سخنرانی و فن بیان

گزارشگر:رسول خان امین/ د و شنبه 19 قوس / آ ذ ر 1397 - ۱۹ قوس ۱۳۹۷

mandegar

شما هم نتیجه‌یی را که می‎خواهید تجسم کنید. صحبت ‎کردن در جمع می‎تواند یک فرصت برای شما باشد؛ ولی افرادی که از آن می‎ترسند با ذهنیت‎های غلط همیشه شکستِ خود را پیشاپیش تصور کرده و از قبل خود را بازنده فرض می‎کنند. آن‎ها خود را فرد بی‌مهارتی می‎بینند که توانایی نوشتن متن و ارایۀ سخنرانی خود را ندارد و یا فکر می‎کنند وقتی در جایگاه سخنران قرار گرفتند دچار لکنت می‎شوند، صورت‎شان سرخ شده و صدای‎شان به زور می‎برآید و حتا ممکن است نتوانند صحبت کنند. تصور می‎کنند که مخاطبان‎شان را با رفتارهای ناشیانۀ خود به تمسخر و خنده واداشته و از طرف آن‎ها رد می‎شوند. این‎گونه افراد دایماً با خود این پیش داوری‎های منفی را تکرار می‎کنند. خلاصه اینکه قصاصِ قبل از جنایت انجام می‎دهند!
هر زمان که با این تصورات منفی درگیر می‎شوید و ذهنِ شما دایماً در حال پیش‎داوری‎های منفی و مخرب است، به خود تکانی دهید و با صدای بلند بگویید: «بس است!»
هر کاری انجام دهید تا از شرِ تصورات منفی خلاص شوید؛ می‎توانید آواز بخوانید، یک متن زیبا را به حالت دکلمه و با صدای بلند بخوانید، کمی قدم بزنید و یا با یک دوست صحبت کنید، می‎توانید به موسیقی گوش دهید و یا هر کار دیگری که حال‎تان را خوب می‎کند. در کتاب «هفت عادت مردمان مؤثر» نوشتۀ استیون کاوی آمده است: «با پایانی که در ذهن دارید، شروع کنید.» یعنی تصور کنید آن‎طور که دل‎تان می‎خواست سخنرانی خود را ارایه کرده، اگر شما موفقیت خود را پیش‎بینی کنید، به احتمال زیاد به آن دست خواهید یافت. این تمرین ذهنی را انجام دهید که شما با اعتماد به نفس مطمین درحال سخنرانی هستید و یک ارایۀ فوق‎العاده داشته‎اید و مخاطبان نیز همه‌گی از شما راضی و سپاسگزار اند.
کلماتی که از دهن‎تان خارج می‎شوند، واقعاً وزین و سلیس هستند. خود را در یک وضعیت مناسب بدنی ببینید که با اقتدار ایستاده‎اید، این امر نشان‌دهندۀ اعتماد به نفس شماست. خیلی راحت نفس می‎کشید و کاملاً بر اوضاع مسلط هستید و همه مخاطبان با اشتیاق و علاقه به شما گوش می‎دهند. تجسم و تصویرسازی به این ترتیب به این معناست که شما در حال برنامه‎نویسیِ ذهن و بدن خود برای کسب نتایج دلخواه‎تان هستید و خود را برای چیزی که قصد دارید به‎دست آورید آماده می‎کنید.
۱٫ شروع خوبی داشته باشید: یک راه خوب که باعث می‎شود اوضاع را تا حد زیادی کنترل کرده و با ترس خود کنار بیایید این است که برای شروع سخنرانی خود بیشتر وقت بگذارید و چندین بار آن‎ را تمرین کنید. وقتی سخنان خود را با یک شروع جذاب آغاز می‎کنید، توجه مخاطبان بیشتر به شما جلب شده و این امر باعث می‎شود اعتماد به نفس‎تان بالا رود و تسلط بیشتری بر جریان سخنرانی داشته باشید. احتمالاً مخاطبان‎تان هم با علاقه منتظر شنیدن ادامۀ صحبت‎های شما می‎شوند به این دلیل که «سالی که نیکوست از بهارش پیداست».
۲٫ دربارۀ موضوعاتی صحبت کنید که شنونده‌گان دوست دارند: دربارۀ مسایلی صحبت کنید که برای شنونده‌گان‎تان مهم است نه برای شما. به مخاطبان و نیازهای آنان فکر کنید و اینکه از شما چه می‎خواهند و شما چگونه قصد دارید آن‎ را برآورده سازید. وقتی راجع به موضوعاتی گفت‎وگو کنید که به آن علاقه دارند، شما خود را متعلق به آن‎ها خواهید دانست و از اینکه در بینِ آن‎ها هستید لذت خواهید برد. این باعث می‎شود اضطراب‎تان کمتر شده و احساس راحتی و صمیمیت با مخاطبانِ خود داشته باشید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.