نزدیک به دو میلیون کودک مصروف کار شاقه هستند

گزارشگر:دو شنبه 12 قوس 1397 - ۱۲ قوس ۱۳۹۷

مسوولان در وزارت کار و امور اجتماعی می‌گویند که ۱٫۹ میلیون کودک هم اکنون در سراسر کشور مصروف کار شاقه هستند.
فیض‌الله ذکی، وزیر کار و امور اجتماعی دیروز در کنفرانس ملی محافظت اطفال در کابل، مشکلات گسترده فراروی کودکان در افغانستان را پابرجا خواند.
آقای ذکی گفت که هم اکنون حدود ۱٫۹ میلیون کودک افغانستان از جمع کودکانی که به سن مکتب از آموزش دور مانده‌اند، در سرک‌ها به کارهای شاقه و خیابانی مصروف‌اند.
mandegar-3او آمار مجموعی کودکانی که از آموزش باز مانده را ۳٫۷ میلیون کودک خوانده بیان داشت که به رغم تلاش‌های زیاد مبنی بر گسترش دایره آموزش و پروش در کشور در جذب این تعداد کودکان در مکاتب کار قابل توجهی صورت نگرفته است.
آقای ذکی، کودکان بازمانده از آموزش را افرادی خواند که در نتیجۀ نا امنی، فقر خانواده‌ها، حوادث طبیعی، خشک‌سالی، بیجا شده‌گی و برگشت مهاجران به این سرنوشت گرفتار شده‌اند.
به گفتۀ او، کودکان بازمانده از مکتب در۲۵ بخش مختلف آسیب‌پذیری‌ها شامل می‌شوند که آنان را مسایلی چون مشغولیت به کارهای شاقه، پیوستن به گروه‌ها جرمی مواد مخدر و قاچاق انسان، پیوستن به گروه‌های مخالف دولت و تروریستان و اعتیاد تهدید می‌کند.
پیش از این مسوولان وزارت داخله نیز تایید کردند که شبکه‌های جرمی آدم‌ربایی و قاچاق مواد مخدر از کودکان زیر سن که مکلفیت قضایی کمتر دارند استفاده می‌کنند.
وزیر کار، رسیده‌گی به مشکل کودکان در افغانستان و نقطۀ پایان گذاشتن به کار خیابانی و شاقه کودکان و گسترش حیطه آموزش برای کودکان را نیازمند هماهنگی همه‌جانبه بین نهادهای دولتی و بیش از ۴۰۰ موسسه خصوصی فعال در بخش حمایت از کودکان دانست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.