آگاهان: کشته شدن سمیع‌الحق تأثیری بر صلح افغانستان ندارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 13 عقرب 1397 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۷

آگاهان می‌گویند که کشته شدن مولانا سمیع‌الحق که به عنوان «پدر معنوی» گروه طالبان شهره است، تأثیری بر روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان ندارد.
آنان به این باور اند که قتل مولانا سمیع‌الحق به سفر عمراخان نخست وزیر پاکستان به چین ارتباط دارد و اسلام‌آباد می‌خواهد کشورهای همسو با خود را مطمین سازد که دیگر از گروه‌‌های افراطی مانند طالبان حمایت نمی‌کند.
mandegarمولانا سمیع‌الحق، روز جمعه ۱۲ عقرب، در شهر راولپندی پاکستان با ضربات چاقو و شلیک یک فرد ناشناس کشته شد تا هنوز هیچ گروه و فردی مسوولیت این قتل را به دوش نگرفته است.
حامد‌الحق، پسر مولانا سمع‌الحق به روزنامۀ د نیوز (the news) پاکستان گفته است که پدرش در خانه کشته شده است.
مولانا حصیم‌الحق، یک عضو ارشدجمعیت العلمای پاکستان نیز گفته است که مولانا سمیع‌الحق توسط چاقو در خانه‌اش کشته شده است.
اسدالله ولوالجی آگاه نظامی – سیاسی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: پاکستان در حال حاضر زیر فشار شدید اقتصادی قرار دارد و کشورهای چین و روسیه و برخی از کشورهای عربی که به این کشور کمک‌های اقتصادی می‌کنند، تأکید دارند تا اسلام‌آباد از حمایت گروه‌های تندرو مانند گروه طالبان دست بردارد.
آقای ولوالجی تأکید می‌کند که کشته شدن مولانا سمیع‌الحق که با سفر عمراخان نخست وزیر پاکستان به چین که یکی از حامیان مالی پاکستان در منطقه به‌شمار می‌رود، ارتباط دارد.
او گفت: چین از فعالیت گروه‌های افراطی در «ایالت سیکانگ» که هم‌مرز با افغانستان و پاکستان است به شدت نگرانی دارد و این مورد سبب شده تا پکن بر اسلام‌آباد فشار وارد کند تا با گروه‌های افراطی در این کشور، مبارزۀ جدی داشته باشد.
این آگاه سیاسی می‌گوید که پاکستان بنابر اهدافی از سمیع‌الحق به عنوان اجرا کنندۀ برنامه‎‌های خود در میان گروه طالبان استفاده می‌کرد، اما این راهبرد در حال حاضر تغییر کرده‌است.
او گفت که استراتژی پاکستان در رابطه‌اش با امریکا تغییر کرده و در حال حاضر پاکستان با چین، روسیه و کشورهای عربی رابطۀ محکم دارد، اما گروه‌های تندروی که برای منافع پاکستان در منطقه یک دست‌ عمل می‌کردند، دیگر جایگاه آنچنانی در حکومت اسلام‌آباد ندارند.
آقای ولوالجی می‌گوید: تحریم‌های واشنگتن صدمۀ جدی اقتصادی را بر پاکستان وارد کرده و حتا احتمال بروز انقلاب در این کشور نیز متصور می‌شود. به همین منظور، پاکستان تلاش می‌کند تا به هر قیمتی که شده توجه کشورهای کمک کننده را به خود جلب کند که چین یکی از کشورهای مهم در این زمینه است.
آقای ولوالجی با اشاره به تأثیر کشته شدن مولانا سمیع‌الحق بالای گروه طالبان، گفت: «گروه طالبان به دوشاخه انشعاب کرده‌اند، دستۀ اول این گروه در دفتر سیاسی قطر همسو با امریکا عمل می‌کنند، اما گروه دوم در پاکستان زیر اثر حکومت اسلام‌آباد قرار دارند، کشته شدن سمیع‌الحق هیچ تأثیری بر گفت‌وگوهای صلح افغانستان ندارد».
او گفت که در رابطه گفت‌وگو صلح با گروه‌ طالبان شاید، تفاهم میان امریکا، روسیه و چین صورت گرفته باشد، این کار می‌تواند به صلح افغانستان منتج شود.
سمیع‌الحق کی بود؟
مولانا سمیع‌الحق پسر مولانا عبدالحق در ۲۷ قوس ۱۳۱۶ در اکوره ختک، واقع در ایالت مرزی شمال غربی پاکستان(خیبر پختونخوا) متولد شده است. او تحصیلاتش را در سال ۱۳۶۶ ه‍.ق (۱۹۴۶ یا ۱۹۴۷ میلادی) در دارالعلوم حقانیه که توسط پدرش تأسیس شده بود، آغاز کرد.
مولانا سمیع‌الحق در زمان کشته شدنش، ۸۱ ساله بود و مرگ او پایان داستان یکی از تندروترین رهبران مذهبی منطقه محسوب می‌شود.
شهروندان افغانستان از او چهرۀ منفوری به خاطره دارند. او در مصاحبه‌یی در سال ۲۰۱۳ با خبرگزاری رویترز گفته بود که اگر افغانستان برای یک سال برای طالبان تحویل داده شود، آنان «همۀ افغانستان را خوشحال خواهد ساخت».
به همین دلیل، برخی از شهروندان افغانستان از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته‌اند که با کشته شدن مولانا سمیع‌الحق همدردی نکنند.
احمد سعیدی، آگاه منطقه‌یی در صفحۀ فیسبوکش از رهبران افغانستان خواسته است تا به کشته شدن، مولانا سمیع‌الحق پیام همدردی نفرستند.
آقای سعیدی گفته است: «هر شخص و هر مقامی که به‌خاطر مرگ او (مولانا سمیع‌الحق) پیام همدردی و اظهار تسلیت بفرستد، در خون‌های ناحق ریختۀ مردم مظلوم افغانستان دست داشته است».
این در حالی است که مقامات پاکستانی، در صفحات اجتماعی تأسف خود را نسبت به کشته شدن مولانا سمیع‌الحق ابراز کرده‌اند.
عمراخان، نخست وزیر پاکستان که در سفر رسمی در چین است، تأسف عمیق خود را نسبت به کشته شدن مولانا سمیع‌الحق بیان کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.