نزدیک‌ به‌ ۱۴۰ تن متهم تقلب‌های انتخاباتی به دادستانی معرفی شده‌اند

گزارشگر:دو شنبه 21 عقرب 1397 - ۲۰ عقرب ۱۳۹۷

mandegarدادستانی کُل کشور اعلام کرده که از آغاز پروسۀ انتخابات پارلمانی سال روان تااکنون، ۳۹ قضیه مربوط به تقلب‌های انتخاباتی به‌ این نهاد رسیده‌است.
جمشید رسولی سخنگوی این نهاد در گفت‌وگو با خبرنگار پَیک گفت:
«این قضایا شاملِ نصب استیکرهای غیرقانونی، جعل تذکره و جعل کارت‌های ناظرین انتخاباتی اند که نزدیک به ۱۴۰ تن از کارمندان کمیسیون انتخابات، ادارۀ ثبت و احوال نفوس و ناظران نامزدان انتخابات پارلمانی هستند».
به‌ گفتۀ آقای رسولی، این قضایا در ولایت‌های کابل، کندز، بغلان، کاپیسا، پکتیا، پکتیکا، بدخشان، پنجشیر، پروان، سرپل و ننگرهار به ثبت رسیده‌اند.
سخنگوی دادستانی، می‌افزاید که تنها هشت قضیه از روز برگزاری انتخابات و باقی همه قضایا مربوط به قبل از انتخابات است که درحالِ‌ حاضر زیرکار این نهاد قرار دارند.
این معلومات درحالی ازسوی دادستانی کُل کشور ارایه می‌شود که شماری از نامزدان معترض، احزاب و نهادهای ناظر برانتخابات، همواره بر شناسایی و معرفی افراد متقلب در روَند انتخابات پارلمانی تأکید داشته‌اند.
چنان‌که به‌تازه‌گی جریان سیاسی موسوم به جنبش گذار، در یک نشست خبری خواهان معرفی پرونده‌های تقلب‌کاران انتخاباتی به نهادهای عدلی و قضایی کشور شده و هُشدار داده که درصورت عدمِ رسیده‌گی به تقلب‌های انتخاباتی، افغانستان به ‌بحران خواهد رفت.
هارون معترف رهبر این گروه می‌گوید: «برگه‌های نتایج انتخابات پارلمانی ۲۸و۲۹میزان، پیش‌از رسیدن به کمیسیون دست‌کاری شده و نیازاست تا به‌منظور شفافیت پروسه، باید همۀ آرای انتخابات بازشماری شود».
این گروه هم‌چنان مدعی ‌است که کمیسیون‌های انتخاباتی از صلاحیت و استقلالیت قانونی برخوردار نبوده و همواره به ‌اشارۀ حکومت کار می‌کند.
ادعایی که مسوولان کمیسیون انتخابات به‌شدت رد می‌کنند و می‌گویند که هیچ سَندی دراین مورد وجود ندارد. عبدالعزیز ابراهیمی سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که دبیرخانۀ کمیسیون، نتایج بررسی‌های شان را در پیوند به تقلب و سوءاستفاده‌های وظیفوی کارمندان دایمی و غیردایمی انتخابات، تا چند روز دیگر اعلام خواهد کرد.
همزمان بااین، عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون انتخابات می‌گوید که به مسوولان کمیسیون‌های ولایت‌ها دستور داده‌است؛ تا کارمندانی‌ که بااستفاده از صلاحیت وظیفوی مرتکب تخطی و تقلب شده باشند، فهرست شان را تهیه و به دفتر مرکزی ارسال بدارند. هرچند پیش ‌از این مسوولان کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، از ثبت بیش ‌از یازده‌ هزار شکایت در پیوند به تقلب‌های انتخاباتی ۲۸میزان سخن گفته‌اند؛ اما این ‌که درپیوند به‌این شکایت‌ها چه کاری انجام داده و چه تعداد از پرونده‌های مربوط به تقلب‌های انتخاباتی به نهادهای عدلی و قضایی کشور، معرفی شده یا نه‌شده، در تماس با خبرنگار پَیک، پاسخی ارایه نکردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.