افزایش حاصلات پستۀ بدخشان

- ۰۳ قوس ۱۳۹۷

mandegarماندگار: آمارهای آخر فصل از حاصل پستۀ بدخشان نشان می‌دهد که میزان حاصلات پستۀاین ولایت، ۱۰۰ تن بیشتر شده است.
مسوولان از ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بدخشان می‌گویند که حاصلات پستۀ این ولایت نسبت به سال گذشته ۱۰۰ تُن افزایش یافته است.
بربیناد خبرنامه‌یی که دفتر رسانه‌های وزارت زراعت به روزنامۀ ماندگار فرستاده است، سال گذشته از نهال‌های پستۀ این ولایت ۳۰۰ تن حاصل گرفته شده بود، اما امسال میزان حاصل پستۀ بدخشان، ۴۰۰ تُن شده است.
نهال‌ها و باغ‌های پسته در ولسوالی‌های شهر بزرگ، تشکان، یفتل پایان، ارگو، کشم، درایم، دروازها، راغ، یاوان و کوهستان موقعیت دارد.
مسوولان ریاست زراعت ولایت بدخشان می‌گویند که درآمد این میوه در بدخشان نیز خوب می‌باشد. بر اساس بهای پسته در بازار محلی، بیش از ۲۸۵ میلیون و ۷۰۰ هزار افغانی از این درک نصیب باغ‌داران شده است.
مساحت باغ‌های احداث شده پستۀ بدخشان به ۵۲۰ جریب زمین می‌رسد که توسط برنامۀ ملی باغ‌داری و مال‌داری «NHLP» و ادارۀ زراعت ولایت بدخشان ساخته شده است. در ضمن ۱۴ هزار هکتار جنگل پسته به صورت طبیعی، کوه‌های این ولایت را پوشانده است.
باغ‌های احداث شده از سوی وزارت زراعت در مساحت یک تا پنج جریب زمین ساخته شده است. در حال حاضر، حاصلات پستۀبدخشان ۳۰ درصد درآمد مردم محلات پسته‌زار را تأمین می‌کند.
باشنده‌گان ولسوالی‌های یاد شده از ۷۰ درصد درآمد میوۀ پسته سود می‌برند.
میوۀ پستۀ بدخشان از بهر داشتن آب و هوای مناسب و پایین بودن درجۀ حرارت و اقلیم معتدل از کیفیت خاصی برخوردار است.
ریاست زراعت بدخشان در کنار ایجاد باغ‌های پسته و آگاهی‌دهی به مردم، دربارۀ حفظ و مراقبت جنگل‌های طبیعی و مصنوعی، انجمن‌های جنگل‌داری ایجاد کرده است تا در این زمینه فعالیت کنند.
پستۀ بدخشان به بازارهای داخل یعنی تخار، کندز، کابل و بلخ به فروش می‌رسد.
وزارت زراعت در تلاش است تا پسته‌پروری را به ولایت‌های دیگر نیز توسعه بدهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.