سناتوران: طالبان اراده‌یی برای صلح ندارند

گزارشگر:دو شنبه 3 جدی 1397 - ۰۲ جدی ۱۳۹۷

mandegarمجلس سنا سفر هیأت مذاکره کنندۀ صلح دولت به ابوظبی و عدم دیدار این هیأت با طالبان را تحقیرآمیز خوانده و می‌گویند که طالبان اراده‌یی برای صلح ندارند.
فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا در نشست دیروز این مجلس گفت: «هیأت صلح در ابوظبی تحقیر شد؛ بسیار سخت است که هیأت فرستاده می‌شود، ولی کسی با آن حاضر به ملاقات نمی‌شود.»
آقای مسلم‌یار افزود که مردم و دولت صلح می‌خواهند و برای صلح هرگونه تحقیر را می‌پذیرند.
او گفت: «هیأت طالبان با هواپیمای کدام کشور به امارات رفته اند؟ این خود نشانده آن است که دست‌های استخباراتی در مسأله صلح افغانستان دخیل اند.»
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا نیز گفت: «روند صلح پیچیده است و طالبان هنوز آماده مذاکره با دولت افغانستان نیستند زیرا دخالت کشورهای بیرونی در این روند بیشتر شده است».
آقای ایزدیار خاطر نشان کرد که زلمی خلیل‌زاد باید در مورد روند صلح به مردم افغانستان وضاحت دهد و برای تأمین صلح در افغانستان باید اجماع ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی ایجاد شود.
زلمی زابلی دیگر عضو مجلس سنا هم گفت: «امریکا، پاکستان ایران و سایر کشورهای جهان در افغانستان صلح نخواهند آورد و مردم افغانستان باید خود متحد شده و برای ایجاد صلح در کشور تلاش کنند.»
عبدالله قرلق هم گفت: «عدم ملاقات هیأت طالبان با هیأت مذاکره کننده صلح دولت نشان می‌دهد که این گروه هنوز برای صلح در کشور اراده ندارد و در پیوند به خروج نیروهای امریکایی پیشنهادات رنگارنگ می‌دهد، ولی برای مردم افغانستان هر روز فاجعه می‌آفریند».
نشست صلح امارات هفته گذشته با اشتراک زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، نماینده‌گان طالبان، عربستان سعودی، امارات و پاکستان در ابوظبی برگزار شد.
هیأت صلح افغانستان نیز برای مذاکره با هیات طالبان به امارات سفر کردند، اما هیات طالبان از مذاکره با هیأت دولت افغانستان خودداری کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.