۲۰۱۸؛ سال خونینی دیگر برای رسانه‌های افغانستان

گزارشگر:شنبه 8 جدی 1397 - ۰۷ جدی ۱۳۹۷

ماندگار: براساس آمارهای ثبت شده در دیده‌بان رسانه‌های دفتر نی، حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در افغانستان کشته شده و ۲۰ تن دیگر مجروح گردیدهاند.
در مجموع ۱۹۸ مورد خشونت تازمان تهیۀ این گزارش (۲۵ دسامبر ۲۰۱۸) در برابر خبرنگاران که شامل قتل، جراحت، لت و کوب، تهدید و توهین، بازداشت‌های کودتاه مدت، اختطاف، حمله بر رسانه‌ها و عدم دسترسی به اطلاعات که منجر به خشونت شده است در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی دید‌بان رسانه‌ها به ثبت رسیده است.
در گزارشی که دو روز پیش دفتر نی پخش کرد، آمده است: رسانه‌ها در (۲۵ اپریل ۲۰۱۸م) اولین قربانی‌اش را داد. عبدالمنان ارغند، خبرنگار کابل نیوز، تلویزیون خصوصی که دفتر مرکزی آن در کابل است نخستین خبرنگاری بود که در سال ۱۳۹۷/ ۲۰۱۸ میلادی به شهادت رسید، آقای ارغند در بازار یارانه، از مربوطات حوزۀ نهم امنیتی شهر قندهار، ازسوی تفنگ‌داران ناشناس مورد آماج قرار گرفته و کشته شد. به دنبال این رویداد در (۳۰ اپریل/ دهم ثور)در نتیجۀ یک حملۀ تروریستی در شهر کابل ۹ خبرنگار و تصویربردار همزمان کشته و ۶ تن دیگر نیز زخم برداشتند. یارمحمد توخی، تصویربردار تلویزیون طلوع، شاه‌مری فیضی، عکاس خبرگزاری فرانسه در کابل، غازی رسولی، خبرنگار تلویزیون یک، نوروز علی‌رجبی، تصویربردار تلویزیون یک، سلیم تلاش، خبرنگار تلویزیون مشعل، علی سلیمی، تصویربردار تلویزیون مشعل، عبادالله حنان‌زی، خبرنگار رادیو آزادی، محرم درانی، خبرنگار رادیو آزادی و سباوون کاکر، خبرنگار رادیو آزادی از جملۀ شهیدان رویداد تروریستی دهم ثور بودند.
در این رویداد عمر سبحانی، عکاس خبری خبرگزاری بین‌المللی رویترز، احمدشاه عظیمی، عکاس خبرگزاری ندای آگاه، ناصر هاشمی، خبرنگار تلویزیون الجزیزه، سیداحمد ابرار خبرنگار تلویزیون افغانستان، داوود قیصانی خبرنگار تلویزیون میوند و عیار لمر خبرنگار هفته‌نامۀ ملی وحدت زخمی شدند. هنوز شهدای رسانه‌یی دهم ثور که این روز به چهارشنبه سیاه معروف است دفن نشده بودند که در شام همین روز (چهارشنبه ۳۰ اپریل) احمد شاه متون‌وال خبرنگار بی.بی.سی در ولایت خوست از سوی افراد مسلح ناشناس به گونۀ مرموزی به قتل رسید.
در کنار قتل، زخمی شدن و لت و کوب خبرنگاران، ۱۲ مورد حمله بر رسانه‌ها نیز در دیدبان رسانه‌ها به ثبت رسیده است.
دید‌بان رسانه‌ها با نگرانی از افزایش خشونت در برابر خبرنگاران وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان را وخیم می‌داند. از سوی دیگربا با وجود داشتن قانون دسترسی به اطلاعات اما هنوز هم حجم کلانی از شکایت‌ها از عدم دسترسی به اطلاعات وجود دارد که این خود نشان می‌دهد خبرنگاران و رسانه‌ها در جریان کار با موانع و مشکلات فراوانی روبه‌رو اند.
در کنار کشته شدن ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در یک سال در افغانستان، ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در رویدادهای گوناگون زخمی شدند.
آمارهای ثبت شده در دید‌بان رسانه‌های نی هم‌چنان نشان می‌دهد که در ۳۵ مورد خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی در افغانستان لت و کوب شده است. که بیش‌ترین مورد لت ‌وکوب از سوی ماموران امنیتی صورت گرفته است.
نی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان از حکومت وحدت ملی می‌خواهد که برای حفاظت از خبرنگاران و رسانه‌ها تلاش کنند تا باشد که وضعیت مطلوبی به بار آید و خبرنگاران بتوانند در فضای امن به اطلاع‌رسانی بپردازند.
نی از حکومت افغانستان همچنان خواسته است تا فرایند بررسی قضایای خشونت دربرابر خبرنگاران سرعت ببخشد، باشد که این امر به نحوی بتواند زمینه‌ساز برای کاهش خشونت در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.