رسانه‌های غربی: غنی با افزایش نارضایتی عمومی روبه‌رو است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 4 جدی 1397 - ۰۳ جدی ۱۳۹۷

برخی از رسانه‌های معروف غربی می‌گویند که محمداشرف غنی با از دست دادن حامیان کلیدی خود در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری با چالش حفظ قدرت مواجه است.
این رسانه‌ها نوشته اند که محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ با چالش مواجه حفظ قدرت سیاسی خود مواجه است، شمار زیادی از حامیان کلیدی او از نامزدی غنی در این انتخابات حمایت نمی‌کنند.
mandegarدر یکی از مقالات روزنامۀ واشنگتن پُست، با اشاره به اعلام بررسی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آمده است که کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان، برنامه تازۀ گفت‌وگوهای صلح دولت با طالبان را به چالش و خطر مواجه می‌سازد.
روزنامه در ادامه با اشاره مذاکرات صلح امریکا و طالبان نوشته است، برخی از گروه‌های طالبان به‌جای مذاکره جنگ را ترجیح می‌دهند. تجارت مواد مخدر و دسترسی به اقتصادی غیرقانونی که بخش هنگفت مالی این گروه را تأمین می‌کند با آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان از دست خواهند رفت.
مجلۀ «فورین پالیسی» نیز نوشته‌یی از اشالی اجیسان، عضو «دانشگاه کینگس لندن» را منتشر کرده است. در این نوشته آمده است که در آستانۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، اما محمداشرف غنی با از دست دادن شماری از نزدیکان و حامیان کلیدی‌اش با چالش حفظ قدرت در انتخابات پیش‌رو مواجه شده است.
در ادامۀ این مقاله آمده است که شماری از حامیان سیاسی و کلیدی غنی در مخالفت با او قرار دارند و از خود جبهه‌های منظم سیاسی تشکیل داده اند.
نویسنده با اشاره به روند گفت‌وگوی گروه طالبان با امریکا گفته است که این روند شگرد‌های تازه‌یی را در افغانستان ایجاد کرده است، شماری از بازیگران آشکارا از این مذاکرات دل‌خوش نیستند. به باور او: این تعجب‌آور نیست، چون آنان از جنگ و کمک‌های امریکایی منافع زیادی به دست می‌آورند.
در ماه‌های اخیر اوضاع افغانستان به طرف تشنج گراییده است. افزایش خشونت‌های سازمان یافته و بی‌ثباتی حکومت وحدت ملی را در آستانۀ انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ به چند دسته تقسیم کرده است. این در حالی است نتتیجۀ انتخابات پارلمانی در این کشور تاهنوز اعلام نشده است.
کاهش نیروهای امریکا به طالبان اعتماد بیشتری می‌دهد تا روی راهبرد جنگی خود بیشتر تمرکز کنند.
تمرکز روزنامه‌های غربی و جهانی نشان دهندۀ دید‌گاه کشورهای حامی افغانستان است و نشان می‌دهد که محمداشرف غنی که به حمایت بیرونی‌ها به‌ویژه امریکا به سکان قدرت تکیه زد، دیگر وجاهت بین‌المللی ندارد.
پیش از این مجلۀ «د نیشن» نیز با اشاره به ناکامی‌ها و از دست رفتن فرصت‌ها در حکومت وحدت ملی به رهبری محمداشرف و داکتر عبدالله عبدالله نگاشته که مسوولان حکومت وحدت ملی برای حفظ قدرت خود در آینده دست و پاچه شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.