دو دسته‌گی میان حکومت و شورای صلح

گزارشگر:سه شنبه 15 عقرب 1397 - ۱۴ عقرب ۱۳۹۷

وزارت خارجۀ کشور شرکت نماینده‌گان دولت در نشست مسکو را رد کرده است. صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه به بی‌بی‌سی گفته است که از طرف دولت کسی در این نشست شرکت نمی‌کند، ولی اعضای شورای عالی صلح به عنوان یک نهاد مستقل، تصمیم گرفته‌اند در این نشست حاضر باشد.
آقای احمدی گفته است که افغانستان از هر نشستی برای صلح استقبال می‌کند، اما در هر گفت‌وگویی برای صلح باید رهبری و حاکمیت افغانستان به رسمیت شناخته شود.
mandegarاین در حالی است که شورای عالی صلح گفته، هیأتی از این شورا به نماینده‌گی از حکومت وحدت ملی در نشست مسکو شرکت می‌کند. سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید که این هیأت چهار الی شش نفر عضو دارد و به نماینده‌گی از حکومت وحدت ملی در نشست مسکو شرکت خواهد کرد.
هنوز مشخص نیست که چه افرادی در ترکیب این هیأت به نماینده‌گی از حکومت وحدت ملی در نشست مسکو شرکت می‌کنند.
قرار است نشست مسکو در مورد صلح افغانستان، جمعۀ پیش‌رو، ۱۸ عقرب با حضور نماینده‌گانی از ۱۲ کشور در روسیه برگزار شود. گروه طالبان هم گفته‌اند که نماینده‌گان شان را برای شرکت در این نشست می‌فرستند.
نشست مسکو در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات جداگانه‌یی میان دولت امریکا و نماینده‌گان گروه طالبان، در عدم حضور دولت افغانستان در جریان هفته‌های اخیر صورت گرفته است.
از سوی هم، روسیه برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان را برای اشتراک در مذاکرات صلح با نماینده‌گان گروه طالبان در مسکو دعوت کرده است. روسیه این اقدام را بدون رضایت حکومت افغانستان انجام داده؛ اقدامی که خشم مقامات دولتی افغانستان را برانگیخته است.
دیپلمات‌های روسی در کابل در دو ماه گذشته دعوت‌نامه‌های شرکت در نشست صلح مسکو را به چندین چهرۀ سیاسی افغانستان توزیع کرده‌اند.
گفته می‌شود که از جمله هشت تن از رهبران سیاسی افغانستان، شش تن آن به شمول حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان دریافت دعوت‌نامه از سوی دیپلمات‌های روسی را برای اشتراک در نشست صلح مسکو تایید کرده است، اما سفارت روسیه در کابل تا کنون در این مورد چیزی نگفته است.
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان و عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی گفته‌اند که در این نشست شرکت خواهند کرد.
این در حالی است که قرار بود نشست مسکو در مورد صلح افغانستان در ماه سنبلۀ سال جاری برگزار شود، اما حکومت افغانستان اعلام کرد که در این نشست اشتراک نخواهد کرد، به همین دلیل برگزاری این نشست به تعویق افتاد.
حکومت افغانستان گفته بود که نشست مسکو به منظور آماده‌گی‌های بیشتر به تعویق می‌افتد و افغانستان و روسیه مشترکاً این نشست را میزبانی خواهند کرد.
حکومت افغانستان در آن زمان همچنان گفته بود که پس از کار مشترک تیم‌های دو کشور، زمان برگزاری نشست بین‌المللی در مورد مذاکرات صلح افغانستان مشخص خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.