کرزی در تلاش سبوتاژ انتخابات است

گزارشگر:معین فرزاد - ۲۹ جدی ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی با راه‌اندازی «لویه جرگۀ فرمایشی»، در تلاش «دور زدن نهادهای قانونی» و «سبوتاژ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری» می‌باشد.
شماری از آگاهان سیاسی و نماینده‌گان مجلس با بیان این مطلب گفته‌اند که رییس‌جمهور کرزی با برگزاری لویه جرگۀ غیرقانونی، در تلاش است که خود را از قضاوت تاریخ تبرئه کند.
رییس‌جمهور کرزی پس از سفرش به ایالات متحدۀ امریکا در یک نشست خبری در کابل گفت که لویه جرگه باید دربارۀ موضوع مصونیت قضایی سربازان امریکایی در کشور پس از ۲۰۱۴ تصمیم بگیرد.
وحید مژده آگاه امور سیاسی می‌گوید، هدف رییس‌جمهور از برگزاری لویه جرگه این است که بار دوش خود را بالای مردم بیاندازد، تا در آینده از یک اتهام تاریخی مبرا باشد؛ در حالی‌که او تا اکنون چندین جرگۀ فرمایشی و مهندسی شده را برگزار کرده است.
آقای مژده افزود، یکی از «جرگه‌های مهندسی‌شده»، سال پیش در کابل به منظور تصم‌گیری در خصوص تأیید و یا رد امضای سند همکاری‌های استراتژیک با ایالات متحدۀ امریکا برگزار شد که به هیچ کس اجازه داده نشد که در مورد تصویب برخی مسایل غیرقانونی اعتراض کند.
او خاطر نشان ساخت: «در لویه جرگه‌ پیمان استراتیژیک با امریکا، این موضوع مطرح شده بود که باید برای نیروهای خارجی مصونیت قضایی در کشور داده نشود، همه به سر این مساله توافق نظر داشتند که خارجی‌ها در برابر اعمالی که در افغانستان انجام می‌دهند، باید جواب‌گو باشند.»
این آگاه سیاسی می‌افزاید، حامدکرزی می‌خواهد لویه‌ جرگه را به گونه سمبولیک برگزار کند و از مردم رأی تایید بگیرد، تا خارجی‌ها در برابر اعمال‌شان پاسخ‌گو نباشند؛ هدف رییس‌جمهور این است که از تاریخ خود را برائت دهد و مسوول مردم افغانستان را قلمداد کند.

«سبوتاژ انتخابات»
وحید مژده می‌گوید که رییس‌جمهور کرزی در تلاش سبوتاژ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است.
او باورمند است که انتخابات پیش‌رو به صورت درست و شفاف برگزار نخواهد شد، نخبه‌گان سیاسی در مورد برگزاری انتخابات عادلانه شک دارند؛ رییس‌جمهور هم نسبت به برگزاری انتخابات جدی نیست.
وی هم‌چنان می‌گوید، با توجه به ناامنی‌های موجود در زمان برگزاری انتخابات هوا گرم می‌شود، ممکن جنگ‌های شدت یابد؛ پیش از این طالبان پاکستانی هشدار داده‌ بودند که سال آینده در جنگ‌های افغانستان شرکت می‌کنند. موارد برشمرده عوامل بازدارنده در انتخابات آینده می‌باشد، رییس‌جمهور نیز خوب می‌داند که انتخابات به صورت شفاف برگزار نمی‌گردد.
آقای مژده گفت، لویه جرگه برگزار شود و یا نشود، رییس‌جمهور قصد سبوتاژ انتخابات را دارد و از همین اکنون برای این‌کار برنامه‌ریزی کرده است.
او افزود، آقای کرزی می‌خواهد با برگزاری لویه جرگه یک‌بار دیگر به مردم افغانستان توهین کند و در آینده بگوید که این کار را مردم کرده‌اند و من اصلاً در این مورد مقصیر نیستم؛ تصمیم گیرنده مردم افغانستان بود.
هم‌چنان مژده می‌افزاید، رییس‌جمهور برخلاف تحلیف و سوگند خود هر بار قانون را نقض کرده و قانون بازیچه دست او برای فریب مردم بوده است؛ مساله مصونیت قضایی خیلی مهم است در چنین مواردی معمولاً همه‌پرسی صورت می‌گیرد، باید این موضوع از تمام شهروندان کشور پرسیده شود که آیا آن‌ها این مساله را قبول دارند و یا خیر؟
این آگاه سیاسی گفت، هنگامی‌که مساله مصونیت قضایی نیروهای خارجی در عراق مطرح شد، در آن‌جا پارلمان عراق تصمیم گرفت؛ با وجودی‌که امریکایی‌ها هزینه‌های زیادی برای نماینده‌های مجلس عراق وعده کردند، ولی آن‌ها در برابر خواست امریکایی‌ها مقاومت کرده‌ آن را قبول نکردند.
آقای مژده می‌گوید: «شرایط در افغانستان طور دیگری است، در این‌جا وقتی مجلس نماینده‌گان می‌گوید: این موضوع از صلاحیت ماست، نماینده‌ها مانند برخی مسایل دیگر، در این مورد هم بیشتر به فکر جیب خود هستند.»
در این حال، احمد فرهاد مجیدی نماینده هرات در مجلس می‌گوید، یکی از مسایل بحث‌برانگیز در سفر رییس‌جمهور کرزی به امریکا، مصونیت قضایی نیروهای خارجی بود که آقای کرزی تأیید و رد آن را به مردم واگذار کرد.
احمد فرهاد مجیدی عضو مجلس می‌گوید که (اگر منظور آقای کرزی برگزارکردن جرگه‌یی باشد که قانون اساسی پیش‌بینی کرده)، در این جرگه، مشکل اساسی تکمیل نبودن نصاب است؛ به دلیل نبود شوراهای ولسوالی‌ که یک بخشی از اعضای لویه جرگه را تشکیل می‌دهند، لویه جرگه نمی‌تواند برگزار شود.
این عضو مجلس افزود، حرف‌های شنیده می‌شود که رییس‌جمهور کرزی می‌خواهد مسایل دیگری را خلاف قانون در این جرگه، به رأی بگذارد و آن را تصویب کند.
آقای مجیدی معتقد است رییس‌جمهور در این جرگه تلاش می‌کند که در قانون اساسی تعدیل وارد کند و بازهم برای ماندنش در قدرت تلاش کند؛ نظام را تغییر دهد و برخی دست‌آوردهای ارزشمند و مهم یک دهۀ گذشته را زیر سوال ببرد.
این نماینده مجلس می‌افزاید: «لویه جرگه یک حربه سیاسی ا‌ست؛ حتماً ریگی در کفش رییس‌جمهور است. او به منظور بهره‌برداری شخصی برای برگزاری لویه جرگه تلاش می‌کند، تا برنامه‌ها و خواست‌های غیرقانونی خود را خلاف دیدگاه شهروندان کشور برآورده سازد.»
او باور دارد که تصمیم مصونیت قضایی برای نیروهای خارجی از صلاحیت مردم است؛ بر بنیاد ماده چهار قانون اساسی، «حاکمیت ملی در افغانستان به ملت تعلق دارد که به طور مستقیم یا توسط نماینده‌گان خود آن را اعمال می‌کند».
در این حال، عبدالحفیظ منصور نماینده کابل در مجلس می‌گوید، برگزاری لویه جرگه یک تهدید است، آقای کرزی می‌خواهد امریکا را تهدید کند؛ براساس برخی گزارش‌ها، رییس‌جمهور کرزی در سفرش به امریکا برخی مسایل مهم را به امریکایی‌ها مطرح کرده که مورد قبول آن‌ها واقع نشده است.
رییس کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس تصریح کرد: «حامد کرزی در جلساتی که با امریکایی‌ها داشت، این فرصت را به دست نیاورد موضوعاتی را که برایش با اهمیت بود، مطرح کند.»
آقای منصور گفت که آقای کرزی  از سفرش به ایالات متحدۀ امریکا ناراحت برگشته و حالا می‌خواهد مساله لویه جرگه را مطرح کند، با این بهانه که گویا امریکا را زیر فشار قرار می‌دهد.
در این حال، صالح محمد سلجوقی نماینده هرات در مجلس می‌گوید، براساس قانون اساسی عناصر لویه جرگه تکمیل نیست و تا هنگامی‌که این عناصر تکمیل نگردد، برگزاری لویه جرگه غیرقانونی است؛ بهتر است رییس‌جمهور مساله مصونیت قضایی سربازان امریکایی را به پارلمان ارجاع دهد، تا در این زمینه نماینده‌های مردم تصمیم گیرند.
او افزود، در شرایط کنونی کشور تدویر لویه ‌جرگه از لحاظ اقتصادی و امنیتی، به سود مردم و منافع ملی نیست.
در این حال، فوزیه کوفی نماینده بدخشان در مجلس می‌گوید، بر بنیاد ماده یک‌صد و یازدهم قانون اساسی، لویه جرگه هنگامی برگزار می‌شود که استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح علیای کشور زیر سوال قرار گیرد؛ هم‌چنان لویه جرگه برای تعدیل قانون اساسی و محاکمۀ رییس‌جمهور می‌تواند برگزار ‌شود.
این نماینده مجلس گفت، در گذشته‌ها رییس‌جمهور مسایل مهم را از کنار مجلس دور زد و به نحوی با برگزار کردن لویه جرگه‌، بدون در نظرداشت نهادهای قانونی تصمیم گرفت.
او افزود، مساله پیمان استراتژیک از مواردی بود که حکومت از نهادهای قانونی طفره رفت و به نهادهای پناه جست که آن‌ها اساس قانونی و مشروعیت نداشتند.
بانو کوفی گفت که برگزاری لویه جرگه، هزینه‌بردار است؛ بهتر است آقای کرزی مساله مصونیت قضایی سربازان امریکایی را به مجلس نماینده‌گان واگذار کند تا نماینده‌های مردم در این زمینه تصمیم بگیرند.
این نماینده مجلس ابراز داشت، آقای کرزی می‌خواهد با برگزاری لویه جرگه، به عنوان یک حربۀ سیاسی انتخابات را سبوتاژ کند و برخی اهداف پنهان دیگری‌که شامل آجندای ذهنی اوست را دنبال کند.
اما رییس‌جمهور کرزی همواره گفته که پس از تکمیل قانونی دورۀ مأموریش از قدرت کناره‌گیری می‌کند.
آقای کرزی در سفر اخیرش به ایالات متحدۀ امریکا تعهد سپرد که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی او یک رییس‌جمهور بازنشسته خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.