سناتور امریکایی: خروج نیروهای ما از افغانستان برای امنیت امریکا پیامد منفی دارد

گزارشگر:زهره شهرام - ۰۱ جدی ۱۳۹۷

mandegarماندگار: یکی از سناتوران پُرنفوذ جمهوری‌خواه امریکا می‌گوید، خروج نیروهای این کشور و کاهش قدرت امریکا در افغانستان برای امنیت امریکا پیامد منفی دارد.
سناتور لیندسی گراهام که از پُرنفوذترین سناتوران جمهوری‌خواه امریکایی است، خواستار برگزاری یک نشست از سناتوران امریکایی برای بررسی این تصمیم شده که در آن جمیز متیس وزیر دفاع امریکا نیز حضور داشته باشد.
آقای گراهام گفته است که در این نشست باید مسوولان دولت به سناتوران، دلیل خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان تشریح کنند و سناتوران این موضوع را همه جانبه بررسی کنند.
این سناتور امریکایی می‌گوید، با خروج نیروهای امریکایی، قدرت سربازان امریکایی در افغانستان کاهش می‌یابد، دستاورهای امریکا در زمینۀ مبارزه با تروریسم را نیز با خطر مواجه می‌کند و افغانستان را نیز متلاشی خواهد کرد.
سناتور لیندسی گراهام می‌گوید، نیروهای داعش در افغانستان نسبت به سال گذشته قوی‌تر شده و کسی به جرأت گفته نمی‌تواند که این گروه در این کشور شکست خورده است. او حتی می‌گوید، داعش به امریکا حمله خواهد کرد.
برعلاوه واکنش این سناتور امریکایی، جمیز متیز وزیر دفاع امریکا نیز از مقامش استعفا داده است. گفته می‌شود یکی از دلایل این تصمیم او اختلاف نظر با دونالد ترامپ در مورد خروج نیروهای امریکایی از سوریه و افغانستان بوده است.
ریاست حکومت وحدت ملی در واکنش به خروج نیروهای امریکایی گفته است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در امنیت این کشور تأثیر نخواهد داشت؛ زیرا در سال ۲۰۱۴ که صدهزار نیروهای خارجی از افغانستان خارج شدند امنیت افغانستان به هم نخورد. اما کارشناسان نظامی خارج شدن نیروهای خارجی را از افغانستان بدون تأثیر نمی‌دانند این مسأله سبب بالا رفتن تقویت روحیه طالبان می‌گردد.

استقبال پاکستان
شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان استقبال کرد.
قریشی به خبرنگاران گفته است: تصمیم خروج نیروهای امریکا از افغانستان به پیشرفت صلح با طالبان کمک خواهد کرد.
وزیر خارجۀ پاکستان همچنین از مذاکرات صلح افغانستان به رهبری امریکا در امارات متحده عربی حمایت کرد و افزود: پاکستان از صلح در افغانستان حمایت خواهد کرد و آزادی برخی زندانیان طالبان در این راستا بوده است.
آخرین دور مذاکرات خلیل‌زاد و طالبان در امارات انجام شده و خبرهای منتشر شده درباره این نشست از بحث بروی خروج نیروهای ناتو از افغانستان متمرکز بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.