تناقض فاحش در گفتار و کردار دونالد ترامپ

گزارشگر:محمدجواد رحیمی - ۰۵ جدی ۱۳۹۷

mandegarدونالد ترامپ قبل از آنکه رییس‌جمهور امریکا شود، حملۀ نظامی امریکا به افغانستان را یک اشتباه خوانده بود و چندین‌بار بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تأکید کرده بود. اما در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۵، در یکی از مصاحبه‌هایش با شبکه سی.ان.ان، از عدم پیروزی در جنگ افغانستان ابراز نارضایتی کرد و حضور امریکا در افغانستان را مهم و ضروری دانست. متعاقباً، بعد از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور و حین اعلام استراتژی جدیدش برای افغانستان، او هشدار داد که خروج عجولانۀ سربازان امریکایی از افغانستان، زمینه رشد تروریسم در این کشور را مساعد میسازد.
همچنان، ترامپ به صراحت بیان کرد که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بر اساس جدول زمانی صورت نخواهد گرفت. بلکه، زمانی این نیروها خارج خواهند شد که ظرفیت و قدرت حکومت تحت حمایت آن کشور در افغانستان بلند برود و طالبان به شکل جدی و اساسی نابود شوند. در عین حال، در ماه آگست سال ۲۰۱۶، ترامپ رییسجمهور اسبق امریکا بارک اوباما را بنیانگذار داعش خطاب کرده افزود که خروج نیروهای امریکایی از عراق زمینه را برای ایجاد داعش فراهم کرد. ترامپ تأکید کرد که خروج نیروهای امریکایی از عراق و به حکم بارک اوباما، یک اشتباه تاریخی بود و این اشتباه در افغانستان تکرار نخواهد شد.
اما، نشر تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیم از نیروهای امریکایی از افغانستان ضمن آنکه بیثباتی فکری و نافهمی سیاسی و نظامی او را به نمایش گذاشت، برای هراسافگنان نیز واضح کرد که این کشور منبعد در خصوص مبارزه با آنها جدیت ندارد و به شکل غیر مستقیم، شکست امریکا در برابر آنها را به سطح جهان افهام و تفهیم کرد. در عین حال، اعلام حکم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پیام دیگری نیز داشت و آن اینکه منبعد طالبان و سایر جنگجویان مخالف برای ترامپ به عنوان یک تهدید پنداشته نمیشوند. نهایتاً، در هر دو مورد متذکره، زیان بزرگ متوجه امریکا و حکومت افغانستان خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.