حقوق بشرِ افغانستان: نگرانِ نقش نمایشی بانوان در دولت هستیم

گزارشگر:محمدامین سیرت چهار شنبه 14 قوس 1397 - ۱۳ قوس ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گویند حضور کیفی زنان در حکومت کم‌رنگ است و نیز برخورد نمایشی با بانوان در سمت‌های بلند حکومتی نگران کننده است.
سیما سمر، رییس حقوی بشر افغانستان دیروز در مراسم گرامی‌داشت از هفتادمین سالروز تصویبِ اعلامیۀ حقوی بشر صحبت می‌کرد، گفت که قرار گرفتن بانوان در سمت‌های بلند حکومتی قابل ستایش است، اما این خطر نیز وجود دارد که صلاحیت‌ها و امکانات آنان سلب شود.
بانو سمر به این باور است که بانوان در حکومت فعلی و پیشین حمایت سیاسی نداشتند و به همین دلیل، امکانات و صلاحیت‌های آنان سلب و از آنان چهره‌های ناکام و ناتوانی نمایش داده شد.
او به وجود خشونت‌های گسترده در برابر بانوان در کشور اشاره کرده و بیان داشت که انواع خشونت‌ها در خانواده‌ها به عرف تبدیل شده و کمترین حساسیتی علیه آن وجود ندارد.
رییس حقوق بشر افغانستان با بیان این‌که در فضای اجتماعی نیز خشونت‌های گسترده در برابر بانوان وجود دارد، افزود: علاوه بر خشونت‌های گستردۀ فزیکی که بعضاً تکان‌دهنده است، فضای اجتماعی و محیطی حاکم در کشور نیز در برابر بانوان است.
خانم سمر، بحث مشارکت زنان در روند صلح را که این اواخر تشدید شده است نیز کاملاً مبهم و موجب نگرانی دانست. او گفت که در ساختار شورای صلح تعداد انگشت‌شماری از میان بانوان وجود دارد و کارشیوه‌یی که نقش این گروه را در روند صلح تأمین کند نیز تا کنون مشخص نشده است.
او اشتراک معنادار زنان در روند صلح را بخشی از شرایطی دانست که صلح عادلانه و نتیجه‌بخش در افغانستان به آن ضرورت خواهد داشت. رییس کمیسیون حقوق بشر، رعایت عدالت، پیگرد مجرمان و تحقق ارزش‌های حقوق بشری در روند صلح را از دیگر شاخصه‌هایی دانست که به باور او، نباید در روند صلح نادیده گرفته شده و می‌بایست به عنوان خطوط قرمز صلح لحاظ شوند.
رییس حقوق بشر افغانستان در ادامه به میزان رعایت مفاد اعلامیۀ جهانی حقوق بشر در افغانستان اشاره کرده و نقض گستردۀ این مواد را در افغانستان «جاری» دانست.
سیما سمر، گرفتار نشدن حتا یک تن به عنوان متهم ارتکاب انواع خشونت و نقض حقوق بشر از جمله بچه‌بازی را در محاکم با وجودی که موارد گستردۀ این عمل صورت می‌گیرد، نشان‌دهندۀ وجود فرهنگ معافیت از مجازات در کشور دانست و از حکومت خواست که به این فرهنگ نقطۀ پایان بگذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.