شورای عالی صلح: بورد مشورتی صلح صلاحیت اجرایی ندارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق-د و شنبه 19 قوس / آ ذ ر 1397 - ۱۹ قوس ۱۳۹۷

مسوولان در شورای عالی صلح می‌گویند که بورد مشورتی صلح صلاحیت و مسوولیت اجرایی ندارد.
مسوولان در شورای عالی صلح، با بیان این‌ مطلب می‌گویند که مشورت آنان به رییس حکومت وحدت ملی چیزی دیگر بود، اما نتیجۀ آن منتج به تشکیل بورد مشورتی صلح شد.

mandegar

اسد‌الله ظاهری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که پس از بررسی‌ها و نشست‌های متعددی که با رسانه‌ها، جامعۀ مدنی و سایر طرف‌های صورت گرفت، به این نتیجۀ رسیدیم که مردم از فعالیت‌های شورای عالی صلح آگاهی اندک دارند؛ بنابراین ریاست‌ حکومت وحدت ملی تصمیم گرفت تا بورد مشورتی صلح را تشکیل دهد.
آقای ظاهری می‌افزاید که شورای عالی صلح یک نهاد پالیسی ساز و مردمی است که برای گفت‌وگوهای صلح به نماینده‌گی از افغانستان با گروه طالبان مذاکره می‌کند، اما بورد مشورتی صلح این صلاحیت را ندارد.
آقای ظاهری می‌گوید که بورد مشورتی صلح می‌تواند در روند‌ گفت‌وگوهای صلح با «شورای عالی صلح» همکاری و مشورت داشته باشد، اما به هیچ عنوان نمی‌تواند به‌جای شورای عالی صلح با گروه طالبان گفت‌وگو کند.
او گفت که ما در رابطه به کارکرد شورای عالی صلح به ریاست حکومت وحدت ملی معلومات و مشورت‌ ارایه کردیم، اما نتیجۀ این گفتمان منتج به ایجاد بورد مشورتی صلح شد.
معاون سخنگوی شورای عالی صلح باور دارد که بورد مشورتی صلح برای تأمین ارتباط میان مردم و ارگ ایجاد گردیده است و تداخل کاری با شورای عالی صلح ندارد.
به گفتۀ او، در گذشته آگاهی مردم از کارکردهای شورای عالی صلح اندک بود و این کار سبب شده است ارگ دست به ایجاد بورد مشورتی صلح بزند.
آقای ظاهری می‌گوید: گفت‌وگو صلح یک روند مردمی است و باید شهروندان از راه‌کارها و نگرش‌هایی که در این مورد طرح می‌شود آگاه باشند.
با شورای عالی صلح مشورت نشده است
آقای ظاهری همچنان می‌گوید که در تشکیل بورد مشورتی صلح با اعضای شورای عالی صلح مشورت نشده است.
او می‌گوید، شورای عالی صلح در قبال کارکردهای خود مسوول و پاسخ‌گو است، اما بورد مشورتی صلح نه صلاحیت دارد و مسوول و پاسخ‌گو هم نیست.
اظهارات معاون سخنگوی شورای عالی صلح در حالی بیان می‌شود که یک‌ماه پیش بورد مشورتی صلح به فرمان رییس حکومت وحدت ملی ایجاد گردید، اما گفته می‌شود که محمداشرف غنی برای راضی نگهداشتن افراد کلیدی که می‌توانند در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری چرخۀ بازی را به نفع تیم انتخاباتی ارگ حرکت دهند در این بورد گماشته است.
این در حالی که است که سه ماه پیش زلمی‌ خلیل‌زاد مشاور وزارت خارجۀ امریکا به عنوان نمایندۀ ویژۀ واشنگتن در امور صلح افغانستان گماشته شد، آقای خلیل‌زاد در تازه‌ترین دیدارهای خود با نماینده‌های گروه طالبان در پاکستان و قطر نسبت به نزدیک شدن فرصت‌ها برای گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان ابراز خوش‌بینی کرده است.
با طالبان گفت‌وگو نمی‌کنیم
در عین حال، جان بس سفیر امریکا در کابل در گفت‌وگو با شبکۀ طلوع نیوز گفته که گروه طالبان نسبت به رویکردهای نظامی و جنگی گرایش بیشتر به گفت‌وگو دارند.
آقای بس گفته که امریکا با طالبان و هر گروه دیگری گفت‌وگو نمی‌کند، «گروه طالبان باید با دولت افغانستان گفت‌وگو کنند».
او گفته که کشور پاکستان نیز تعهدات برای کمک در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان داده است که امیدوار کننده است.
پیش از این گروه طالبان اعلام کرده بودند که یکی از خواست‌های درشت‌شان در گفت‌وگو با نمایندۀ امریکا برای صلح افغانستان اعلام زمان خروج نیروهای امریکایی از این کشور است، اما پس از آن منشی عمومی ناتو و مقامات امریکایی گفتند که افغانستان ترک نمی‌کنند.
همزمان بااین، قرار است هفتۀ آینده شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان برای بحث در رابطه به همکاری در روند گفت‌گوهای صلح به کابل بیاید. رسانه‌های پاکستانی گفته‌اند که این سفر به سفارش زلمی‎ خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.