احتمال برگزاری نشست صلح مسکو بدون حضور دولت افغانستان

گزارشگر:یک شنبه 13 عقرب 1397 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۷

mandegarنشست صلح مسکو با حضور نماینده‌گان طالبان و مقامات شماری از کشورهای منطقه قرار بود سپتامبر گذشته برگزار شود، اما به‌دلیل اعتراض دولت افغانستان به اول نوامبر سال جاری میلادی موکول شد و در این تاریخ نیز برگزار نشد.
از نظر دولت افغانستان نمایندگان طالبان نباید در نشست‌های بین‌المللی که در سطح کشورهای منطقه و جهان برگزار می‌شوند حضور یابند زیرا به این گروه مشروعیت سیاسی می‌بخشد.
دولت روسیه برای حل این موضوع نشست صلح مسکو را به تعویق انداخت و از دولت افغانستان نیز برای حضور در این نشست دعوت کرد.
اعضای شورای عالی صلح و مقامات وزارت خارجه افغانستان در دو ماه گذشته چندین بار با مقامات روسی درباره چگونگی نشست صلح مسکو رای‌زنی کردند، اما به توافق نرسیدند.
برخی از رسانه‌های بین‌المللی اعلام کردند که روسیه در نظر دارد تا نشست صلح مسکو را بدون اجازه و حضور مقامات افغانستان برگزار کند.
روسیه برخی از رهبران سیاسی افغانستان را بدون هماهنگی با دولت افغانستان برای شرکت در نشست صلح مسکو دعوت کرده است.
روسیه در نظر دارد تا زمینه مذاکره بین رهبران سیاسی افغانستان و نماینده‌گان طالبان در مسکو را فراهم کند.
رویترز گزارش داد که این اقدام دولت روسیه خشم مقامات دولت افغانستان را برانگیخته است.
سفارت روسیه در کابل در دو ماه گذشته با ارسال دعوت‌نامۀ رسمی شماری از رهبران سیاسی افغانستان را به نشست صلح مسکو دعوت کرده است.
هشت نفر از رهبران سیاسی افغانستان از جمله حامد کرزی، رییس‌جمهور سابق افغانستان و عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی به نشست صلح مسکو دعوت شده‌اند.
محمد یوسف سها سخنگوی رییس جمهور، پیشین گفته است که کرزی در نشست صلح مسکو شرکت خواهد کرد.
عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی نیز تصریح کرد که مشکلی با مذاکرات اخیر آمریکا و گروه طالبان ندارد اما در نشست صلح مسکو شرکت خواهد کرد.
او خاطرنشان کرد که اشرف غنی و امریکا نمی‌توانند در مورد مذاکره آنان با گروه طالبان تصمیم بگیرند.
ظاهراً دولت افغانستان از برگزاری نشست صلح مسکو توسط روسیه و حضور نماینده‌گان طالبان در این نشست ناراضی است.
یکی از مقامات مقامهای‌ افغانستان تصریح کرد، مذاکره با طالبان از چندین طریق باعث می‌شود تا روند صلح مورد حمایت امریکا پیچیده‌تر شود.
او گفته است: ما بارها از روسیه درخواست کردیم که نشست صلح مسکو را برگزار نکند، اما روسیه این درخواست دولت افغانستان را رد کرد.
ماریا زاخاروا سخنگوی وزیر خارجه روسیه نیز گفته است: تلاش‌ها برای نهایی ساختن تاریخ برگزاری و فهرست شرکت کننده‌گان این نشست ادامه دارد و جزییات آن نیز تا چند روز آینده اعلام خواهد شد.
اگرچه مقامات روسی دربارۀ حضور طالبان در نشست صلح مسکو ابراز امیدواری کردند، اما هنوز مشخص نیست که نماینده‌گان طالبان در نشست صلح مسکو شرکت خواهند کرد. اما رسانه‌ها گزارش داده‌اند که طالبان در نشست صلح مسکو شرکت خواهند کرد.
کارشناسان به این باورند که هیچ کشوری از جمله امریکا و روسیه صلاحیت نماینده‌گی از مردم افغانستان را ندارد بنابراین، بهتر است که طالبان به‌جای سایر کشورها با دولت افغانستان مذاکره کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.