یک کودک چهارساله در فاریاب از گرسنه‌گی جان داد

گزارشگر:شنبه 10 قوس 1397 - ۰۹ قوس ۱۳۹۷

یک کودک چهار ساله دو شب پیش در روستای سرحوض ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب، از شدت گرسنه‌گی جان داده است.
ولی محمد رحمانی فرمانده نیروهای خیزش مردمی به خبرگزاری هشدار گفته است، این کودک چهارساله در روستای سرحوض ولسوالی پشتونکوت به دلیل گرسنه‌گی و نرسیدن غذا جان داده است.
حدود ۳۰۰ خانواده و ده‌ها نظامی در این روستا، از بیست‌وپنج روز به این سو در محاصره طالبان قرار دارند و تمامی دار و ندار خوراکی شان را تمام کرده‌اند.
این فرمانده خیزش مردمی‌ می‌افزاید، تمامی راه‌های ارتباطی این روستا با دیگر مناطق به دلیل محاصرۀ شدید از سوی طالبان بسته است و هیچ‌گونه کمک غذایی و امنیتی نیز برای آنان نشده است.
سه روز پیش یک خانم نیز در نتیجۀ شدت مریضی و نبود دارو، پس از چند روز مقاومت در مقابل بیماری‌اش، جان داده بود.
با این حال، فقیرمحمد یکی از باشندۀ روستای سرحوض می‌گوید، چند متر تکه برای کفن این کودک چهارساله در روستا یافت نشد و مجبور شدند که جسد را با استفاده از «بوری تاری» به خاک بسپارند.
او می‌گوید، هم اکنون دست کم ۳۰ تن از زنان و کودکان به امراض مختلف به‌ویژه سینه بغل شدید دچار شده‌اند و هیچ راهی برای بردن آنان به مراکز صحی وجود ندارد. به گفتۀ این منابع، گیرمانده‌گان برای زنده ماندن جوشاندۀ «جو» حیوانات را می‌خورند.
پس از سقوط پاسگاه‌های امنیتی منطقۀ سرحوض ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب که از آن ۲۵ روز می‌گذرد، نیروهای افغانستان با خانواده‌های‌شان در روستای سرحوض در محاصره هراس‌افگنان طالب در آمدند و تمامی راه‌های منتهی به این روستا از سوی طالبان مسدود شده است.
گیرمانده‌گان می‌گویند که در این مدت، تمامی ارتباطات زمینی آنان به بیرون از این روستا قطع شده است و هراس‌افگنان طالب اجازۀ وارد شدن هیچ نوع اجناس به شمول مواد غذایی را به این روستا نمی‌دهند.
حدود ۲۶ روز پیش، سربازان امنیتی از ۱۶ پاسگاه امنیتی اطراف بند آب‌گردان سرحوض ولسوالی پشتونکوت بدون درگیری عقب‌نشینی کرد و تمامی این پاسگاه‌ها به تصرف طالبان درآمد.
ولایت فاریاب در شمال افغانستان، از ولایات به شدت ناامن است و گروه طالبان در چندین ولسوالی این ولایت حضور بسیار گسترده دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.