رییس اجرایی: بد دادن دختران به حداقل رسیده‌ است

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 20 قوس 1397 - ۱۹ قوس ۱۳۹۷

مسوولان در حکومت وحدت ملی می‌گویند که بد دادن دختران در کشور به حداقل رسیده ‌است.
داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی در مراسم پایان کارزار ۱۶ روزۀ محو خشونت علیه زنان گفت، در گزارش کارزار محو خشونت علیه زنان از کاهش بد دادن دختران خبر داده‌ شده که این یک خبر خوش است؛ اما هنوز مشکل برطرف نشده و خشونت با زنان به اشکال مختلف ادامه دارد.
mandegarمسوولان در وزارت معارف نیز می‌گویند، وزارت معارف ۱۰ میلیون شاگرد دارد که ۴ میلیون آن را دختران تشکیل می‌دهند، در حالی‌که ۱۷ سال پیش با آن‌که یک میلیون دانش‌آموز وجود داشت، اما هیچ دختری در مکاتب اجازۀ درس خواندن نداشتند.
در بخشی از پیام وزارت معارف که در این نشست خوانده شد، آمده است: همین اکنون ۲۰۰ هزار معلم زن در افغانستان فعالیت دارد و رییس ریاست تربیه معلم تمامی ولایات زنان هستند که این خود احترام گذاشتن به جایگاه بلند زن است.
در پیام تأکید شده بود که در نصاب تعلیمی مکاتب پیرامون خشونت علیه زنان، حقوق زن و کودک و حقوق بشر معلومات کامل و لازم آمده ‌است.
داکترعبدلله عبدالله، رییس ‌اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست با رد آماری وزارت معارف مبنی بر نرفتن دختران به مکتب در حکومت طالبان گفت: در دورۀ مقاومت در بخش‌های حاکمیت طالبان دختران اجازه رفتن به مکتب را نداشتند، اما در بخش‌هایی که تحت تسلط حکومت جمهوری اسلامی افغانستان بود، دختران به مکتب می‌‌رفتند و مصروف درس و تحصیل بودند.
داکترعبدالله گفت، در گزارش کارزار محو خشونت علیه زنان از کاهش بددادن دختران خبر داده‌ شده که این یک خبر خوش است؛ اما هنوز مشکل برطرف نشده و خشونت علیه زنان به اشکال مختلف ادامه دارد.
رییس‌اجرایی تاکید کرد: مسوولیت داریم تا برای محو خشونت علیه زنان تلاش کنیم، محو خشونت علیه زنان تنها وظیفه وزارت امور زنان نیست، بل همۀ مسوولیت داریم.
داکتر عبدالله در ادامۀ سخنانش گفت، زمانی‌ که یک وزارت مسوولیت قبول می‌کند تا در راستای محو خشونت علیه زنان کار کند، باید برای آن یک بودجه در نظر گرفته شود و در این مورد مجلس نماینده‌گان مسوولیت دارد که همکاری کند.
داکتر عبدالله افزود: سوال اصلی این است که چرا این روز در افغانستان اهمیت بیشتری دارد و در تمامی کشورها از این روز تجلیل می‌شود، چون یک مشکل اجتماعی است که بر سلامت جامعه، رشد اقتصاد، امنیت و … تأثیرگذار است.
در عین حال، فیض‌محمد عثمانی وزیرحج و اوقاف دراین نشست گفت: «در شرایط فعلی کشورهای اسلامی از بحرانی به بحران دیگر می‌روند که علت آن عدم آگاهی و تبلیغ نشدن پیام‌های پیامبر به صورت درست آن است».
آقای عثمانی تاکید کرد: «زمانی که آگاهی‌دهی درست نباشد، رسم و عنعنات حاکم می‌شود که در حال حاضر قربانی رسم و عنعنات هستیم و بیشترین خشونت‌ها برمبنای عنعنات صورت می‌گیرد».
او گفت، جا‌یگاهی که خداوند به زنان داده‌ است‌ را درست نمی‌شناسیم. بسیار به راحتی انسان‌ها کشته می‌شوند در حالی‌که جای‌گاه انسان نزد خداوند بسیار مقدس است و اگر کسی خانه کعبه را ویران کند، خداوند آن قدر به خشم نمی‌آید مگر زمانی که خداوند به‌خاطر کشته شدن یک انسان به خشم می‌آید. اما هنوز ما این مساله را درک نکردیم.
به گفتۀ وزیرحج و اوقاف: خشونت‌هایی که در افغانستان از آن امار ارایه می‌شود ۱۴ مورد است، محرومیت از میراث، نفقه، ازدواج‌های اجباری، بد دادن، مساله مهریه خانم‌ها و … سیمینارهای آگاهی‌دهی و کتاب خطبه‌های نماز جمعه گام‌هایی اند که وزارت حج و اوقاف جهت کاهش خشونت علیه زنان برداشته است.
همچنان، محمد محقق، معاون دوم ریاست‌ اجرایی دراین نشست گفت، بحث خشونت یکی از آزار و اذیت‌های است که سال‌ها در افغانستان جریان داشته ‌است.
او محو خشونت علیه زنان را یکی از وظایف اصلی دولت افغانستان عنوان کرد و گفت که در کنار دولت علمای دین، دانشمندان، روشن‌فکران و همۀ مردم افغانستان مسوولیت دارند تا در راستای محو خشونت علیه زنان تلاش کنند.
به گفتۀ آقای محقق: مردم افغانستان زمانی به یک جامعه امن، با ثبات و آرام دست پیدا می‌کنند که جامعه را از خشونت علیه زنان پاک کرده باشند و تاکید کرد که مردم افغانستان باید جایگاه زن را شناسایی نمایند.
او همچنان گفت، باید باورها، اعتقادات، فکر و اندیشه خود نسبت به زنان را اصلاح کنیم و باید بپذیریم که زنان نزد خداوند جای‌گاه بلندی دارند.
معاون دوم ریاست ‌اجرایی افزود: باید بدانیم که خداوند زن را برای سکون و آرامش آفریده‌است. با دانستن و پذیرفتن این واقعیت، خشونت علیه زنان خود به خود کاهش پیدا می‌کند.
او به این باور است که وقتی زن در خانه، مکتب، کار و جامعه آرامش داشته‌باشد، بدون شک روی تربیت فرزندان تأثیر مثبت خواهد داشت، اما اگر زنان تحت فشار و خشونت باشند، در آن صورت ما یک جامعه سالم و امن نخواهیم داشت.
از روز جهانی محو خشونت علیه زنان در تمامی کشورهای دنیا تجلیل می‌شود و مدافعان حقوق زن از این روز به عنوان روز مبارزه علیه خشونت یاد می‌کنند.
از سال ۱۹۸۱، ۲۵ نوامبر هر سال چهارم و پنجم قوس به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان برگزیده شده ‌است. این روز برای یادآوری عزم همگانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان انتخاب شده ‌است.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۹ نام‌گذاری این روز را به عنوان روزی جهانی تصویب کرد. این تاریخ به خاطر قتل وحشیانه سه خواهر میرابال، فعالان سیاسی اهل جمهوری دومینیکن انتخاب شده ‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.