طالبان: با حکومت افغانستان گفت‌وگو نمی‌کنیم

گزارشگر:مجیب مشعل - نیویارک تایمز/برگردان: ابوبکر صدیق - ماندگار/سه‌شنبه،27قوس 1397 - ۲۷ قوس ۱۳۹۷

نماینده‌گان امریکا و برخی از کشورهای آسیایی که روز دوشنبه، ۲۶ قوس در ابوظبی با طالبان مذاکره کردند، می‌گویند که این نشست مقدمه‌یی به آغاز گفت‌وگوهای اصلی برای پایان جنگ ۱۷ سالۀ افغانستان است.

da3235b75c0b494aa32e488520023bdb_18

این نشست در اثر تلاش‌های چند ماهۀ دپیلوماتیک نمایندۀ امریکا صورت گرفت که خوش‌بینی‌های را در پی‌ دارد. گروه طالبان، موضع روشنی به آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با حکومت افغانستان ندارند و حکومت افغانستان نیز در این مورد امیداور نیست.

گروه طالبان در یک خبرنامه‌یی روز دوشنبه اعلام کردند که با نماینده‌گانی از ایالات متحده، پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی گفت‌وگو می‌کنند. این کشورها متحدِ امریکا هستند و نفوذ چشم‌گیری در میان گروه طالبان دارند و ادارۀ ترمپ فشار وارد کرده است تا به آغاز روند گفت‌وگوهای صلح کمک کنند.

گروه طالبان گفته اند که در این نشست به آغاز گفت‌وگوی مستقیم با نماینده‌گان حکومت افغانستان اشاره‌یی نشده است. مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی حکومت افغانستان گفت: این در حالی است که نماینده‌گان مذاکره کنندۀ حکومت نیز به آنجا رسیده‌اند.

مقامات حکومت افغانستان گفته اند که نشست ناوقت دوشنبه آغاز شد. حمدالله محب مشاور  شورای امنیت غنی گفت که گفت‌وگوها روی آغاز مذاکرات مستقیم دولت افغانستان – طالبان متمرکز بوده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان گفت که در ملاقاتی که ناوقت دوشنبه صورت گرفت، نماینده‌گان گروه طالبان برنامۀ ملاقات با نمایندۀ حکومت کابل را نداشتند و این دیدار صورت نخواهد گرفت.

طالبان برنامۀ روشن برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان ندارند. تروریستان روی امضای موافقت‌نامه با دولت امریکا تأکید دارند، قوتی که در  سال ۲۰۰۱ رژیم طالبان نابود کرد.

گروه طالبان در گفت‌وگو با زلمی‌خلیل‌زاد، تعامل زیاد نشان داده‌اند. نمایندۀ امریکا تلاش می‌کند تا دو طرف [حکومت افغانستان و  طالبان] را روی میز مذاکره بنشاند. طالبان در ماه گذشته در نشست صلحی که به ابتکار روسیه صورت گرفته بود، با نماینده‌گان افغانستان ملاقات کردند.

در نشست‌های جداگانه، زلمی‌خلیل‌زاد از کشورهای منطقه خواستار فشار بالای طالبان شد تا به گفت‌وگوهای صلح حاضر شوند. قدرت‌مندتر از همه پاکستان، جایی‌که سران طالبان سال‌ها عمر خود را سپری کرده اند. طالبان از پاکستان تمویل و تجهیز می‌شوند تا با ۱۳۰ هزار نیروی بین‌المللی در افغانستان بجنگند. ادارۀ ترامپ فشارهای تخنیکی و دیپلوماتیک را بالای پاکستان در حالی افزایش داد که این کشور در بحران اقتصادی قرار دارد و برای نجات آن تقلا می‌کند.

آغاز گفت‌وگوهای بنیادی برای صلح استثناً به وقت و زمان زیاد نیاز دارد. پس از دو دهه بازیگران منطقه‌یی مانند روسیه و ایران از این روند حمایت می‌کنند.

پیش از این تلاش‌های افغانستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان در سال ۲۰۰۹ ناکام شد. زمانی که نماینده‌گان مذاکره کننده به اسلو رسیدند، طالبان در دقیقۀ ۹۰ مذاکره را ترک گفتند. در آن زمان به نظر می‌رسید که بالای برخی اعضای‌شان  در پاکستان حمله شده است.

نماینده‌گان حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۵ با نماینده‌گان گروه طالبان در پاکستان دیدار کردند؛ اما صلاحیت نماینده‌گان مذاکره کنندۀ این گروه مورد پرسش بود با نشر شدن خبر مرگ ملا عمر گروه مذاکره کنندۀ تجزیه شدند، اما برخی باور داشتند که ملا عمر سه پیش مرده بود.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.