شورای عالی صلح: در تصمیـم‌گیـری‌هـای صلـح مصـالح مـردم از یاد بـرده نشـود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/چهار شنبه 23 عقرب 1397 - ۲۲ عقرب ۱۳۹۷

مسوولان در شورای عالی صلح در پیوند به نشست مسکو می‌گویند که در آن نشست از طالبان خواستند تا با حکومت افغانستان به صورت مستقیم گفت‌وگو و مذاکره کند.
آنان دیروز در یک نشست خبری در کابل به اظهارات اخیر نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان نیز واکنش نشان داده و از قدرت‌های بزرگ بین‌المللی و منطقه‌یی خواستند تا افغانستان را «وارد میدان رقابت‌های» شان نکنند.
mandegarهمزمان بااین، محمداشرف غنی گفته است که حکومت وحدت ملی قصد دارد همچنان از طریق مذاکره، صلح با طالبان را دنبال کند و در این روند از موضع ضعف نیز وارد نخواهد شد.
افغانستان میدان رقابت نشود
حاجی دین محمد، رییس هیأت فرستاده شدۀ شورای عالی صلح به نشست اخیر مسکو می‌گوید که نماینده‌گان کشورهای اشتراک کننده در نشست مسکو خواستار پایان جنگ در افغانستان شده و بر مالکیت افغانستان بر گفت‌وگو‌های صلح تأکید کردند.
آقای دین محمد می‌افزاید، در نشست مسکو از کشورهای اشتراک کننده خواسته است تا «صادقانه» و به گونۀ «شفاف» به روند صلح افغانستان همکاری کنند.
به گفتۀ این مقام شورای عالی صلح، در نشست صلح مسکو همچنان از قدرت‌های بزرگ منطقه‌یی خواسته شد تا افغانستان را به میدان رقابت‌های شان مبدل نسازند و در صورتی که جنگ افغانستان ادامه پیدا کند، ابعاد آن گسترده خواهد شد و همسایه‌گان افغانستان نیز از آن در امان نخواهند بود.
آقای دین محمد به پیشنهادِ افغانستان مبنی بر فراهم‌سازی مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان با طالبان از سوی کشورهای منطقه و کشورهای جهان اشاره کرد و بیان داشت: «در نشست صلح مسکو طالبان اعتراف کردند که با نماینده‌گان امریکا از سال ۲۰۱۰ به این‌سو ارتباط داشته و تنها دو نشست آخر آن‌ها رسانه‌یی شده است».
در سویی دیگر، مولوی عطاالرحمان سلیم، معاون هیأت فرستادۀ شدۀ شورای عالی صلح به نشست مسکو در این نشست گفت: خروج نیروهای خارجی از افغانستان از عمده‌ترین خواست‌های طالبان در نشست مسکو بود، اما واقعیت این است که این کار در «شرایط کنونی به خیر افغانستان» نیست.
آقای سلیم می‌گوید که حضور و عدم حضور نیروهای خارجی در افغانستان، ربط مستقیم به منافع ملی افغانستان دارد و تصمیم در این زمینه مربوطِ مردم افغانستان می‌شود، نه «گروه طالبان یا هر گروه دیگری».
او نقش امریکا در نشست صلح مسکو را «قناعت‌بخش» خواند و گفت که اگر امریکایی‌ها در سطح بلند هم در آن نشست شرکت می‌کردند، چندان تأثیری نمی‌داشت.
معاون شورای عالی صلح اظهار داشت: «تصمیمی که در مورد صلح افغانستان گرفته می‌شود باید روشن و آشکارا باشد و در آن مصالح مردم باید در نظر گرفته شود. برای آغاز مذاکرات مستقیم، طرزالعملی که در آن منافع ملی و مردم گنجانیده شده باشد».
گفتنی است که نشست صلح مسکو روز جمعه، ۱۸ عقرب با حضور نماینده‌گان طالبان و ۱۲ کشور از جمله چین، پاکستان، ایران روسیه، امریکا و برخی کشورهای خاورمیانه در مسکو برگزار شد.
نماینده‌گان طالبان در این نشست گفتند که تا زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان با حکومت کابل وارد مذاکرات مستقیم نمی‌شوند.
راهکار نظامی دشوار است
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته محمداشرف غنی در نشستِ «مدرسۀ مطالعات پیشرفتۀ بین‌المللی» در واشنگتن گفته است که حل اختلافات با راهکار نظامی دشوار شده است و درگیری‌های جاری با طالبان در افغانستان از طریق سیاسی حل خواهد شد.
آقای غنی با بیان این‌که روند مذاکره با طالبان با محوریت کابل انجام می‌شود، افزوده است: امریکا و افغانستان در زمینۀ پیش‌برد روند صلح اتفاقِ نظر دارند. عملیات نیروهای افغانستان در برابر طالبان ادامه دارد و این گروه پیروز نشده است.
آقای غنی گفته است: «از سال ۲۰۱۵ تا کنون، ۲۸ هزار ۵۲۹ تن از نیروهای افغانستان در درگیری با طالبان کشته شده‌اند. عملیات پاک‌سازی مناطق تحت اشغال طالبان از سوی نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان همچنان ادامه دارد».
محمداشرف غنی در پیوند به نقش امریکا در گفت‌وگوهای صلح افغانستان اظهار داشت: «یک توافق کامل بین دولت‌های واشنگتن و کابل در خصوص پیش‌برد روند صلح وجود دارد. مشارکت امریکا تضمین می‌کند که نهتنها به مذاکره با طالبان، بلکه با مذاکره مستقیم میان دولت کابل و طالبان منجر شود».
او همچنان از پاکستان خواست تا صداقتش در قبال به جنگ و صلح افغانستان را در سیاست‌هایش نشان دهد.
«غرب جنگ را باخته است»
همزمان بااین، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان در پیوند به نشست مسکو گفته است که روسیه به دلیل «ناکامی امریکا» در صلح افغانستان وارد عمل شده است.
ضمیر کابلوف می‌گوید که روسیه به دنبال صلح در افغانستان است و برای آن تلاش می‌کند. به گفتۀ آفای کابلوف: چرا که ادامۀ جنگ در افغانستان منافع روسیه و متحدانش در آسیای میانه را به خطر می‌اندازد.
کابلوف اظهار می‌دارد‌: «ایالات متحده بسیار دور است. افغانستان اصلاً در ضلع پایینی روسیه موقعیت دارد. علایق ملی و همچنان امنیت فدراسیون روسیه و متحدان مان در این‌جا مهم است. به این دلیل ما نمی‌توانیم در مورد آنچه در افغانستان می‌گذرد، بی‌تفاوت باشیم».
نمایندۀ ویژۀ روسیه با اشاره به این‌که امریکا و متحدانش در مبارزه با طالبان در افغانستان ناکام شده‌اند، تصریح کرده است: «غرب جنگ افغانستان را باخته است. حضور نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نه‌تنها مشکل را حل نکرد، بلکه آن را تشدید کرد».
کابلوف گفته است: «طالبان با ریختاندن خون خود در تمام این سال‌ها ثابت کرده اند که حق دارند چیزی را تقاضا کنند. اگر کسی دربارۀ این حق تردید دارد و ۱۵۰ هزار سرباز خارجی را در افغانستان حفظ کرده است، پس چه چیزی آن‌ها را از شکست دادن طالبان بازداشته است؟ اما آن‌ها پیروز نشدند، بلکه شکست خوردند. غرب جنگ در افغانستان را باخته است و نمی‌تواند آن را بپذیرد».
آقای کابلوف اظهار داشته است که قدرت‌های منطقه‌یی شامل روسیه، چین، پاکستان و ایران منفعت قوی در ختم این جنگ دارند و باید نقش فعال‌تری ایفا کنند.
گفتنی است که حکومت وحدت ملی و امریکا با نشست اخیر صلحِ مسکو مخالفت کرده و گفتند که هر گونه مذاکرات مستقیم با طالبان در مورد صلح افغانستان باید به رهبری حکومت افغانستان و تحت رهبری افغانستانی‌ها صورت گیرد.
از سویی هم، چند روزی‌ست زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا دوباره به افغانستان آمده و در پیوند به جنگ و صلح و انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده با حکومت و قشر سیاسی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده/می‌کند. روزنامۀ والستریت ژورنال نیز گزارش داده است که آقای خلیل‌زاد خواهان به تعویق افتیدن انتخابات ریاست‌جمهوری و ایجاد ادارۀ موقت شده است تا لویه جرگه برگزار شود و طالبان در دولت افغانستان سهیم شوند.
آقای خلیل‌زاد در دیدار با رییس اجرایی حکومت وحدت ملی هم گفته است که واشنگتن متعهد است که گفت‌وگوهای صلح به مالکیت و مدیریت افغانستان صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.