خـوشبینـی دولت از مذاکـرۀ امـریکا و طالبـان

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 27 قوس 1397 - ۲۶ قوس ۱۳۹۷

یک عضو پیشین گروه طالبان گفته است که در نشست میان نمایندۀ امریکا و گروه طالبان در امارات روی آتش‌بسِ موقت و رهایی زندانیان این گروه از بازداشتگاه‌ها گفت‌وگو شده است.
در همین حال، مسوولان در شورای عالی صلح می‌گویند، هر نشستی که منجر به زمینه‌سازی برای گفت‌وگو «میان شهروندان افغانستان» شود، مورد استقبال دولت افغانستان است.
mandegarمذاکرات صلح میان گروه طالبان و نمایندۀ امریکا با حضور نماینده‌گان عربستان، امارات و پاکستان در دیروز در امارات برگزار گردید.
اسدالله ظاهری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: این نشست‌ها مقدمه‌یی برای گفت‌وگوهای اصلی میان شهروندان افغانستان و طالبان است.
آقای ظاهری افزود که این نشست می‌تواند یک قدم مهم برای رسیدن به آغاز روند صلح باشد.
معاون سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید که در این نشست هیچ نماینده‌یی از دولت افغانستان حضور ندارد.
از سویی هم، حمدالله محب مشاور شورای امنیت افغانستان، گفته است که نشست امارات می‌تواند مقدمه‌یی برای آغاز گفت‌وگوهای داخلی میان شهروندان افغانستان و طالبان شود.
هم‌چنان، سردار محمد نادر نعیم، معاون شورای عالی صلح می‌گوید: مذاکرات صلح امریکا با طالبان به روند صلح این کشور کمک خواهد کرد، اما جنگ این کشور برنده ندارد.
آقای نعیم می‌افزاید: «بیشتر افراد سوال می‌کنند که چرا حکومت افغانستان بجای امریکا در مذاکرات صلح با طالبان وارد صحنه نمی‌شود، اما او پاسخ داد که امریکا یکی از طرف‌های اصلی جنگ با طالبان است».
وزارت خارجۀ افغانستان نیز نشست گروه طالبان با نمایندۀ واشنگتن در امور صلح افغانستان را اقدام نیک برای رسیدن به گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان شهروندان افغانستان و این گروه دانسته است.
این در حالی است که رسانه‌های پاکستانی به نقل از گروه طالبان گزارش داده‌اند که نماینده‌های گروه طالبان با مقامات امریکایی در امارات متحدۀ عرب امروز (دیروز دوشنبه ۲۶ قوس) در امارات متحدۀ عرب ملاقات می‌کنند.
نشست طالبان با امریکا در حال صورت می‌گیرد که گروه طالبان پیش از این برای گفت‌وگوهای مستقیم با امریکا پا فشاری کردند.
پیش از این نخست وزیر پاکستان گفته بود که این کشور میزبان گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان طالبان و امریکا در اسلام‌آباد خواهد که رسانه‌های افغانستان این خبر را با همین محتوا پخش کردند، اما دیروز معلوم شد که این نشست در امارات متحدۀ عربی برگزار شده است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در صفحۀ تویترش گفت است که نماینده‌گان از عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحدۀ عرب در این نشست اشتراک کرده بودند.
گروه طالبان که حضور نیروهای بین‌المللی را مانع جدی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح دانسته‌اند، می‌گویند: این مورد را با حکومت افغانستان نیز در میان گذاشته ‌اند.
این نشست به دنبال دو نشستی برگزار می‌شود که زلمی‌خلیل‌زاد، در قطر با گروه طالبان انجام داده بود.
در آن نشست‌ها، روی پایان جنگ جاری افغانستان بحث و تبادل نظر شده بود. تغییر قانون اساسی، حقوق زنان نیز از مباحثی است که در این گفت‌وگو روی آن تمرکز شده بود.
این در حالی است که عمران خان، نخست وزیر پاکستان روز جمعه گذشته در نشستی در شهر پشاور این کشور گفته بود که پاکستان روز دوشنبه (۲۶ قوس) میزبان مذاکرات صلح میان گروه طالبان و نمایندۀ امریکا خواهد بود.
انتونی‌گوتریش، رییس شورای امنیت دفتر سازمان ملل متحد، گفته است که پایان جنگ و آغاز گفت‌وگوهای صلح بهترین گزینه‌ برای افغانستان است.
در همین حال، شهزاده مسعود، آگاه سیاسی می‌گوید که گفت‌وگوهای صلح باید پیش از انتخابات نتیجه بدهند.
آقای مسعود افزود که توقف جنگ و خونریزی مهمتر از انتخابات است. در صورتی که صلح و ثبات برقرارباشد، ما انتخابات بهتری خواهیم داشت.
در همین حال، بورد مشورتی صلح در نشستی در ارگ روی مذاکره باطالبان توسط دولت افغانستان، تاکید کردند.
در خبرنامه‌‌یی دفتر ریاست حکومت وحدت ملی آمده است که اعضای شرکت کننده، پیشنهادات‌شان را در رابطه به وظایف و توسعۀ بورد مشورتی صلح با رییس حکومت وحدت ملی شریک ساختند.
هم‌چنان در خبرنامه آمده است که رییس حکومت وحدت ملی، مشورت‌های بورد متذکره را برای رسیدن به صلح حیاتی دانست.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز گفته است که تمام اقداماتی که در رابطه به صلح صورت می‌گیرد با همه شریک می‌شود، چیز پنهان وجود ندارد.
زلمی‌خلیل‌زاد که تاکنون دو بار با نماینده‌گان گروه طالبان در قطر دیدار کرده است. او چندی پیش نیز گفت که امیدوار است تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در سال آینده یک توافق صلح با گروه طالبان به‌دست آید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.