ولایـت فـراه در آسـتانۀ سقـوط/ شورای ولایتی فراه: حکـومت مرکزی از حال مردم بی‌خبر است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 26 عقرب 1397 - ۲۵ عقرب ۱۳۹۷

اعضای شورای ولایتی فراه در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که در دوشب گذشته بیش از ۹۰ تن نیروهای امنیتی در نبرد با گروه طالبان شهید شده‌اند.
آنان با اشاره به افزایش ناامنی‌ها در این ولایت می‌گویند که طالبان حملات خود را بالای مرکز ولایت فراه متمرکز ساخته‌ و اگر توجهی جدی صورت نگیرد و نیروهای حمایه‌یی فرستاده نشود، ولایت فراه یک‎‌بار دیگر به دست طالبان سقوط خواهد کرد.
mandegarاین در حالی است که وزیران دفاع و داخله نیز گفته‌اند که امکانات نیروهای امنیتی برای مقابله با حملات طالبان کافی نیست.
طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع با اشاره به حملات دشمن در ولایت‌های غزنی، ارزگان، فراه، غور، کندوز و فاریاب، گفته است که نیروهای امنیتی در مقابل این حملات گسترده طالبان از تمام امکانات و توان خود استفاده می‌کنند. اما او تأکید کرد که نیروهای ارتش برای رفع این حملات گسترده، امکانات کافی در اختیار ندارند.
شهلا ابوبکر عضو شورای ولایتی فراه، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار، می‌گوید: وضعیت امنیتی ولایت فراه، بسیار وخیم است و گروه طالبان حملات خود را به مرکز این ولایت متمرکز ساخته‌اند. او گفت که بیشتر ولسوالی‌های این ولایت در تصرف طالبان قرار دارد و تلفات نیروهای امنیتی و افراد ملکی افزایش چشم‌گیری داشته است.
بانو ابوبکر افزود که ناامنی‌ها در این ولایت سبب بیجا شدن شمار زیادی از خانواده‌ها شده و تهدید‌های امنیتی رو به افزایش است.
بانو ابوبکر، با انتقاد از حکومت مرکزی می‌گوید که تاهنوز حکومت کابل و نهادهای مسوول امنیتی واکنشی در رابطه به این ناامنی‌ها نشان نداده‌اند. این عضو شورای ولایتی فراه می‌گوید که ولسوالی‌های گلستان، بالابلوک، خاک سفید، در حال سقوط قرار دارند و ناامنی ده ولسوالی دیگر ولایت فراه را نیزبه‌شکل جدی تهدید می‌کند.
این عضو شورای ولایتی فراه بااشاره به موقعیت جغرافیایی این ولایت، خاطر نشان کرد: «افزایش ناامنی‌ها در این ولایت ارتباط مستقیم با ایران و پاکستان دارد که گروه‌های تروریستی مرزهای این کشورهای وارد این ولایت شده و با نیروهای امنیتی درگیر می‌شوند».
او گفت که عامل دیگر نا‌امنی دراین ولایت وجود گروه‌های مافیایی است که به‌خاطر تأمین منافع‌شان جنگ‌ها و ترورها را به‌راه‌ می‌اندازند.
بانو ابوبکر در ادامۀ صحبتش با روزنامۀ ماندگار گفت: گمرک ولایت فراه نیز به یک چالش دیگر برای این ولایت تبدیل شده‌ است، مسوولان ولایت فراه همه درگیری دست درازی در امور گمرک هستند وهیچ‌کسی در تلاش تأمین امنیت ولایت فراه نیست.
این عضو شورای ولایتی فراه افزود: شبانه یک تا دو پاسگاه پولیس در این ولایت سقوط می‌کنند و شمار زیاد از نیروهای امنیتی کشته و زخمی‌ می‌شوند، ولی حکومت مرکزی هیچ توجهی به این ولایت ندارد؛ حتا «نهادهای مسوول خود را بی‌خبر از قضیه فراه می‌دانند».
این عضو شورای ولایتی فراه، هرچند مافیایی و اقتصادی بودن جنگ فراه را رد نمی‌کند، اما می‌گوید که همرز بودن فراه با ایران، سبب داغ شدن آتش جنگ در این ولایت شده است.
بانو ابوبکر می‌گوید: «مردم فراه از دولت مرکزی ناامید شده‌اند؛ زیرا چند سالی‌ست که شهروندان فراه از حکومت می‌خواهند تا در رابطه به وضعیت امنیتی فراه توجه کند، اما دولت مرکزی خواست مردم را در نظر نگرفته استو نیروهای امنیتی این ولایت از امکانات ابتدایی برخوردار نیستند».
بانو ابوبکر می‌افزاید: نیروهای امنیتی فراه نیاز به حمایت هوایی دارند، اما نیروهای حمایه‌یی دو روز پس از حادثه به این ولایت می‌رسند.
او گفت که در حال حاضر نیروهای حمایه‌یی امنیتی به این ولایت فرستاده نشده‌ است، گروه طالبان حملات خود را از قریه و قصبات به مرکز ولایت فراه متمرکز ساخته‌ و شمار زیاد از شهروندان این ولایت را ترک گفته‌ به ولایت‌های همجوارمتواری شده‌اند، شهر و بازار در ولایت فراه بسته شده‌ است.
او گفت: «مردم از ترس حملۀ طالبان شبانه خانه‌های خود را ترک می‌کنند و روزانه و به خانه بر می‌گردند».
او می‌گوید: ولایت فراه دوبار به دست طالبان سقوط کرده است، اگر توجه نشود این ولایت برای بار سوم به دست طالبان سقوط خواهد داد.
بانو ابوبکر افزود: «در دو شب گذشته بیش از ۹۰ تن نیروی امنیتی در این ولایت شهید شده‌اند؛ حتا برخی روزها شمار تلفات نیروهای امنیتی در این ولایت به ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن می‌رسد؛ اما حکومت مرکزی هیچ توجهی در این مورد نداشته است و حتا آقای غنی از وضعیت مردم فراه بی‌خبر است».
این در حالی است که شورای امنیت ملی خواهان افزایش حمله‌های تهاجمی در برابر گروه‌های تروریستی شده است.
طارق آرین، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که از نهادهای مسوول خواسته‌اند تا به هدف مصوونیت زنده‌گی مردم و کاهش تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی، حملات تهاجمی را در برابر دشمن افزایش بدهند.
پیش از این در حملات گروه طالبان به ولسوالی‌های مالستان و جاغوری شمار نیروهای امنیتی و مردم ملکی کشته‌اند که سبب اعتراضات مردمی در ولایت‌های مختلف شد و وزیران دفاع و داخله به مجلس نماینده‌گان فرا خوانده شدند.
هم‌چنان، پیش از این رییس جمهور محمد اشرف غنی گفت بود که ۲۸ هزار نیروی امنیتی – دفاعی در چهار سال گذشته کشته شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.