در سومین روزِ نام‌نویسی نامزدان ریاست‌جمهوری: هیچ‌ نامزدی نام‌نویسی نکرد / «به شمول احمدولی مسعود ۳۸ تن دیگر بسته‌های معلوماتی دریافت کرده‌اند»

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 4 جدی 1397 - ۰۳ جدی ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که تاکنون ۳۹ تن بسته‌های معلوماتی انتخابات ریاست‌جمهوری را از این کمیسیون به دست آورده اند.
آنان به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که در این میان هیچ‌کسی حاضر به نام‌نویسی نشده و کمیسیون انتخابات امیدوار است تا در روزهای آینده چهره‌های برای نام‌نویسی به این کمیسیون حاضر شوند.
mandegarمیرزامحمد حق‌پرست، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که تا کنون ۳۹ تن بسته‌های معلوماتی انتخابات ریاست‌جمهوری را از کمیسیون به دست آورده اند. آقای حق‌پرست اما می‌افزاید که هیچ کس تا کنون به عنوان نامزد خود را در کمیسیون نام‌نویسی نکرده است.
احمدولی مسعود، محمداشرف غنی، محمدحنیف اتمر، نورالحق علومی، انورالحق احدی، عبداللطیف پدرام، داکتر زلمی رسول، شیدامحمد ابدالی، رحمت‌الله نبیل، سید مسعود، حکمت خلیل کرزی، داکتر فاروق نجرابی، عنایت‌الله حافظ، داکتر نورالله جلیلی، مهندس فیض‌الرحیم سردار، مهندس سیداحمد سادات، داکتر فرامرز تمنا، ضیاالحق حافظی، محمدعلی صفوی، داکتر بایزید، بشیر احمد بیژن، میرزا احمد میرزا، احمد الیاس عارفی، سیداحمدشاه سادات و داکتر امین هاشمی چهره‌هایی اند که تاهنوز بسته های معلوماتی به دست آورده اند.
گفتنی است که روند رسمی نام‌نویسی نامزدان ریاست‌جمهوری به تاریخ اول جوزا آغاز شد و بربنیاد جدول زمان‌بندی کمیسیون انتخابات، قرار است این روند تا تاریخ ۱۲ جوزا ادامه داشته باشد.
نتایج ابتدایی کابل به زودی اعلام می‌شود
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در پیوند به اعلام نتایج ابتدایی آرای ولایت کابل می‌گوید که بیشتر از ۵۰ درصد شمارش و بازشماری آرای ولایت کابل تمام شده و تلاش‌ها جریان دارد تا این کار نهایی و هرچه زوتر فهرست ابتدایی حوزۀ انتخاباتی کابل شود.
میرزا محمد حق‌پرست همچنان از باقی ‌ماندنِ اعلام نتایج ابتدایی آرای ولایت‌های بغلان و پکتیا خبر داد و اظهار داشت که قرار است فردا (چهارشنبه) نتایج ابتدایی ولایت پکتیا نیز اعلام شود. آقای حق‌پرست گفت که مشکلات و شکایت‌ها از حوزۀ انتخاباتی ولایت بغلان زیاد است و به همین دلیل هیأتی به آن ولایت فرستاده شده تا شکایت‌ها را بررسی کند. او اما از تلاش‌های جدی برای اعلام نتایج ولایت بغلان نیز خبر می‌دهد.
اعضای مجلس: کمیشنران فاسد اند
همزمان بااین، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان کمیشنران کمیسیون انتخابات را متهم به فساد می‌کنند و می‌گویند که کمیسیون انتخابات بدون در نظر داشت «شفافیت»، آرای انتخابات پارلمانی را شمارش کرده اند.
شماری از اعضای مجلس مدعی شده اند که سندهایی به دست آورده اند که نشان می‌دهد، کمیسیون انتخابات حتا فورم نتایج با دست‌خط و بدون مهر و تایید را نیز شمارش کرده و آرای آن را حساب و درج بانک اطلاعاتی کرده است.
نماینده‌گان مجلس در جلسۀ عمومی دیروز شان گفتند، با آنکه از ابتدایی گزینش کمیشنران نهادهای مختلف از «ناتوانی و عدم تجربۀ» کمیشنران شکایت شد، اما آن‌هم کمیشنرانی که «ظرفیت و توانایی مدیریت» انتخابات را ندارد، در رأس این نهاد قرار دارند.
صالح‌محمد صالح، نمایندۀ مردم کنر در مجلس گفت که حکومتی که توانایی مدیریت انتخابات را ندارد، طالبان چگونه به این حکومت اعتماد کند. آقای صالح اظهار داشت که کمیسیون انتخابات با مدیریت ضعیف‌اش آبروی افغانستان را برد.
همایون همایون، معاون نخست مجلس نماینده‌گان بیان کرد، سندهایی به دست آورده که نشان می‌دهد، فورم نتایجی که از ولایت خوست به کمیسیون فرستاده شده است، بدون مهر و امضای وکیل است و نتایج هم در آن قلمی درج شده است.
آقای همایون می‌گوید: انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان پُر تقلب‌ترین انتخابات بود و کمیشنران انتخابات فاسدترین افراد کمیسیون انتخابات هستند.
در عین حال، شمار دیگری از نماینده‌گان مجلس نیز مدعی شدند اسنادی دارند که نشان می‌دهد در انتخابات پارلمانی تقلب گسترده صورت گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.