آگاهان و اعضای مجلس: حکومت موقت افغانستان را به بحران می‌برد

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 27 عقرب 1397 - ۲۶ عقرب ۱۳۹۷

تنها راه نجات افغانستان، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان تعیین شده آن است و ایجاد حکومت موقت کشور را به بحران می‌برد.
برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان و آگاهان سیاسی-نظامی با تأکید بر این مطلب می‌گویند که اکنون زمان مناسب برای ایجاد حکومت موقت نیست و ایجاد این حکومت افغانستان را به طرف جنگ داخلی می‌برد.
mandegarبه گفتۀ آنان: از یک سو ایجاد حکومت موقت تکرار تاریخ است و هیچ سودی ندارد و از سوی دیگر تمامی دست‌آوردهای ۱۷ ساله مردم افغانستان را از بین خواهد برد.
غلام‌حسین ناصری نمایندۀ مردم ولایت میدان وردک می‌گوید که تشکیل حکومت موقت به نفع افغانستان نیست، زیرا کشور را به بحران مواجه می‌کند و کسانی ‌که در ترکیب حکومت از بهر ایجاد این حکومت شعار می‌دهند از آغاز بحران استفاده خواهند کرد.
او تأکید کرد: زمانی که حکومت موقت ایجاد شود، هیچ قدرتی قادر به مدیریت افغانستان نخواهد بود و هر کس به دل خود برای نابودی کشور تلاش خواهد کرد.
به باور آقای ناصری تنها راه نجات افغانستان، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان تعیین شدۀ آن می‌باشد.
تکرارِ تاریخ
در همین حال، عتیق‌ امرخیل آگاه مسایل نظامی-سیاسی باور دارد که شهروندان افغانستان بر سر تشکیل حکومت موقت باهم کنار نمی‌آیند، زیرا برای ایجاد این حکومت باید لویه جرگه دایر شود که در این صورت خارجی‌ها دخالت می‌کنند و در نهایت بحران ایجاد خواهد شد.
آقای امرخیل که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت: «حامد کرزی یکی از کسانی است که آرزوی ایجاد حکومت موقت را دارد و می‌خواهد با ایجاد این حکومت، خود در رأس حکومت قرار گیرد و سپس قانون اساسی را باب میل خود تغییر داده و دوباره رییس‌جمهور کشور شود».
به باور او: ایجاد حکومت موقت تکرار تاریخ است، هیچ سودی ندارد و سبب از بین بردن تمامی دست‌آوردهای ۱۷ سال گذشته می‌شود.
او تأکید کرد: «اگر به راستی قصد و نیت مذاکره با طالبان باشد، پس بهتر است که حکومت فعلی ادامه پیدا کند تا زمانی ‌که مذاکره با طالبان نتیجه بدهد و طالبان به صلح لبیک بگویند، بعد انتخابات برگزار شود و هر کسی که علاقه‌مند باشد در انتخابات شرکت کرده و بخت خود را بیازماید».
آقای امرخیل در خصوص این‌که گفته می‌شود اگر انتخابات برگزار شود، کشور به طرف بحران می‌رود گفت: تا زمانی‌ که افراد وطن‌دوست، صادق و افراد با برنامه و کسی که منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند، وارد میدان نشوند و انتخابات برگزار نشود، ایجاد حکومت موقت نمی‌تواند مشکل مردم را حل کند. بنابراین تنها راه حل، برگزاری انتخابات است.
او در مورد این‌که اگر طرح ایجاد حکومت موقت، طرح کرزی است، پس چرا امریکا از این طرح حمایت می‌کند؟ گفت: امریکا از بهر منافعش از هر طرحی حمایت می‌کند، اگر طالب منافعش را تأمین کند همه را کنار زده و طالبان را به قدرت می‌رساند؛ اما ما باید اجازه ندهیم که عدم برگزاری انتخابات و ایجاد حکومت موقت سبب از هم پاشی دموکراسی نو پا در افغانستان شود.
او با انتقاد از ایتلاف بزرگ ملی افغانستان گفت: موافقت ایتلاف بزرگ ملی با طرح ایجاد حکومت موقت، فقط و فقط از بهر رسیدن به قدرت است و باید گفت که در حقیقت خواست ایتلاف بزرگ ملی همان خواست کرزی است، یعنی ایجاد حکومت موقت در حقیقت خواست کرزی است.
با غنی برگزاری انتخابات شفاف ناممکن است
ایتلاف بزرگ ملی افغانستان می‌گوید که در موجودیت حکومت محمداشرف غنی، تأمین صلح و ثبات و امنیت، ناممکن است و در موجودیت این حکومت، برگزاری انتخابات شفاف، سالم، عادلانه و سراسری، ناممکن بوده و ادامۀ آن همه دست‌آوردهای ۱۸ ساله گذشته را با خاک یک‌سان می‌سازد.
فصل‌الرحمان اوریا سخنگوی ایتلاف بزرگ ملی افغانستان به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: از بهر حفظ این دست‌آوردها و تأمین صلح و ثبات در کشور و برای پیشرفت و تأمین امنیت و همچنان برگزاری انتخابات سراسری عادلانه و آغاز مذاکرات «بین‌الافغانی» نیاز است که یک دورۀ انتقالی در کشور به وجود بیاید.
آقای اوریا می‌گوید: «جامعۀ جهانی و مردم افغانستان باید بسترسازی کند تا مردم از شر این حکومت غیرقانونی و فاسد نجات پیدا کنند و این بسترسازی می‌تواند حکومت موقت و مذاکرات بین‌الافغانی با طالبان به‌خاطر صلح و ثبات باشد».
او تأکید کرد: ما از بهر تأمین صلح و ثبات در کشور و این‌که حاکمیت مردم به وجود بیاید و از این بدبختی نجات پیدا کنند، از هر نوع مذاکرات و تعاملات صلح حمایت می‌کنیم.
همزمان بااین، وحید مژده آگاه مسایل در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «به نظر می‌رسد که ایالات متحدۀ امریکا بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی، به این نتیجه رسیده که امکان برگزاری انتخابات شفاف و سالم در موجودیت کمیسیون بی‌کفایت امکان پذیر نیست».
او گفت: «نیمی از افغانستان درگیر جنگ است، بنابراین شخصی که به عنوان رییس‌جمهور انتخاب می‌شود، نمی‌تواند از کل مردم افغانستان نماینده‌گی کند. بنابراین، پس از انتخابات امکان دارد که بحران سیاسی افغانستان را فرا گیرد و از کنترل امریکا خارج شود؛ به همین دلیل یکی از جهت‌هایی که طرف‌دار حکومت موقت می‌باشد، خود امریکایی‌ها اند. حقیقت این است که امریکایی‌ها دیگر در پی دموکراسی در افغانستان نیستند، بل فقط می خواهند خود را از منجلاب بیرون بکشند».
به باور این آگاه سیاسی: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با مشکلاتی که وجود دارد، بدون شک بحران‌زا خواهد بود و به جان‌کری برای بار دوم نیاز خواهد بود تا مشکلات پسا انتخابات را حل کند.
او می‌گوید: آقای خلیل‌زاد امیدوار است که در آیندۀ نزدیک مشکل با طالبان حل شود؛ اما اگر انتخابات شود و رییس‌جمهور برای ۵ سال آینده انتخاب شود، دیگر ممکن نیست تا ۵ سال آینده طالبان را وارد گفت‌وگو بسازند. درحالی‌که به خلیل‌زاد شش ماه فرصت داده شده تا این مشکل را حل کند.
او در خصوص این‌که شش ماه فرصت زیادی برای وارد کردن طالبان به میز گفت‌و‌گو است، گفت: خلیل‌زاد بسیار امیدوار به نظر می‌رسد و در نشست مسکو هم طالبان اشاره‌های داشتند و از حضور نمایندۀ امریکا در نشست مسکو ابراز خُرسندی کردند.
او در مورد این‌که با ایجاد حکومت موقت جنگ افغانستان پایان پیدا خواهد کرد، گفت: «حکومت موقت توسط کسانی ساخته خواهد شد که طرف نباشند و هدف ایجاد حکومت موقت از بین بردن بحران است؛ کسانی در رأس قرار خواهند گرفت که هم با طالبان رابطه خوبی داشته باشند و با سایر جهت‌ها».
به باور آقای مژده: حکومت موقت ترکیبی از مجاهدان، طالبانی که فعلاً در کابل اند، افراد مذهبی و تکنوکرات‌ها و در اصل کسانی در رأس حکومت موقت قرار خواهند گرفت که فعلاً در قدرت نیستند و سهمی در حکومت ندارند.
بحث ایجاد حکومت موقت و مخالفت‌ها با ایجاد این حکومت درحالی مطرح می‌شود که انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان قرار است به تاریخ ۳۱ حمل برگزار شود. نشست‌های احزاب و گروه‌های سیاسی هم برای معرفی نامزدان جریان دارد. اما هنوز تاریخ ثبت نامزدان این انتخابات به گونۀ دقیق از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشده است مسوولان در کمیسیون انتخابات به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که می‌کوشند به‌زودی جدول زمان‌بندی این انتخابات را همه‌گانی سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.