سخنرانی و فن بیان

- ۱۸ قوس ۱۳۹۷

mandegar۵٫ ترس به‌دلیل پوشیدن لباس‎های ناراحت: هنگامی که با خانواده و یا دوستانِ خود صحبت می‎کنید، راحت لباس می‎پوشید؛ ولی هنگامی که مجبور استید در شرایط خاصی سخنرانی کنید، باید نحوۀ لباس پوشیدن و زبان ‎بدنِ خود را با توجه به جوِ حاضر تنظیم کنید. اصولاً سخنرانی در فضا و شرایط رسمی اتفاق می‎افتد و شما باید پوشش خاصی را داشته باشید که ممکن است در آن احساس راحتی نکنید و یا استفاده از دست‎ها و زبانِ‎ بدن‎تان برای‎تان مشکل باشد. این شرایط و حالاتِ جسمی باعث می‎شود کمی مضطرب شوید. پیشنهاد می‎شود برای کنترل این نوع ترس، با لباس‎های روزِ سخنرانی هم چند بار تمرین داشته باشید و حرکات بدن را هم چندین بار تمرین کنید.
۶٫ ترس از ضایع شدن نزد مخاطب: این هم نوع دیگرِ ترس است! برخی مواقع مخاطب سوالی می‎پرسد که ممکن است جواب آن‎ را ندانید و یا برای پاسخ‎گویی، حضور ذهنِ کافی نداشته باشید؛ واقعاً احساس بدی به سخنران دست می‎دهد. حالت‎بدتر این است که حادثه‎یی اتفاق بیفتد که باعث خنده و تمسخر حضار، و شرمنده‌گی سخنران شود. نگران نباشید؛ در بخش مدیریت ترس از سخنرانی به‎طور مفصل به این موضوع پرداخته و راه‌حل‎های خوبی ارایه داده‎ایم.

مدیریت ترس از سخنرانی
حال که از دلایل ایجاد ترس و اضطراب آگاه شدید، به سراغ راهکارهایی می‎رویم که به شما کمک می‎کند در مواجهه با این مشکل واکنش بهتری نشان دهید:
۱٫ نقش تصویرسازی ذهنی را جدی بگیرید؛
۲٫ شروع خوبی داشته باشید؛
۳٫ دربارۀ موضوعاتی صحبت کنید که شنونده‌گان دوست دارند؛
۴٫ شنونده‌گان خود را دوست داشته باشید؛
۵٫ با دیدگاه مثبت برای سخنرانی خود آماده شوید؛
۶٫ خاطرات بد گذشته را پشت سر بگذارید؛
۷٫ پیش از سخنرانی استراحت کنید؛
۸٫ خوش‎تیپ باشید؛
۹٫ نفس عمیق بکشید؛
۱۰٫ با بدن‎تان بیشتر دوست باشید؛
۱۱٫ بر روی چهرۀ مخاطبانِ خود تمرکز کنید؛
۱۲٫ حرکت کنید؛
۱۳٫ فرصت‌طلب باشید؛
۱۴٫ شیک صحبت کنید؛
۱۵٫ از حرفه‎یی‎ها یاد بگیرید؛
۱۶٫ عالم بی‌عمل نباشید؛
۱۷٫ این باور که شما باید کامل باشید را از خود دور کنیـد.

۱٫ نقش تصویرسازی ذهنی را جدی بگیرید: خانم کاندولیزا رایس وزیر امور خارجۀ پیشینِ امریکا می‎گوید: در دوران کودکی‎ام، پدرم همیشه از نزدیکی کاخ سفید مرا به مکتب می‎برد و می‎گفت: اینجا محل کار آیندۀ تو است. او حتا عکس‎های کاخ سفید را در دیوارهای اتاقم نصب کرده بود. این را هم بهتر است بدانید که آقای هیلتون تمام دوران نوجوانی و جوانیِ خود چوکی‎دار هوتل بود، اما در حال حاضر ۸۴ هوتل هیلتون در دنیا وجود دارد. ایشان در پاسخ به این پرسش که چطور از نگهبانی به موقعیت کنونی دست یافت، پاسخ داده است: من هوتل‌بازی می‎کردم؛ در تمام دورانی که همه می‎دانند چوکی‎دار بودم و بکس‎های مشتریان را جابه‎جا می‎کردم، شب‎ها که رییس هوتل به خانه می‎رفت، من به اتاقِ او می‎رفتم، لباس‎هایش را می‎پوشیدم و پشت میز ریاست می‎نشستم و هوتل‌داری می‎کردم. همیشه در ذهنم خود را یکی از بزرگ‎ترین هوتل‎دارانِ دنیا می‎دیدم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.