونت علیه خبرنگاران نباید به یک امرعادی تبدیل شود، چرا که به گفتۀ او، زمانی که خبرنگاران مورد حمله قرار می‌گیرند تمام جوامع قیمت آن‌را می‌پردازد.
دبیرکل سازمان ملل از افزایش حملات بالای خبرنگاران و فرهنگ معافیت جرایم علیه خبرنگاران ابراز نگرانی کرده و از کشورهای جهان خواست که از خبرنگاران محافظت کرده و شرایطی که آنان در انجام وظایف نیاز دارند را فراهم کنند.
با وجود تهدید بلند خشونت علیه خبرنگاران، افغانستان از لحاظ آزادی فعالیت رسانه‌های آزاد در ردۀ ۱۱۸ جهان قرار دارد و در سطح کشورهای منطقه از هند که بزرگترین دموکراسی جهان است نیز پیشی گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.