احمدولی مسعود: به مردم آدرسِ اشتباه ندهید

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 4 قوس 1397 - ۰۲ قوس ۱۳۹۷

رهبر جریان سیاسی آجندای ملی با انتقاد از روند گفت‌وگوهای صلح و چانه‌زنی‌ها بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که به شهروندان افغانستان راه اشتباه نشان داده می‌شود.
احمدولی مسعود، رهبر جریان سیاسی آجندای ملی که دیروز در مراسم یادبود از سالروز درگذشتِ استاد قربان‌علی عرفانی از رهبران جهادی کشور صحبت می‌کرد، خطاب به مسوولان حکومت وحدت ملی و جامعۀ جهانی گفت: «مردم را آدرس اشتباه ندهید، نه جنگ پیش ماست، نه mandegarصلح».
آقای مسعود در ادامۀ سخنانش گفت که هر روز به‌نام انتخابات و حکومت موقت، مردم در تاریکی و ابهام قرار داده می‌شوند.
گفتنی که رهبر جریان سیاسی آجندای ملی در چند روز پسین مواضع روشن خود پیرامون صلح و انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری در افغانستان را در چند نشست دیگر نیز بیان کردند.

وفاق ملی باید عملی شود
از میلاد حضرت پیامبر اسلام در بنیاد شهید مسعود با حضور شمار زیادی از علمای دینی، استادان دانشگاه و دانشجویان گرامی داشت شد.
سخنرانان این نشست، حضرت محمد (ص) را «الگوی اخلاق» عنوان کردند و گفتند که سیاست‌مداران افغانستان باید از مبارزات سیاسی و اجتماعی حضرت پیامبر الگو بگیرند.
شماری از علمای دینی همچنان از طراحان «وفاق ملی» خواستند تا طرح شان را از چارچوب نظری بیرون کرده و وارد عرصۀ عملیاتی بسازند.
رحیم‌الله کشاف، استاد دانشگاه که پیرامون زنده‌گی و اخلاقی حضرت پیامبر در این مراسم صحبت کرد و گفت، مکتب اسلام خون مسلمان را بسیار با ارزش عنوان کرده و حتا کشتن یک مورچه را بدون موجب اجازه نمی‌دهد.
آقای کشاف حضرت پیامبر را «الگوی اخلاق» خواند و بیان داشت که پیامبر اسلام بهترین الگو در برخوردهای اجتماعی و سیاسی برای مسلمانان می‌تواند باشد.
از سویی هم، مبلغ بامیانی، رییس شورای اسلامی ولایت بامیان اظهار داشت که حضرت محمد (ص) افضل‌ترین پیامبران و بهترین رهبر و پیشوای برای مسلمانان و بشریت است.
آقای بامیانی افزود که روش پیامبر اسلام مبنای خوبی برای وحدت و هم‌دیگرپذیری مسلمانان افغانستان می‌تواند باشد. آقای بامیانی با اشاره به طرح «وفاق ملی» گفت که این طرح، مناسب‌ترین طرح برای وحدت جامعۀ افغانستان است که از سوی جریان آجندای ملی مطرح شده است.
او از ترکیبِ اقوام مختلف در محور این طرح ستایش کرد و اظهار داشت که وفاق ملی از نیازمندی‌های مهم جامعه است و باید سیاست‌مداران از طرح وفاق ملی حمایت و پشتیبانی کنند.
در سویی دیگر، شمس‌الرحمان فروتن، یکی از علمای دینی در این نشست گفت که نخستین مسوولیت مسلمانان این است که چهرۀ واقعی اسلام را به جهانیان نشان دهند. آقای فروتن افزود، آنانی که از اسلام چهرۀ خشن و افراطی به نمایش می‌گذارند، وظیفه دارند تا اسلام را به جهانیان وارونه نمایش بدهند.
به گفتۀ او، انفجار و انتحار در میان پیروان مذاهب در افغانستان، به‌خاطر به میان آوردن تفرقۀ مذهبی میان مردم است.
این عالم دین در بخشی از سخنانش از طراحان «وفاق ملی» خواست تا طرح شان را در عمل پیاده بسازند. او گفت: «آقای مسعود این روزها از طرح وفاق ملی بسیار صحبت می‌کند، ما انتظار داریم این طرح را در عرصۀ عملی ببینیم. ما به طرح وفاق ملی ضرورت داریم و مطمین باشید که در پشت شما ایستاد هستیم».
mandegarبا کسانی که قربانی داده‌اند، مشوره نمی‌شود
همزمان بااین، احمدولی مسعود، رییس بنیاد شهید مسعود و رهبر جریان سیاسی آجندای ملی در این مراسم با اشاره به حادثۀ انتحاری به جان علمای دینی گفت که تروریسم به هیچ‌کسی رحم نمی‌کند و قربانیان اعمال گروه‌های تروریستی همه قشرهای جامعه هستند.
رهبر جریان سیاسی آجندای ملی در ادامۀ سخنانش با اشاره به هُشدارهای قهرمان ملی کشور که بیست سال پیش از امروز پیرامون اعمال و گروه‌های تروریستی گفته بود، خاطر نشان کرد: گروه‌های تروریستی به هیچ اجتماع و مردمی ترحم ندارند و چنان‌چه شهید مسعود در جریان سفرش به اروپا گفته بود که اگر جهان برای نابودی این پدیده کار نکند، آرام‌آرام دامنۀ اعمال تخریبی آنان هیچ بخشی از جهان را آرام نمی‌گذارد.
آقای مسعود همچنان با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان گفت که در این روند با کسانی که در مبارزه با تروریسم قربانی داده‌اند، مشوره نمی‌شود.
او افزود که مردم از این روند بی‌خبر اند و با کسانی مشوره صورت می‌گیرد از نظر فکری هیچ مخالفتی با اعمال طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر نداشته اند.
رهبر جریان سیاسی آجندای ملی می‌گوید که هیچ تضمین و برنامه‌یی در این روند، برای حفظ دست‌آوردهای نزدیک به دو دهۀ اخیر مردم نیز وجود ندارد.
به گفتۀ آقای مسعود، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان با کسانی مشورت می‌کند که از نظر فکری و مبارزاتی با طالبان مخالفتی نداشته و ندارند.
او می‌افزاید، دیدارهایی هم که با برخی از چهره‌های مخالف طالبان انجام شده، «سرزده و زیاد جدی» نبوده است. به گفتۀ او: سردرگُمی‌ها در روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان نشان می‌دهد که هیچ نیت و برنامه‌یی ملی برای آمدن صلح در افغانستان وجود ندارد.
رهبر جریان سیاسی آجندای ملی در پایان این نشست ضمن قدردانی از حمایت علمای دینی از عملی شدن طرح وفاق ملی اظهار داشت که این جریان در کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری قدرت‌مندانه وارد می‌شود و از هر راه ممکن و
با حمایت شهروندان، طرح وفاق ملی را عملی می‌سازد.
این واکنشِ رهبر جریان سیاسی آجندای ملی در

حالی مطرح می‌شود که از چند هفته بدین‌سو زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان برای بار دوم به کشور آمده و با شماری از چهره‌های سیاسی و حکومتی دیدار داشته است.
گفتنی است که طرح وفاق ملی پس از مشورت‌های فراوان با نخبه‌گان سیاسی و مردم افغانستان از درون برنامۀ آجندای ملی بیرون شده و مسوولان این جریان در نشست‌های مشورتی‌یی هم در کابل و شهرهای دیگر کشور آن را غنی ساخته اند.
کمیتۀ صلح آجندای ملی
در عین حال، در ادامۀ نشست‌های مشورتی جریان سیاسی آجندای ملی، روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته نشستی با حضور نماینده‌گان مردم در مجلس، استادان دانشگاه‌ها و نخبه‌گان سیاسی برگزار گردید.
در این نشست ضمن بررسی اوضاع سیاسی کشور و به‌ویژه روند گفت‌وگوهای صلح، کمیتۀ صلح این جریان نیز شکل گرفت. گفته می‌شود که این کمیته وظیفه دارد تا طرحی را برای روند گفت‌وگوهای صلح آماده سازد.
گفتنی است که جریان سیاسی آجندای ملی چند هفته پیش، نشستی را با اشتراک اقشار مختلف جامعه زیر نام «صلح در آیینۀ آجندای ملی» برگزار کرد و در آن، دیدگاه‌ها و برداشت‌های گوناگون و مردمی از صلح و ادامۀ روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان ارایه شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.