مسوولان نهادهای ناظر بر انتخابات و نهادهای مدنی: روی تاریخ برگزاری انتخابات و گزینش مدیران جدید کمیسیون انتخابات اجماع صورت گیرد

گزارشگر:ناجیه نوری/ دو شنبه 3 جدی 1397 - ۰۲ جدی ۱۳۹۷

مسوولان شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات و نهادهای مدنی می‌گویند، برای برگزاری یک انتخابات سالم و شفاف باید روی گزینش مدیران کمیسیون انتخابات و تاریخ واقعی برگزاری انتخابات اجماع صورت گیرد.
به باور آنان، تاریخ ۳۱ حمل یک تاریخ واقعی نیست و کمیسیون انتخابات آغاز نام‌نویسی و اعلام این تاریخ را برای فریب دادن افکار عمومی و نامزدان اعلام کرده است.
mandegarآنان تأکید دارند که تنها تغییر مدیریت در کمیسیون انتخابات برای برگزاری یک انتخابات شفاف کافی نیست، بل ارادۀ سیاسی، اعتماد مردم نسبت به فرایند انتخابات و حمایت جامعۀ جهانی از انتخابات می‌تواند سلامت یک انتخابات سالم را تضمین کند.
یوسف رشید رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار می‌گوید: برگزاری انتخابات اعتبار خود را نزد مردم با گذشت هر روز از دست می‌دهد.
به گفتۀ آقای رشید: مدیریت ضعیف و ناکاری کمیسیون انتخابات، شتاب‌زده‌گی به‌خاطر نام‌نویسی نامزدان و عدم تصمیم‌گیری در مورد انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات غزنی، نبود یک برنامۀ مدون روی اولویت‌بندی و آوردن اصلاحات در کمیسیون انتخابات، نشان دهندۀ این است که برنامه به درستی به پیش نمی‌رود.
او می‌گوید: انتظارها این بود که بعد از اعلام نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات پارلمانی یک وقفه برای شناسایی مشکلات و آوردن اصلاحات وجود داشته باشد تا زمینه برای انتخابات بدون منازعه فراهم کند که با دریغ چنین نشد.
او تأکید کرد: کمیشنران کمیسیون انتخابات با نیرنگ ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را در وضعیتی آغاز کردند که نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات پارلمانی اعلام نشده است.
رییس فیفا تأکید کرد: حکومت، کمیسیون انتخابات و حتا نامزدان همه به نحوی در پی کار خود هستند، کسی به فکر مردم نیست و هیچ‌کسی ارزشی برای روند شفافیت انتخابات قایل نمی‌شود.
به باور آقای رشید، حکومت باید با همکاری جریان‌های سیاسی، نهادهای ناظر بر انتخابات و جمعی از نامزدان روی چارچوب برای کمیسیون انتخابات کار و اصلاحات اساسی و بنیادی را برای بهتر شدن پروسۀ انتخابات طرح‌ریزی کنند و حتا در مورد تاریخ واقعی برگزاری انتخابات بحث صورت گیرد.
او گفت که تاریخ ۳۱ حمل برای برگزاری انتخابات یک تاریخ واقعی نیست، بنابراین باید روی تاریخ برگزاری انتخابات یک اجماع صورت گیرد که قابل قبول برای همه‌گان باشد.
او تأکید کرد: بعد از توافق روی تاریخ برگزاری انتخابات باید روی چگونه‌گی گزینش مدیران در کمیسیون انتخابات بحث و توافق صورت گیرد، تنها دراین صورت است که شاید ما گواه برگزاری یک انتخابات نسبتاً عاری از تقلب و تخلف باشیم.
در همین حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان می‌گوید: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با مدیران فعلی کمیسیون انتخابات بدون شک جنجالی‌تر از انتخابات ۹۳ خواهد بود.
او گفت: مردم افغانستان اعتماد خود نسبت به نظام انتخاباتی را از دست دادند و مردم به این نتیجه رسیدن، همان طور که انتخابات پارلمانی بد مدیریت شد، انتخابات ریاست‌جمهوری هم همان طور خواهد بود و اگر مسألۀ مدیریت انتخابات حل نشود، برگزاری انتخابات کشور را به طرف بحران خواهد رفت.
آقای رفیعی می‌گوید:محمداشرف غنی تمامی امکانات را در اختیار خود گرفته و بدون شک از این امکانات در انتخابات پیش‌رو به نفع خود استفاه خواهد کرد.
او به این باور است که رییس حکومت وحدت ملی انتخابات را به سمت خواهد برد که مردم دل‌سرد شده و نسبت به انتخابات نسبت به گذشته بی‌باورتر خواهند شد.
رفیعی به این باور است که امکان به تأخیر افتادن انتخابات بسیار زیاد است، چون مدیران فعلی کمیسیون توانایی مدیریت یک انتخابات سالم و شفاف را ندارند. بنابراین، اگر حکومت خواهان انتخابات شفاف باشد، باید انتخابات با تأخیر برگزار شود.
او تأکید کرد، تنها تغییر مدیریت در کمیسیون انتخابات برای برگزاری یک انتخابات شفاف کافی نیست، بل اراده سیاسی، اعتماد مردم نسبت به فراینده انتخابات و حمایت جامعه جهانی از انتخابات می‌تواند سلامت یک انتخابات سالم را تضمین کند.
گفتنی‌ است که به روز شنبه اول جدی سال روان، روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده و تا ۱۴ روز ادامه میابد.
بربنیاد تقویم کمیسیون انتخابات فهرست ابتدایی نامزدان در ۱۸ جدی و فهرست نهایی پس از رسیده‌گی به شکایات به تاریخ ۵ حوت منتشر خواهد شد. این نامزدان برای دو ماه از تاریخ ۲۸ دلو تا ۲۸ حمل برای مبارزات انتخاباتی فرصت دارند و به تاریخ ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.