خروج امریکا از سوریه؛ از افغانستان هم خارج می‌شود؟

گزارشگر:شنبه 1 جدی 1397 - ۳۰ قوس ۱۳۹۷

ماندگار: اخیر هفتۀ گذشته، رییس جمهور امریکا از تصمیم‌اش برای خارج کردن نظامیان امریکایی از خاک سوریه خبر داد. دنالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا در پیامی در تویترش نوشت: چرا نظامیان امریکایی باید در سوریه باقی بمانند و با جنگیدن با داعش، برای دشمنان امریکا که ایران و روسیه باشند، مبارزه کنند؟
mandegarآقای ترامپ افزوده است که چرا باید با باقی ماندن و کشتن داعش، برای دشمنان‌مان که سوریه، روسیه و ایران و دیگران باشند، بجنگیم؟ زمان آن رسیده که بر روی کشور ما تمرکز کنیم و جوانان ما را به کشور و جایی که به آن تعلق دارند بازگردانیم.
در عین حال، رییس جمهور امریکا همچنان تصمیم گرفته است تا شمار زیادی از نظامیان این کشور را از افغانستان نیز بیرون کند. وال‌ستریت ژورنال و رویترز، به نقل از دو مقام امریکایی گزارش داده اند که دولت ترامپ دستور بازگشت حدود ۷ هزار نظامی امریکایی از افغانستان را در ماه‌های آتی صادر کرده که این تعداد نیمی از نظامیان امریکایی حاضر در افغانستان را شامل می‌شود.
ترامپ پیش از این نیز در پیام‌های دیگری در توئیتر نوشته بود: «آیا امریکا می‌خواهد پولیس خاورمیانه باشد، چیزی هم نصیبش نشود، اما زنده‌گی با ارزش و تریلیون‌ها دالر را برای حفاظت از دیگران خرج کند،‌ و تقریباً در تمامی موارد، از آنچه که انجام می‌دهیم، قدردانی نشود؟ آیا می‌خواهیم برای همیشه آنجا بمانیم؟ زمان آن است که دیگران نهایتاً به مبارزه [با داعش] برخیزند».
پس از آنکه کاخ سفید اعلام به بیرون شدن از سوریه و کاهش نیروهای نظامی‌اش از افغانستان کرد، جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور از مقامش استعفا کرد. وزیر دفاع امریکا در متن استعفانامۀ خود اعلام کرد که او به زودی از سمت خود استعفا خواهد کرد تا رییس جمهور امریکا بتواند وزیر دفاع نزدیک به افکار خود انتخاب کند.
جیمز ماتیس در نامۀ استعفای خود به ترامپ تأکید کرده است که او استعفا می‌دهد، زیرا این حق را دارد که ترامپ وزیر دفاعی داشته باشد که بهتر با او همسو باشد. وزیر دفاع امریکا تأکید کرده که پیمان آتلانتیک شمالی و همچنین ایتلاف تحت رهبری امریکا در سوریه و عراق بسیار حایز اهمیت هستند.
گفتنی است که در حال حاضر حدود ۱۴هزار نیروی نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند. دنالد ترامپ، رییس جمهور امریکا حدود یک‌ونیم سال پیش با انتقاد شدید از پاکستان، استراتژی جدید این کشور در قبال افغانستان را اعلام کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.