عجـلۀ کاخ سفیـد به آمـدنِ صـلح و تأخیـر در انتخـابات/حکومت: انتخـابات در زمـان مشخص برگـزار می‌شـود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 23 عقرب 1397 - ۲۲ عقرب ۱۳۹۷

روزنامۀ والستریت ژورنال، گزارش داده است که مقامات کلیدی قصر سفید روی گزینۀ فشار بر دولت کابل رأی‌زنی می‌کنند تا حکومت افغانستان را به تعلیق انتخابات ریاست‌جمهوری از تاریخ مشخص شدۀ آن وادار کنند.
اما، ریاست‌جمهوری و ریاست اجرایی می‌گویند که انتخابات در تاریخ مشخص شدۀ آن برگزار خواهد شد.
mandegarروزنامه والستریت ژورنال گفته است، این اطلاعات را سه تنی که از این مباحث مطلع اند و به معلومات مهم دست‌رسی دارند، در اختیارشان گذاشته‌اند.
روزنامه گفته‌ است که سه نفری که این اطلاعات را در اختیار شان گذاشتند، می‌گویند که کاخ سفید عجله دارد و می‌خواهد تلاش‌هایی که هدف از آن پایان جنگ افغانستان است به‌زودی ممکن به نتیجه برسد.
گزینۀ تعلیق انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که در ماه اپریل از طرف کمیسیون انتخابات اعلام شده است، توسط زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای پایان جنگ افغانستان مطرح شده است. خلیل‌زاد این گزینه را با جهت‌های گوناگون دخیل در قضیۀ افغانستان و میانجی‌ها در میان گذاشته است.
روزنامه افزوده که امریکایی‌ها به این باوراند، تلاش‌های نفس‌گیر و دشواری که هدف از آن پایان جنگ افغانستان است، ارزش تعلیق انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را دارد. برخی از مقام‌های امریکایی نگران پس‌لرزه‌های انتخابات اند. هر انتخابات افغانستان با بی‌نظمی و جنجال‌های سیاسی دوام‌دار همراه بوده است. مقام‌های امریکایی فکر می‌کنند که جنجال‌های سیاسی احتمالی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، تلاش‌های سیاسی خلیل‌زاد برای پایان جنگ را بهیوده و ناکام می‌سازد.
اما، رافیل رابین دپیلومات امریکایی که در جنوب آسیا کار کرده است، زلمی خلیل‌زاد را مرد هیه‌جانی می‌داند.
روزنامۀ والستریت ژورنال، از قول محمدهارون چخانسوری سخنگوی غنی، می‌نویسد که حکومت باید منبعث شهروندان افغانستان باشد که این حکم قانون اساسی است. اصل تداوم در روند دموکراسی هم ایجاب می‌کند که انتخابات به موقع برگزار شود، ‌بدون برگزاری انتخابات، هیچ گزینۀ دیگر برای ما قابل قبول نیست.
آقای چخانسوری، اعلام کرده که انتخابات ریاست‌جمهوری مطابق تقویم اعلام شده کمیسیون مستقل انتخابات در زمان معین برگزار می‌شود.
این گفته‌ها با واکنش‌های شدید مسوولان حکومت وحدت ملی روبه‌رو شده است.
پیش از این کمیسیون انتخابات زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را ۳۱ حمل ۱۳۹۸ اعلام کرده‌اند.
مسوولان در ریاست‌جمهوری و ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گویند که انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان مشخص شدۀ آن برگزار می‌شود.
فریدون خوزون، معاون سخنگوی ریاست اجرایی گفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان معین آن برگزار می‌شود و هیچ بحثی از تأخیر انتخابات قابل قبول نیست.
در همین حال، آگاهان و اعضای ایتلاف‌ سیاسی، می‌گویند که اگر تأخیر انتخابات ریاست‌جمهوری برای برقراری صلح تمام شود، از طرف مردم استقبال خواهد شد.
محمد ناطقی، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: اگر تاخیر انتخابات ریاست جمهوری به‌خاطر رسیدن به صلح باشد، مورد استقبال مردم و سیاست‌مداران قرار می‌گردد.
آقای ناطقی با انتقاد از مذاکرات صلحی که تا اکنون از طرف حکومت صورت گرفته می‌گوید: «ما صلح را می‌خواهیم که منافع تمام مردم افغانستان در آن در نظر گرفته شود، نه‌اینکه به‌نام صلح در مالستان و جاغور مردم را قتل عام کنند».
او گفت که تأخیر انتخابات ریاست‌جمهوری از طرف اداره یا نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان صورت گرفته است و ممکن این گفت‌وگو میان طالبان و امریکایی‌ها انجام پذیرد.
آقای ناطقی با اشاره به احتمال ایجاد ادارۀ موقت، گفت: تأخیر در انتخابات احتمال ایجاد ادارۀ موقت را بیشتر می‌سازد.
همزمان بااین، فضل الرحمان اوریا، سخنگوی ایتلاف بزرگ سیاسی، می‌گوید: گزینۀ پیشنهادی برای تأخیر انتخابات ریاست‎جمهوری اگر منجر به صلح شود، مورد قبول ایتلاف بزرگ ملی است.
آقای اوریا می‌افزاید، در روند صلحی که از طرف زلمی خلیل‌زاد پیش برده می‌شود، دولت افغانستان هیچ نقشی ندارد؛ اما در ردۀ دوم مردم و ایتلاف‌های سیاسی هستند که تلاش می‌کنند گفت‌وگوهای صلح بین شهروندان افغانستان وطالبان را مدیریت کنند.
او گفت که دولت وحدت ملی، صلاحیتی در روند گفت‌وگوهای صلح ندارد و درآینده نیز نمی‌تواند در این روند کار مثمری انجام دهد.
زلمی خلیل‌زاد یک ماه پیش از طرف ایالات متحدۀ امریکا به عنوان مشاور وزارت خارجه و نمایندۀ خاص واشنکتن در امور گفت‌وگوهای صلح افغانستان و طالبان گماشته شده است.
پس از ورود ایالات متحدۀ در سال ۲۰۰۱ به افغانستان این اولین پیشنهاد آقای خلیل‌زاد برای تعلیق انتخابات ریاست‌جمهوری است که در تضاد با تلاش‌های امریکا برای ترویج دموکراسی در افغانستان قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.